MarketingFacts

Inhoud syndiceren Marketingfacts
Marketingfacts.nl is een van de meest populaire marketing weblogs in Nederland. Feiten en cijfers over interactieve digitale marketing worden afgewisseld met luchtige onderwerpen.
Bijgewerkt: 7 uren 41 min geleden

Room 101, Marketingbegrippen voor het milieudepot

vr, 07/23/2021 - 14:00

Elk vak heeft zo z’n onderwerpen die aanleiding geven tot eeuwig terugkerende polemiek: topics waarover we het niet eens worden. Of onderwerpen waarover we het wel eens zijn, maar die nog niet breed worden geaccepteerd of gedeeld in het vak. Komend najaar beginnen we een serie over onbegrepen marketing of marketing van het onbegrip. Ideeën zijn welkom.


Lees meer over: Room 101, Marketingbegrippen voor het milieudepot.

Disruptie in de online marktplaats

vr, 07/23/2021 - 10:00

Online platformen hebben ons leven veranderd. Denk aan de impact van Airbnb op onze reizen, Amazon op hoe we onze spullen kopen en Uber op hoe we van A naar B komen. Het is bijzonder om te zien dat deze platformen zo succesvol zijn terwijl ze vaak alleen de transactie tussen aanbieder en afnemer faciliteren. Ze bestaan dus bij de gratie van een inefficiëntie die in een markt aanwezig is. Slechts weinig platformen zijn echt disruptief en creëren geheel nieuwe markten. Maar moet dat ook wel je doel zijn? Moet je als platform ook disruptie nastreven? 


Lees meer over: Disruptie in de online marktplaats.

The Cookieless Era (8) Implementatie Google Analytics 4

vr, 07/23/2021 - 10:00

In deze blogreeks bereiden we je voor op de cookieless era. Vanaf 2022 verliezen adverteerders gemiddeld tachtig procent van hun data. In eerdere blogs hebben we verteld waarom dit gebeurt en welke impact het zal hebben. Maar er zijn diverse oplossingen waarmee je zelf aan de slag kunt om je goed voor te bereiden. Zo hebben we eerder de mogelijkheden van server-side tagging, tracking prevention tooling en een single source of truth besproken. In dit nieuwe blog kijken we naar de implementatie van Google Analytics 4.


Lees meer over: The Cookieless Era (8) Implementatie Google Analytics 4.

Hét handboek over innovatie in marketing #adv

vr, 07/23/2021 - 09:50

NIMA Marketingfacts Jaarboek: hét handboek over innovatie in marketing en alles wat daarbij komt kijken. Kom meer te weten over onderwerpen als Marketingstrategie, Contentmarketing, Pricing en nog 8 andere. Al deze onderwerpen dragen bij aan het bereiken van ondernemingsdoelstellingen. Bestel het NIMA MarketingFacts Jaarboek snel!

Bestel het NIMA MarketingFacts Jaarboek


Lees meer over: Hét handboek over innovatie in marketing #adv.

De vier insights uit een halfjaar Marketingfacts

do, 07/22/2021 - 14:00

Na een halfjaar en ruim 75 posts verder zit mijn periode op de redactie van Marketingfacts erop. Toch is dit niet de laatste keer dat jullie van mij horen. Ik laat een erfenis achter op de website: elke werkdag in augustus kun je een opmerkelijk marketingfeitje van me verwachten…


Lees meer over: De vier insights uit een halfjaar Marketingfacts.

‘De noodklok luidt voor influencer-marketing’

do, 07/22/2021 - 10:00

Nee, influencer-marketing is nog niet dood, schrijft Bradley Hoos, Chief Growth Officer van het Amerikaanse full-service influencer-marketingbureau The Outloud Group. Want dan zou hij zijn eigen business opheffen, natuurlijk. Maar dat er iets in zijn industrie moet veranderen, daar is hij wel overtuigd. Want het gaat niet helemaal goed.


Lees meer over: ‘De noodklok luidt voor influencer-marketing’.

Join the worlds #1 Marketing Leadership Masterclass, starting Sep 15. #adv

do, 07/22/2021 - 09:58

Build your influence. Boost your career. Join the leadership class for marketers, agency executives and change leaders. Learn the art – and science – of making marketing ideas happen. Build your support by critical decision makers, colleagues, clients. Drive projects from idea to actual execution. Taught by world-leading experts Thomas Barta & Syl Saller, this class is for professionals who want more influence and more career success. Featuring bitesize lectures, on demand content, and effective strategies for change from top global business schools. Join a global network of peers and debate in real-time. Hear from guest mentors including Asda CCO Meghan Farren and Mercer CMO Natalie Truong. As a NIMA member, join at an amazing €250 discount (end 30 July).  Book Now!


Lees meer over: Join the worlds #1 Marketing Leadership Masterclass, starting Sep 15. #adv.

Contentmakers, wees niet bang voor data!

do, 07/22/2021 - 07:00

Door de versnelling die digitale media hebben doorgemaakt in het afgelopen decennium hebben veel adverteerders hun aandacht verschoven naar online kanalen. Hoe kun je als adverteerder de aandacht van de consument nog vangen als je weet dat die dagelijks gemiddeld zeven uur online is? 


Lees meer over: Contentmakers, wees niet bang voor data!.

Zo kun je in-game advertising inzetten

wo, 07/21/2021 - 14:00

Gamers besteden ontzettend veel tijd en geld aan het spelen van games. Vooral de corona-uitbraak heeft veel impact gehad op de gaming wereld en de populariteit van het gamen. Zit je er aan te denken om in-game advertising toe te passen, maar weet je niet precies hoe je het aan moet pakken? Lees dan snel verder!


Lees meer over: Zo kun je in-game advertising inzetten.

Reclamereview: Ed is véél slimmer dan tweelingbroer Ad want…

wo, 07/21/2021 - 10:07

In de nieuwe commercial van retailer Dirk van den Broek doen tweelingbroers Ed & Ad alles hetzelfde. Behalve de boodschappen en (dus) op vakantie gaan.


Lees meer over: Reclamereview: Ed is véél slimmer dan tweelingbroer Ad want….

Inspiration & Experience op de NIMA Marketing Day #adv

wo, 07/21/2021 - 09:56

Inspiration & Experience: één van de maar liefst 10 geweldige thema’s van de NIMA Marketing Day. Inspirerende verhalen en ervaringen van echte bedrijven van verschillend formaat. Een van de bedrijven dit in deze track een presentatie gaat geven is Ajax. Mis het niet!

Bestel nu snel je ticket


Lees meer over: Inspiration & Experience op de NIMA Marketing Day #adv.

De evolutie van de marktstrategie

wo, 07/21/2021 - 07:00

Sinds de succesvolle introductie van het ‘Business Model Canvas’ (BMC) door Osterwalder en Peigneur is er veel veranderd in hoe we tegen marktstrategie aankijken. De Ansoff-matrix is inmiddels al ruim 60 jaar oud en neemt als groeistrategie nog altijd een belangrijke plaats in de marketingliteratuur in. Dat geldt ook voor het recentere ‘Blue Ocean Strategy’ van Kim en Mauborgne. De prikkelende vraag: wat is de plaats van deze marktstrategieën in het BMC-landschap anno nu? Of is er geen plaats meer en is het gewoon tijd voor iets nieuws?


Lees meer over: De evolutie van de marktstrategie.

Bol.com je beste vriend?

di, 07/20/2021 - 14:00

We worden graag gewaardeerd om wie we zijn en wat we doen. Dat is supermenselijk. Het voelt heerlijk om een complimentje te krijgen. En als iemand ons speciaal in het zonnetje zet is dat extra bijzonder. Maar, wat gebeurt er als Bol.com dat doet? Wordt zo’n online retailer dan langzaamaan je beste vriend?


Lees meer over: Bol.com je beste vriend?.

B2B-hengelen in een markt die er niet is

di, 07/20/2021 - 10:00

Het Ehrenberg-Bass Institute, bekend van Byron Sharp heeft zijn pijlen gericht op effectiviteit van marketing in B2B en kletste er vorige week weer eens tegenaan door botweg te stellen dat 95 procent van de B2B-kopers gewoon niet op zoek is naar jouw producten. Nieuw onderzoek wijst uit dat B2B-marketeers daardoor kansen missen, vooral door zich te concentreren op verkopen die nooit zullen plaatsvinden, in plaats van zich te richten op langetermijndoelen.


Lees meer over: B2B-hengelen in een markt die er niet is.

Geef je carrière een kickstart met de Talent Program van Cmotions #adv

di, 07/20/2021 - 09:26

Bereid je optimaal voor op je eerste baan als data-analist, business intelligence analist of database marketeer. In een kickstart van 7 weken krijg je uiteenlopende vakken van statistiek, powerBI, voorspelmodellen tot programmeren in Python. Uniek aan het programma is dat er voor jou geen kosten aan verbonden zijn. Je ontvangt zelfs van ons een opleidingsvergoeding! Inschrijvingen zijn nu geopend.

Schrijf je in of download de gratis brochure


Lees meer over: Geef je carrière een kickstart met de Talent Program van Cmotions #adv.

Kijk uit voor laaghangend fruit

di, 07/20/2021 - 07:00

Marketing en sales, lange termijn en korte termijn: we raken er niet over uitgepraat. Zijn ze tot elkaar veroordeeld of zijn het bondgenoten? Mark Ritson, hoofdspreker op het onlangs gehouden NIMA B2B Marketing Event, haalde het nog maar eens aan want marketers schijnen het langetermijndenken er in de organisatie maar niet doorheen te krijgen: vrijwel alle marketingstrategieën zijn gebaseerd op de korte termijn. En in de B2B is het nog veel erger…


Lees meer over: Kijk uit voor laaghangend fruit.

De peilstok gaat weer in het marketingvak

ma, 07/19/2021 - 14:00

Afgelopen jaar hebben we een grootschalig onderzoek verricht naar marketeers en hun beroepspraktijk. Datzelfde onderzoek starten we ook dit jaar weer op. En we vragen je dan ook om je input. Je wordt door ons wel vaker gevraagd om deel te nemen aan een onderzoek, maar dit is een belangrijke. We stellen het zeer op prijs als je de vragenlijst invult. We stellen er zelfs iets tegenover.

Ga naar de enquête


Lees meer over: De peilstok gaat weer in het marketingvak.

Wat maakt een merk the best in class op social?

ma, 07/19/2021 - 10:00

Veel merken zijn actief op sociale media en hebben daar dan ook veelal een heel team zitten om met consumenten in contact te zijn en te blijven. Vraag is dan wel hoe je je daar kunt onderscheiden van concurrenten, dus is het van belang te weten wat het publiek van je verwacht. Of wat je beter kunt doen. Amerikaans onderzoek werpt licht op de vraag wat maakt dat ze voor jou kiezen - of juist niet - en aan welke knoppen je kunt draaien.


Lees meer over: Wat maakt een merk the best in class op social?.

De Olympische Spelen: zo doen de Nederlandse sportbonden het op YouTube

ma, 07/19/2021 - 07:00

De Olympische Spelen van Tokio staan op het punt van beginnen! Hoewel de sportteams genoodzaakt waren hun activiteiten tot het minimum te beperken, dook Team5pm in hun online statistieken om te onderzoeken wie online actief bleef en hoe de sportbonden engagement met de fans creëerden.


Lees meer over: De Olympische Spelen: zo doen de Nederlandse sportbonden het op YouTube.

Pornhub schopt bezoeker naar kunstmuseum

vr, 07/16/2021 - 14:00

Nudistennetwerk Pornhub blijft de mensheid, maar ook de marketinggemeenschap verbazen met acties die de liefhebberij niet zozeer salonfähig moet maken, maar wel een heel stuk beschaafder doet lijken dan gebruikelijk in de industrie. Zo werd deze week bekend dat het een virtuele tour heeft gemaakt die fans langs het mooiste naakt in de wereldwijde kunst brengt. Het idee erachter is om de mensen meer te leren over erotische kunst.


Lees meer over: Pornhub schopt bezoeker naar kunstmuseum.