Feed-aggregator
Baas Benelux wordt CFO van MediaMarkt-groep
Remko Rijnders wordt CFO van CECONOMY, de internationale retailgroep waar MediaMarkt onderdeel van is.
Zijn promotie is het directe gevolg van het vertrek van de CEO van de groep. Karsten Wildberger is minister van Digitalisering en Modernisering van Staat geworden in het nieuwe kabinet van bondskanselier Friedrich Merz in Duitsland.
Kai-Ulrich Deissner is CFO en wordt interim-CEO, Remko Rijnders interim-CFO. Rijnders wás al COO van de groep, maar deed dat naast zijn directiepositie voor de Benelux. De rol van CFO is te zwaar om te combineren met andere zaken, dus hij verlaat de organisatie met kantoor in Rotterdam.
Voor de Benelux én voor de Duitse groeptop wordt gezocht naar kandidaten die die rollen permanent kunnen vervullen.
Mistral brengt enterprise-AI uit
De Franse en enige Europese AI-gigant op het wereldtoneel, Mistral, brengt een grootzakelijke AI-suite uit voor het veeleisende bedrijfsleven.
Gisteren bracht het bedrijf uit Parijs Le Chat Enterprise uit. Le Chat is een directe concurrent van vraagbaken als ChatGPT, Claude en Gemini. Enterprise is de grootzakelijke variant, te gebruiken in de cloud maar ook selfhosted.
Gebruikers kunnen bijvoorbeeld de clouddiensten van hun werk koppelen aan Mistral en zodoende praten met hun professionele gereedschapskisten en archiefkasten.
Een chat die begint met “Welke interne afspraken heb ik volgende week en wat moet ik voorbereiden?” kan uiteindelijk een overzicht opleveren met agenda, todo’s, cheatsheets en bondige PowerPoint-presentaties.
Mistral wordt gewaardeerd op 5,8 miljard euro en is daarmee de meest waardevolle AI-start-up van Europa. Tot de investeerders behoren onder meer: Lightspeed Venture Partners, La Famiglia, Motier Ventures, Xavier Niel en Eric Schmidt.
Foto: Hannah Troupe, Unsplash
Googles AI-notitieboek NotebookLM krijgt mobiele apps voor Android en iOS
NotebookLM, het AI-gedreven notitieboek van Google dat gebruikmaakt van het Gemini-taalmodel, komt binnenkort beschikbaar als app voor Android én iOS. Tot nu toe was de dienst alleen te gebruiken via de browser, waarbij de interface vooral was afgestemd op grotere schermen — wat mobiel gebruik onhandig maakte. Met de komst van de mobiele apps komt daar verandering in.
De dienst is ontwikkeld om gebruikers te helpen hun eigen informatie beter te begrijpen. Je kunt er documenten zoals PDF’s, Google Docs, Slides, websites of zelfs openbare YouTube-video’s aan toevoegen. NotebookLM fungeert vervolgens als een AI-expert op basis van jouw ingevoerde bronnen. Het systeem kan samenvattingen maken, FAQ’s opstellen, vragen beantwoorden én zelfs ‘Audio Overviews’ genereren — gesproken AI-samenvattingen die aanvoelen als een podcast.
In tegenstelling tot veel andere Google-producten waarin AI breed wordt toegepast, richt NotebookLM zich uitsluitend op de informatie die de gebruiker aanlevert. Dat maakt de kans op foutieve antwoorden kleiner en zorgt ervoor dat bronnen direct in de tekst worden vermeld.
De iOS-versie verschijnt volgens de App Store op 20 mei 2025, precies op de eerste dag van Google I/O, het jaarlijkse ontwikkelaarscongres van het bedrijf. De beschrijving geeft alvast een voorproefje van wat gebruikers kunnen verwachten.
Ook in de Android-versie, waarvan de Play Store-vermelding inmiddels live staat, zijn dezelfde functies te vinden: notitieboeken aanmaken en openen, vragen stellen aan de AI, en luisteren naar de podcast-achtige Audio Overviews met ondersteuning voor achtergrondweergave en offline modus. De app belooft ook diepere integratie met Android, zoals het toevoegen van bronnen via het deelmenu en directe interactie met AI-experts binnen de app.
SuperRebel.Agency, The Best Social en Today’s Milk bundelen krachten
SuperRebel.Agency, The Best Social en Today’s Milk bundelen hun krachten en gaan samen verder als één full-service bureau met vestigingen in Breda en Amsterdam. Met meer dan 70 medewerkers zet het bureau naar eigen zeggen de volgende stap in creatieve communicatie, waarbij gedurfde ideeën, innovatieve technologieën en een sterke focus op social media centraal moeten staan. De fusie wordt ondersteund door een participatie van investeringsmaatschappij Antea.
Onder de vlag van SuperRebel.Agency bundelen de drie bureaus hun expertise op het gebied van reclame, branding, social media en digitale transformatie. Het nieuwe SuperRebel.Agency positioneert zich met de slogan ‘Where Brave Brands Become Famous’. Deze belofte benadrukt de missie van het bureau om merken te versterken met gedurfde ideeën, waarbij creativiteit de drijvende kracht is achter impactvolle communicatie. Het ultieme doel is om ervoor te zorgen dat klanten niet alleen opvallen, maar ook daadwerkelijk meetbaar succes realiseren.
Lodewijk Varossieau, oprichter van SuperRebel.Agency, zegt: “We zien deze fusie als een heruitvinding van wat een creatief bureau kan zijn. We combineren het beste van creativiteit, strategie en innovatie om merken te helpen op een vernieuwende en gedurfde manier op te vallen, en hen voor te bereiden op de veranderingen die de toekomst van communicatie met zich meebrengt.”
Emerce New Sales: de foto’s
Op 7 mei kwam een selecte topgroep salesspecialisten samen in Woudschoten te Zeist om de nieuwste inzichten in salesstrategieën tot zich te nemen. Hieronder een fotoreportage voor een beeldimpressie.
Sprekers waren onder meer Japke-d. Bouma (NRC), Malou Nellissen (Vertis Ops), Mark de Bruijn (Tegen de stroom mee), Yuri van der Sluis (SalesHookup) en Hanneke Vogel (Stryfes).
De foto’s zijn van Peter Boer. Hieronder een greep uit de volledige reportage.
Conversion Crew wordt onderdeel van HubSpot-partnergroep Siloy
De vijftien Hubspot-experts van Conversion Crew uit Rotterdam worden via een overname onderdeel van Siloy, een internationale groep.
Zojuist maakten de bedrijven de transactie bekend, zonder daarbij financiële details vrij te geven.
Deze stap vergroot de nationale en internationale schaalbaarheid van Siloy en verbreedt de kennis binnen de organisatie.
De diensten van Conversion Crew omvatten onboarding, maatwerkintegraties, change management van datamigraties en het opschalen van de AI-mogelijkheden van HubSpot. Dat is het enige platform waar de bedrijvengroep zich op richt.
Ron Dukker, oprichter van Conversion Crew, blijft de organisatie leiden.
Siloy telt inmiddels ruim 160 medewerkers. Naast de Benelux is het ook sterk vertegenwoordigd in de DACH-regio en Scandinavië. Deze positie ontstond uit een fusie van drie internationale bedrijven eind vorig jaar.
Mollie lanceert betaaloplossingen in Portugal
Mollie is officieel beschikbaar voor bedrijven in Portugal. Met de opkomst van e-commerce en digitale betalingen in Portugal ondersteunt Mollie voortaan Portugese bedrijven met lokale, schaalbare betalingsoplossingen.
Mollie biedt hierbij een volledig gelokaliseerde oplossing aan met lokale betaalmethoden zoals MB WAY en Multibanco. Ook zijn er meer dan 35 andere betaalopties beschikbaar en biedt Mollie in-person payment oplossingen aan om ook omnichannel klanten te kunnen bedienen.
In 2022 opende Mollie een tech hub in Lissabon, die momenteel bestaat uit zestig professionals. Mollie is van plan om dit team later dit jaar met nog eens twintig medewerkers uit te breiden. Naast het aannemen van medewerkers in technische rollen komt er een focus op het aannemen van commerciële rollen en het uitbreiden van de klantenservice. Hiermee versterkt Mollie zijn customer first-aanpak.
ACM beboet dropshipper voor onduidelijke informatie over leveren en retourneren bestellingen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt een boete op aan de eigenaar van de website wolffashion.de die zijn producten rechtstreeks uit China laat bezorgen. Dat de producten uit China kwamen en ook naar China teruggestuurd moesten worden, stond op de website niet duidelijk en begrijpelijk vermeld. Dat moet wel, aangezien deze informatie belangrijk is voor consumenten. Juist bij online verkoop moeten bedrijven consumenten duidelijk en tijdig informeren om verkeerde verwachtingen en daarmee teleurstellingen te voorkomen.
De website wolffashion.de richt zich op Duitse consumenten. Omdat de eigenaar van de website – het bedrijf GT Ecom – in Nederland is gevestigd, vroeg de Duitse toezichthouder aan de ACM om hiertegen op te treden. De ACM heeft de boete gematigd tot 90.000 euro omdat het bedrijf goed meewerkte aan de procedure en de overtredingen inmiddels heeft beëindigd.
Steeds meer webwinkels maken gebruik van dropshipping. Dit betekent dat zij producten verkopen die zij niet op voorraad hebben, maar die een derde partij – vaak in China – rechtstreeks naar de klant stuurt. Dit is toegestaan, maar de dropshipper moet daar wel duidelijk over zijn.
Techleap maakt nominaties bekend voor de Leading Entrepreneur in Tech Award 2025
Techleap heeft drie genomineerden aangekondigd voor de derde editie van de Leading Entrepreneur in Tech (LET) Award: Nicola Ebmeyer (Gain.pro), Hamed Sadeghian (Nearfield Instruments) en Maxim Romain (Dott). De LET Award bekroont ondernemers die niet alleen indrukwekkende bedrijven hebben opgebouwd, maar ook maatschappelijke impact realiseren door innovatie, werkgelegenheid en oplossingen te bieden voor grote uitdagingen. De winnaar wordt op 15 mei bekendgemaakt.
De LET Award wordt uitgereikt tijdens MEET, het jaarlijkse evenement waar Nederlandse founders samenkomen om kennis en ervaringen uit te wisselen en zo sneller te groeien. Met de prijs vestigt Techleap de aandacht op ondernemers die niet alleen economische waarde en werkgelegenheid creëren, maar ook bijdragen aan oplossingen voor grote maatschappelijke vraagstukken.
Nicola Ebmeyer is CEO van Gain.pro, het snelgroeiende platform dat investeringsprofessionals wereldwijd inzicht biedt in niet-beursgenoteerde bedrijven. Onder haar leiding groeide Gain.pro uit tot marktleider in Europa, met klanten als Rothschild en CVC, en zette het bedrijf stevige stappen in de Verenigde Staten. Haar werk draagt bij aan een efficiëntere kapitaalmarkt en versnelt de groei van talloze bedrijven in Europa en daarbuiten.
Hamed Sadeghian is oprichter en CEO van Nearfield Instruments, dat baanbrekende meetapparatuur ontwikkelt voor voor de nieuwste generatie chips. Zijn technologie maakt het mogelijk om chips tijdens productie op nanoschaal te controleren. Dankzij Sadeghian groeide het bedrijf uit tot een sleutelspeler in de wereldwijde halfgeleiderindustrie en haalde in 2024 €135 miljoen op in een van de grootste deeptech-investeringen in Nederland ooit.
Maxim Romain is medeoprichter en CEO van Dott, een Europese koploper in elektrische deelmobiliteit. Met e-steps en e-fietsen in ruim 40 steden biedt Dott dagelijks miljoenen stedelingen toegang tot duurzame mobiliteit. Onder Romain’s leiding groeide Dott uit tot een van de meest impactvolle spelers in de sector. Dott staat bekend om zijn duurzame aanpak: eigen reparatiehubs, circulair vlootbeheer en CO₂-neutrale operaties.
De jury bestaat uit Kees Aarts (Protix), Vidya Peters (Datasnipper), Thomas Plantenga (Vinted) en Thomas Wolf (Hugging Face). De genomineerden worden beoordeeld op groei, technologische innovatie, inspiratie, ambitie en hun inzet voor diversiteit en inclusie. De winnaar wordt gekozen na persoonlijke interviews en juryoverleg onder leiding van Constantijn van Oranje.
“Techondernemers laten zien waar Nederland in uitblinkt.
MEET heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot de ontmoetingsplek voor ondernemers van snelgroeiende technologiebedrijven in Nederland. Tijdens de editie van 2024 kwamen 346 founders samen om ervaringen en kennis te delen. De Techleap-community groeide naar 381 bedrijven en 605 actieve leden. Via de programma’s Rise en Pole Position kregen 219 ondernemers intensieve begeleiding. De impact is zichtbaar: community-bedrijven vertegenwoordigen vorig jaar 39 procent van alle Nederlandse scale-ups en haalden samen 70 procent van het totale durfkapitaal op. Deze bedrijven creëren samen ruim 26.000 banen en haalden in totaal €950 miljoen aan investeringen binnen.
Amerikaans hof bevestigt: Microsoft mag Activision Blizzard overnemen
Een Amerikaans hof van beroep heeft geoordeeld dat Microsofts overname van gameontwikkelaar Activision Blizzard, ter waarde van 69 miljard dollar, niet in strijd is met het mededingingsrecht. Daarmee leed toezichthouder Federal Trade Commission (FTC) een gevoelige nederlaag.
Het negende federale hof van beroep in San Francisco bevestigde woensdag een eerdere uitspraak van een lagere rechtbank. Daarin werd geoordeeld dat de FTC onvoldoende bewijs had geleverd om de overname tijdelijk te blokkeren. Volgens het hof heeft de rechter destijds “de juiste juridische maatstaven gehanteerd” en was er geen sprake van “duidelijke fouten in de feitenvaststelling”.
De FTC had betoogd dat de overname Microsoft oneerlijke voordelen zou geven op het gebied van spelconsoles (zoals Xbox), abonnementen en cloudgaming. Maar volgens het hof wist de FTC niet overtuigend aan te tonen dat de deal de concurrentie op relevante markten “significant zou schaden”.
De FTC begon de rechtszaak eind 2022 en probeerde de overname met een voorlopige maatregel te stoppen. In juli 2023 wees rechter Jacqueline Scott Corley dit verzoek echter af. Zij oordeelde dat de deal zelfs voordelen kon opleveren voor consumenten. Microsoft beloofde onder meer dat het de populaire game Call of Duty tien jaar lang beschikbaar zou houden voor de PlayStation, op gelijke voet met de Xbox. Ook sloot het deals met Nintendo en cloudgamingdiensten om de game breed beschikbaar te maken.
ACM introduceert de DSA-check
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) introduceert de DSA-check: een online hulpmiddel waarmee de eigenaren van bijvoorbeeld websites en apps eenvoudig kunnen inschatten welke regels uit de Digital Services Act (DSA) voor hen gelden. De DSA-check is te vinden op de website van de ACM.
Sinds februari 2024 gelden er nieuwe Europese regels voor aanbieders van online diensten. Deze regels zijn bedoeld om een veilige, betrouwbare en voorspelbare online omgeving te creëren voor zowel bedrijven als consumenten.
De DSA kent een gelaagdheid in de verplichtingen. Dat betekent dat er voor bepaalde bedrijven meer regels gelden. Ook kunnen de regels op slechts een deel van de diensten van een bedrijf van toepassing zijn.
De nieuwe DSA-regels zijn veelomvattend en nieuw. De ACM geeft verschillende doelgroepen uitleg over de DSA. Zowel grote als kleine ondernemingen moeten aan de DSA voldoen. Kleine ondernemingen hebben meestal geen juridische ondersteuning in dienst. De DSA-check kan deze ondernemingen helpen inschatten welke regels voor hen gelden.
Floors Group neemt Laminaat.nl over
Floors Group neemt per direct Laminaat.nl over. Met de overname bouwt Floors Group verder aan een compleet bedrijf in de vloerenbranche. Oprichter Floris Jeurissen (36) startte het bedrijf vijftien jaar geleden met LaminaatenParket.nl. Laminaat.nl blijft autonoom en onder de eigen naam opereren.
Laminaat.nl richt zich op de consumentenmarkt. De focus ligt op de nieuwbouw- en renovatiemarkt waarbij de consument zelf wil installeren. Daarbij is het de nummer één als het gaat om organische vindbaarheid via de zoekmachines.
Floors Groep omvat onder andere LaminaatenParket.nl met elf vestigingen, waaronder twee flagship stores, en de groothandel Floorsbv.nl met twee vestigingen, gericht op de zakelijke markt. Floors Group kent een uitgebreid assortiment van onder andere laminaat, houten vloeren, PVC vloeren, ondervloeren, (visgraat)parketvloeren, brede houten planken en plinten.
Martijn Apeldoorn, Jelle Engels en Wouter Touw zijn de verkopers van Laminaat.nl. Apeldoorn blijft net als Engels en Touw betrokken bij het bedrijf en blijft zich buigen over de marketing. Hij is blij met Floors Group als koper van Laminaat.nl. “We waren op zoek naar een passende overnamekandidaat, zodat we ons kunnen focussen op de internationalisering van onze andere activiteiten. Floors Group kwam als meest geschikte kandidaat uit de bus. Floris is ambitieus en ons platform sluit goed aan bij zijn andere activiteiten.”
Jeurissen heeft de wens om met Floors Group komende jaren te verdubbelen in omzet en marktaandeel. Toen de oprichters van Laminaat.nl zich bij hem meldden was hij dus serieus geïnteresseerd. Jeurissen: “Met onze ambitie moet je kijken welke concullega’s je kunt aansluiten om verder te kunnen groeien. De platformen moeten elkaar niet bijten, maar juist verder helpen om samen groter te worden.”
Mis het niet: honderd marketingexperts op Emerce Digital Marketing Live!
Op Emerce Digital Marketing Live!, op 5 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam, hoor je hoe HEMA en Manchester City met slimme strategieën en compacte teams indrukwekkende resultaten behalen. Ze maken deel uit van een bont gezelschap van meer dan honderd van de allerbeste experts van merken als Vitaminstore, Philips, Unilever, funda en Zeeman.
Nog een maandje en dan loopt de Beurs van Berlage weer vol met marketingexperts die zich laten bijpraten over de laatste trends: Hoe ziet een succesvol AI-powered marketingteam eruit? Welke content converteert het best in een algoritme-gedreven wereld? Hoe beïnvloedt platformization je contentstrategie? Hoor hoe het zoekgedrag verschuift: AI bepaalt wat zichtbaar is en social platforms zijn de nieuwe zoekmachines.
Digital marketing op Champions League-niveau draait om snelheid, eigenaarschap en klantgerichtheid. Transfers, trofeeën en tegenslagen zorgen voor constante ad hoc beslissingen – maar je partner, Manchester City, verwacht dat alles vlekkeloos verloopt. Hoe doe je dat?
Thomas Groot (stichd / PUMA Group) laat zien hoe het e-commerce team achter de officiële Manchester City Store afscheid nam van marketingbureau’s, 0,4 FTE aan freelancers inschakelde en tegelijk de ROAS (de opbrengst van je advertentie uitgaven) verdubbelde.
Binnen Philips Healthcare speelt B2B een belangrijke rol in het ondersteunen van digitale marketinginitiatieven. Het interne mediateam van Philips is georganiseerd in subteams die elk een specifieke business ondersteunen. Dat biedt schaalvoordelen, centralisatie van data en meer wendbaarheid in het behalen van bedrijfsdoelen.
Het team boekt succes door volledig data-eigenaarschap en continue optimalisatie, maar ervaart ook uitdagingen, zoals een beperkte outside-in view. De resultaten spreken echter voor zich: een tien keer hogere ROI en een aanzienlijke kostenefficiëntie. Oanh Pham en Cesar Zwart van Philips praten je bij.
Elke maand bezoeken miljoenen Nederlanders woningplatform Funda, terwijl we gemiddeld maar eens in de 7 tot 8 jaar verhuizen. Waarom? Je hoort hoe Funda relevant blijft voor élk type bezoeker in élke fase van de klantreis: van eerste oriëntatie tot de sleuteloverdracht. Hoe bedien het platform maandelijks bijna 5 miljoen gebruikers?
Platforms als TikTok en Instagram veranderen razendsnel in digitale winkelstraten waar content en e-commerce naadloos samensmelten. Micro- en nanocreators spelen daarbij een belangrijke rol: hun geloofwaardigheid en connectie met de doelgroep leiden tot directe conversie. Erik Liebe van Unilever vertelt welke strategieën en formats werken, hoe je de balans vindt tussen betaald en organisch bereik, en hoe je samenwerkt met creators.
Scott van der Winden vertelt hoe HEMA dagelijks met een simpele en doeltreffende contentaanpak merkliefde opbouwt bij een miljoenenpubliek, vrijwel volledig organisch.
Virtuele influencers zijn in opkomst en veroveren steeds vaker een plek binnen onze sociale media netwerken. Ze trekken de aandacht, betrekken hun volgers en lijken steeds meer op menselijke influencers. Maar in hoeverre voelen we echt een connectie met hen?
Kunnen mensen een band opbouwen met een digitale persoonlijkheid, zoals met een influencer van vlees en bloed? Welke eigenschappen maken een virtuele influencer ‘menselijk’, en wat is daarvoor nodig? En hoe bepaalt dit hun vermogen om daadwerkelijk te beïnvloeden?
Iris Withuis, docent bij de opleiding Communicatie, Instituut Communicatie, Media en Informatietechnologie aan de Hogeschool Rotterdam, praat je bij.
Het begrijpen van consumentengedrag is essentieel in een wereld waarin consumenten dagelijks een toenemend aantal verkoopsignalen ontvangen. AI staat daarin centraal. Google AI-Powered Search en YouTube zorgen ervoor dat retailers verbinding kunnen maken met klanten in elke fase van hun besluitvormingsproces.
Birgit Boing vertelt hoe. In 2018 trad Birgit in dienst bij Google, waar ze tegenwoordig de functie van Industry Head Retail in Nederland op zich neemt. Ze werkt met haar team aan het behalen van ambitieuze groeidoelen en het creëren van uitzonderlijke klantervaringen van merken.
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd?
Netflix test TikTok-achtige videofeed om mobiel publiek vast te houden
Netflix test een nieuwe functie test met korte video’s, waarmee het inspeelt op de toenemende concurrentie van platforms als TikTok, YouTube Shorts en Instagram Reels. Ondanks meer dan 300 miljoen abonnees voelt ook de streaminggigant de druk om mobiele gebruikers aan zich te binden.
De functie werd gepresenteerd tijdens een product- en tech-evenement, waar het bedrijf ook plannen onthulde voor een vernieuwde startpagina op tv’s en betere realtime aanbevelingen.
De nieuwe videofeed is exclusief voor mobiele apparaten en toont verticaal gescrolde fragmenten uit Netflix Originals. Gebruikers kunnen met één tik de volledige serie of film bekijken, het fragment opslaan op hun kijklijst of delen met anderen. De getoonde clips zijn afkomstig uit de gepersonaliseerde sectie “Topaanbevelingen voor jou” en dus niet willekeurig uit het volledige aanbod gekozen. Dit moet gebruikers stimuleren om daadwerkelijk langer te blijven kijken.
De test wordt de komende weken wereldwijd uitgerold op iOS- en Android-apparaten en verschijnt als een extra tabblad op de startpagina van de app.
Netflix lanceert ook een nieuwe zoekervaring waarbij gebruik wordt gemaakt van OpenAI’s ChatGPT-technologie om gebruikers op een natuurlijke, conversatiegerichte manier door het aanbod te laten bladeren. In plaats van traditionele zoekopdrachten kunnen gebruikers nu hun voorkeuren uitdrukken in gewone taal, zoals: “Ik wil iets grappigs en vrolijks” of meer genuanceerd: “Ik zoek iets engs, maar niet té eng, en met een vleugje humor – maar geen flauwe grappen.”
Deze nieuwe functie is deze week als optionele bètaversie uitgerold voor iOS-gebruikers. Sommige abonnees in Australië en Nieuw-Zeeland kregen al eerder toegang, zoals Bloomberg vorige maand meldde.
Netflix is niet de enige speler die inzet op generatieve AI in zoekfunctionaliteiten. Amazon biedt bijvoorbeeld een AI-spraakzoekfunctie op Fire TV’s, die open vragen over films en series kan beantwoorden.
WhatsApp wint miljoenenclaim tegen NSO Group: jury kent 168 miljoen dollar schadevergoeding toe
Vijf maanden nadat WhatsApp een belangrijke juridische overwinning boekte op de omstreden spywaremaker NSO Group, heeft een jury in Californië het moederbedrijf Meta nu ook een forse schadevergoeding toegekend. Volgens het juridisch platform Courthouse News Service gaat het om bijna 168 miljoen dollar—ongeveer 148 miljoen euro.
De vergoeding bestaat uit twee delen: zo’n 445.000 dollar als compensatie voor het verhelpen van de schade door de digitale aanvallen, en ruim 167 miljoen dollar aan puur schadevergoedende compensatie. Meta reageerde tevreden en noemde de uitspraak “een belangrijke waarschuwing voor de kwaadaardige spyware-industrie.”
De rechtszaak draaide om het gebruik van de spionagesoftware Pegasus, ontwikkeld door NSO Group. Meta beschuldigde het Israëlische bedrijf ervan in 2019 via WhatsApp onrechtmatige toegang tot zijn servers te hebben verkregen, waarmee het 1400 personen—waaronder journalisten en mensenrechtenactivisten—kon bespioneren. Volgens Meta schond NSO daarmee onder meer de Amerikaanse wetgeving tegen computercriminaliteit.
NSO verdedigde zich door te stellen dat het uitsluitend in opdracht van overheden handelde en dat Pegasus bedoeld was om opsporingsdiensten te helpen bij het bestrijden van criminaliteit. Tijdens de zitting verklaarde de CEO van NSO dat het bedrijf financieel in zwaar weer verkeert en de schadevergoeding waarschijnlijk niet zal kunnen betalen. Hij gaf geen inhoudelijk commentaar op de uitspraak van de jury.
De uitspraak betekent niet het einde van het conflict. WhatsApp werkt aan een permanente gerechtelijke verbodsbepaling om te voorkomen dat NSO opnieuw aanvallen via zijn platform uitvoert. Ook heeft WhatsApp inmiddels transcripties van de rechtszaak gepubliceerd, inclusief de verhoren van NSO-functionarissen, om journalisten en onderzoekers te helpen de risico’s van commerciële spyware te analyseren.
Arjan Pomper vertrekt bij het Nationaal Media Onderzoek
Per 1 juli zal Algemeen Directeur Arjan Pomper vertrekken bij het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Tot die tijd blijft hij actief voor de organisatie.
Arjan Pomper werd in november aangekondigd als nieuwe Algemeen Directeur van de Stichting Nationaal Media Onderzoek als opvolger van Ton Schoonderbeek. Pomper trof een zeer professionele organisatie aan die, mede door de intensieve samenwerking met de gehele mediabranche, een valide, betrouwbaar en compleet beeld geeft van het mediagebruik in Nederland.
Arjan Pomper over zijn vertrek bij NMO: “het is met spijt dat ik NMO ga verlaten. Kort na mijn start ben ik echter benaderd voor een unieke positie buiten NMO en die kans wil ik graag benutten”.
Hij kan op dit moment nog niet ingaan op details van zijn toekomstige positie.
Over de invulling van de NMO organisatie na het vertrek van Arjan Pomper zullen in een later stadium mededelingen worden gedaan.
Uber begint 2025 met sterke groeicijfers: omzet, winst en ritten fors omhoog
Uber is het jaar 2025 sterk begonnen met opnieuw een kwartaal van solide groei. In het eerste kwartaal steeg het aantal ritten wereldwijd met 18 procent op jaarbasis tot een totaal van 3 miljard, mede door een toename van het aantal maandelijkse actieve gebruikers met 14 procent en een stijging van het gemiddeld aantal ritten per gebruiker met 3 procent.
De bruto boekingen kwamen uit op 42,8 miljard dollar, een stijging van 14 procent ten opzichte van een jaar eerder of 18 procent bij constante wisselkoersen. De omzet steeg in hetzelfde tempo mee, met 14 procent op jaarbasis tot 11,5 miljard dollar, ofwel 17 procent bij constante valuta.
De taxi activiteiten waren goed voor 21,1 miljard dollar omzet, Uber Eats deed het nauwelijks slechter net 20,3 miljard en vracht kwam uit op 1,2 miljard dollar.
Uber rapporteerde een operationele winst van 1,2 miljard dollar, een stijging van 1,1 miljard ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst voor het kwartaal bedroeg 1,8 miljard dollar. Deze winst is inclusief een eenmalig voordeel van 51 miljoen dollar vóór belasting uit herwaarderingen van Ubers aandelenbelangen.
De aangepaste EBITDA – een belangrijke winstmaatstaf voor technologiebedrijven – groeide met 35 procent tot 1,9 miljard dollar.
Uber verwacht dat de bruto boekingen in het huidige kwartaal zullen uitkomen tussen de 45,75 miljard en 47,25 miljard dollar. Daarmee liggen de verwachtingen iets boven de gemiddelde analistenprognose op Wall Street, die op 45,83 miljard dollar lag.
Uber is van plan om vanaf 2026 zelfrijdende taxi’s aan te bieden in Europa. Het Amerikaanse taxibedrijf werkt hiervoor samen met het Chinese technologiebedrijf Momenta, dat gespecialiseerd is in autonome rijsystemen.
De samenwerking richt zich op markten buiten de Verenigde Staten en China. De eerste robotaxi’s van Uber en Momenta moeten begin 2026 in Europa op de weg verschijnen. Voorlopig zullen er nog medewerkers aanwezig zijn in de voertuigen om de veiligheid te waarborgen.
Onlangs maakte Uber ook al een andere samenwerking bekend, gericht op de introductie van duizenden zelfrijdende voertuigen in de komende jaren. De eerste daarvan zullen naar verwachting eind dit jaar in de Amerikaanse staat Texas gaan rijden.
Uber heeft inmiddels met meer dan twaalf technologiebedrijven overeenkomsten gesloten om autonome voertuigen te integreren in zijn diensten voor personenvervoer, bezorging en vrachtvervoer. Ook bedrijven als Tesla, Lyft en Waymo (onderdeel van Google-moederbedrijf Alphabet) ontwikkelen actief zelfrijdende taxi’s.
Uber breidt zijn activiteiten verder fors uit in Turkije. De Amerikaanse techgigant kondigde dinsdag aan dat het een meerderheidsbelang van 85 procent neemt in Trendyol Go, de bezorgtak van de Turkse e-commercegroep Trendyol. De overname kost Uber 700 miljoen dollar en betekent een forse uitbreiding naar nieuwe groeimarkten. Tot nu toe was het Chinese Alibaba de belangrijkste eigenaar.
Trendyol Go is een van de grootste bezorgdiensten van Turkije en levert via een app maaltijden en boodschappen van meer dan 90.000 restaurants en winkels, bezorgd door zo’n 19.000 koeriers. In 2024 verwerkte het platform ruim 200 miljoen bestellingen en boekte het een brutoverkoop van circa 2 miljard dollar—meer dan 50 procent groei ten opzichte van het jaar ervoor, aldus persbureau Reuters.
Google lanceert nieuwe film- en tv-productietak
Google is een meerjarige samenwerking aangegaan met Range Media Partners voor een nieuwe film- en tv-productieafdeling onder de naam 100 Zeros. Volgens Business Insider is het doel van dit initiatief om projecten te identificeren die Google kan helpen financieren of produceren.
Een van de eerste wapenfeiten is een investering in de horrorfilm Cuckoo, die in 2024 verschijnt. Op het sociale filmplatform Letterboxd staat 100 Zeros al vermeld als een van de producenten. Met deze productietak wil Google zijn producten en diensten onder de aandacht brengen bij een breder publiek.
In toekomstige producties van Google zouden we weleens personages kunnen zien die opvallend dol zijn op Android-telefoons en andere Google-hardware. Daarnaast is het de bedoeling om ook nieuwere technologieën, zoals AI-tools en Immersive View, onder de creatieve gemeenschap te promoten.
De naam 100 Zeros lijkt een knipoog naar Googles oorsprong. De naam Google is afgeleid van een fout gespelde versie van het wiskundige begrip googol, dat staat voor het getal 1 gevolgd door 100 nullen.
Google is overigens geen nieuwkomer in de entertainmentwereld. In 2018 werkte het bedrijf samen met 20th Century Fox aan Merlin Video, een AI-tool die filmpubliek en trailer-voorkeuren analyseert via computervisie.
Meer dan tien jaar geleden bood Google al films aan via de inmiddels opgeheven dienst Google Movies. Binnen het nieuwe initiatief zijn er echter geen plannen om films uit te brengen via YouTube of een eigen streamingdienst. Google wil de distributie juist laten verlopen via bestaande studio’s.
Tom Nederend aangesteld als Managing Director van B.made
Tom Nederend (36) is benoemd tot Managing Director van B.made. Hij combineert deze nieuwe functie met zijn huidige rol als Managing Director van Buro N11. Beide bureaus maken deel uit van de N11 Group.
Met ruim 60 specialisten, verdeeld over de locaties in Rotterdam en Bodegraven, vormen B.made en Buro N11 samen een krachtig duo in contentproductie, waar beleving en impact centraal staan. Buro N11 richt zich op de mobiliteitsbranche, terwijl B.made voornamelijk uitblinkt in hoogwaardige sportcontent. Een van de meest prominente klanten van B.made is voetbalclub Feyenoord, waar het bureau al jarenlang als verlengstuk van de media-afdeling fungeert.
Nederend ziet de snelle opmars van AI als een van de grootste uitdagingen én kansen: “AI verandert de manier waarop we content creëren en consumeren in razendsnel tempo. Het is aan ons om daarin voorop te lopen en onze klanten te blijven verrassen met slimme, innovatieve contentoplossingen. Natuurlijk zetten we daar ook bij de N11 Group vol op in, onder meer met het onlangs gelanceerde tech agency Ennovate.”
Om de impact van content verder te vergroten, investeren beide bureaus momenteel in een gezamenlijke, datagedreven performance-afdeling. Deze richt zich niet alleen op het optimaliseren van contentresultaten, maar ondersteunt ook mkb’ers in de Randstad bij het versterken van hun online zichtbaarheid – van websites tot webshops en online marketing.
