Feed-aggregator

Tim Dierckxsens (Venly): ‘Web3 brengt e-commerce naar nog meer sectoren’

Emerce - za, 11/26/2022 - 10:02

Op de tweede plek van de Emerce Top 10 European Startups staat Venly, dat zich inspant om blockchaintechnologie klaar te maken voor een breed publiek. Het Vlaamse bedrijf biedt hiervoor onder andere een multi-blockchainwallet, een eigen NFT-marketplace en white label marketplaces aan.

De diensten die Venly levert, vullen elkaar aan, stelt CEO en medeoprichter Tim Dierckxsens, en zijn opgesplitst in twee niveaus. Namelijk een eigen wallet en een eigen NFT-markplaats, zodat gebruikers ge-onboard kunnen worden en zij kunnen handelen zonder dat bedrijven zelf iets hoeven te bouwen. Daarnaast wordt dezelfde technologie aangeboden als API. Zodat bedrijven zelf gebruikers kunnen onboarden en een eigen NFT-marktplaats kunnen oprichten. Om zo de gebruiker dichter bij zich te houden.

Vanaf de start is gekozen om te concentreren op gaming. Het model in die markt verschuift van free to play naar play and earn, ziet Dierckxsens. Wat betekent dat een gratis spel niet meer draait om het te gelde maken van gebruikersdata door de uitgever en het zoveel mogelijk verkopen van in-game items aan spelers, die zij onderling weer niet mogen doorverkopen – daar verdient de uitgever immers niets aan. In een Web3-variant, dus op de blockchain, zal dit heel anders komen te liggen. Indien spelers onderling handelen, kunnen op basis van een smart contract automatisch royalty’s naar de uitgever gaan en kan een in-gamemarktplaats ontstaan tussen spelers.

Shopify
Dierckxsens merkt dat de markt inmiddels wel overtuigd is van de voordelen van blockchaintechnologie. De taak nu is om het maken en verhandelen van NFT’s laagdrempeliger te maken. Dat gaat volgens hem niet om technologie, maar om gebruiksvriendelijkheid. Een NFT maken moet net zo eenvoudig worden als een product op een e-commercemarktplaats plaatsen. En verhandelen net zo eenvoudig als inloggen op een platform als Facebook. “Je mag van een gebruiker niet verwachten dat hij het hele veiligheidsaspect van een wallet op zich neemt”, stelt hij. Het gros staat niet stil bij securityzaken. “Het is onze rol om het vertrouwen en de veiligheid te bieden.” Vanuit die gedachte is hij ook voorstander van overheidsregulering, want ook dat komt het vertrouwen ten goede.

Naast gaming richt Venly zich ook op e-commerce. Bijvoorbeeld door samenwerking met Shopify. Door de boom in populariteit van NFT’s vorig jaar stapten vele partijen in, zo ook Logan Paul, blikt Dierckxsens terug. De YouTuber verkocht NFT’s die gekoppeld waren aan Pokémon-items die random toegewezen werden aan de NFT-houders – zodat zij kans maakten op veel waardevollere Pokémons dan dat de gemiddelde NFT kostte. De verkoop ervan verliep via Shopify, op de reguliere e-commercemanier, want de klandizie van het platform wordt niet gelijk gevormd door cryptogebruikers. “Wij hebben als techleverancier ervoor gezorgd dat we alle NFT’s hebben kunnen maken en distribueren naar de consumenten. Waarna Shopify graag een integratie wilde hebben, zodat ze eenvoudiger NFT’s kunnen aanbieden.”

Dit omdat merchants steeds meer de behoefte hebben om digitale assets aan hun klanten te verkopen, wat onder andere goed is voor de fan-engagement. Terwijl zij gewend zijn om vanuit bestaande platformen te werken en zaken als Facebook, Instagram en YouTube allemaal op elkaar hebben aangesloten, dus willen zij van daaruit blijven werken, stelt de CEO. Koppeling tussen fysieke en digitale producten kan daarbij risicovol zijn, merkt hij op. “Wij adviseren om het niet te doen. Mocht je een fysiek product toch willen koppelen, maak de NFT dan niet verhandelbaar of stel als voorwaarde de goedkeuring van een third party in.” Een gebruikelijkere toepassing is volgens hem dat bij een fysiek product een digitale evenknie geleverd wordt die de koper in verschillende virtuele werelden kan gebruiken, zoals bij sneakers.

Sprekend over gebruikstoepassingen van NFT’s ziet Dierckxsens ook heil in inzet bij ticketing, omdat het eigendomsrecht goed vastgelegd kan worden. Evenals unlockable content: door een NFT in bezit te hebben, kan iemand daarbij toegang krijgen tot een ervaring of korting. Over dit laatste: “Als de korting als NFT in je wallet zit, kan een e-commerceplatform elke keer als jij er bent automatisch de prijzen verlagen. Specifiek voor jou dus.”

De e-commercebusiness an sich is al groot, maar Dierckxsens verwacht dat dit door inzet van NFT’s in andere branches nog veel groter zal worden. Grenzen tussen branches zullen mede door commerce vervagen. Zo liggen er kansen voor de muziek- en sportbranche. “Met wat wij doen voor Shopify kun je sportclubs helpen om hun fan-engagement te vergroten”, geeft hij als voorbeeld. “Welke industrie is dat dan: e-commerce of sport?”

Naar de achtergrond
Keuzevrijheid en zo breed mogelijk integreren zijn terugkerende onderwerpen. Venly’s wallet ondersteunt bijvoorbeeld twaalf verschillende blockchains, terwijl de eindgebruiker maar één account nodig heeft. Venly neemt daarbij de rol op zich van ‘beveiliger’ en zorgt ervoor alle technische benodigdheden zoveel mogelijk op de achtergrond te houden.

Dat de Venly-wallet inmiddels zo’n drie miljoen gebruikers heeft, brengt het bedrijf een netwerkeffect. Doordat de wallet in steeds meer applicaties gebruikt wordt, kunnen klanten gebruikers delen en is het mogelijk om nieuwe business op te bouwen, schetst Dierckxsens. “We bouwen dus feitelijk een community waaraan we samen met partners nieuwe diensten kunnen leveren.”

Gelinkt daaraan zullen de NFT-marktplaatsen een steeds grotere rol spelen. Want iemand die een NFT in zijn (Venly-)wallet heeft gekregen, zal deze veelal ook willen kunnen verhandelen op de secondary market. “Als iemand een aankoop doet, geven wij hem extra informatie over hoe hij ermee kan handelen.” Het interessante daarbij is dat de maker of eerste eigenaar royalty’s kan blijven verdienen over alle verkopen die een item nog door zal maken. “Doordat wij de technologieleverancier voor Shopify zijn, weten we wie de b2b-klant is en kunnen we op onze eigen marketplace het contract verifiëren, zodat de b2b-klant automatisch de vooraf afgesproken royalty’s kan claimen.”

Naar de toekomst toe verwacht Dierckxsens dat het aandeel van white label marketplaces zal groeien, waarbij bedrijven het onder hun eigen merk onderbrengen en via een API verbonden zijn met Venly. Dat zijn strategische overwegingen. Voor sommige NFT’s zal iemand zoveel mogelijk bereik willen hebben en ze in meerdere marktplaatsen aanbieden. Op een ander moment mag het exclusiever en vindt het handelen alleen plaats op de marktplaats van het merk zelf.

De huidige klanten zijn doorgaans behoorlijk ‘developer-savvy’ en gewend aan werken met API’s, meent Dierckxsens. Naar de toekomst toe ziet hij echter een uitdaging om ook andere gameontwikkelaars te bereiken die gewend zijn te werken met grote game-engines en wars zijn van API-integraties. “Wij zullen onze producten verder moeten uitbouwen om ze in game-engines te integreren of aansluitingen nog laagdrempeliger te maken.”

Aanvullend: “Het belangrijkste is dat wij de architectuur juist krijgen. Dat het zo seamless werkt dat de technologie naar de achtergrond kan verschuiven, terwijl de gameplay net zo prettig blijft werken als zonder Web3-technologie.” Op zich zou dat puzzelstukje niet zo lastig mogen zijn, voegt hij toe. “Maar er zijn momenteel helaas maar weinig mensen die de juiste kennis hebben om die puzzel te kunnen leggen.”

Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce Magazine #192.

Infographic: KPN zet vol in op versnelde energiebesparing

Emerce - za, 11/26/2022 - 07:24

In tijden dat de energieprijzen fors stijgen is besparen op energie belangrijker dan ooit. Juist ook voor een bedrijf als KPN waar duurzaamheid een integraal onderdeel van de strategie is.

Inmiddels zijn meerdere energie-efficiënte maatregelen genomen. Zoals energiebesparende aanpassingen in de vaste en mobiele netwerken en slimme oplossingen voor de koeling en verwarming van technische gebouwen, winkels en kantoren. Ook gaat KPN de komende twee jaar duurzame energie opwekken op de daken van circa 150 eigen gebouwen.

Sinds 2011 gebruikt KPN 100% groene elektriciteit en per 2015 is de bedrijfsvoering volledig klimaatneutraal. De meeste energie wordt gebruikt voor de netwerken en digitale infrastructuur. In het vaste netwerk voegt KPN daarom steeds meer slimme en energiebesparende software features toe. De overstap van koper naar glasvezel zorgt voor een flinke besparing, zeker wanneer op termijn het kopernetwerk op 2,2 miljoen adressen waar reeds glasvezel ligt uitgeschakeld wordt.

Studenten TU Eindhoven bouwen grootste werkende Nintendo-controller ter wereld

Emerce - za, 11/26/2022 - 06:45

Dankzij de jubilerende studievereniging Thor spelen voorbijgangers op TU/e-campus Super Mario in XL-formaat. De megacontroller is 6 bij 2,5 meter groot en gebaseerd op de populaire Super Nintendo uit de jaren negentig. Het reuze-exemplaar is door vier commissieleden en een handjevol vrijwilligers van de jubilerende studievereniging Thor (faculteit Electrical Engineering) gebouwd.

Iedereen kan op de TU/e-campus, in de Markthal bij MetaForum, een potje Super Mario meespelen tot vrijdag 2 december.

Thor wilde voor hun 65-jarige jubileum weer ‘iets vets doen’. In 2014 projecteerde Thor al eens het grootste Tetris-spel ooit op een van de gebouwen op de TU/e-campus, destijds wel goed voor een vermelding in het Guiness Book of Records.

Ditmaal is het team ongeveer driekwart jaar bezig geweest met de uitwerking en de bouw, voornamelijk bij Britt in de tuin onder een partytentje.

De knoppen van de originele controller zijn niet alleen rond, maar ook licht gebogen. Om dit op grote schaal na te bootsen, werd voor een opvallende oplossing gekozen.

Wat er na vrijdag 2 december gaat gebeuren met de controller – die overigens via een laptop op het scherm is aangesloten – is nog niet bekend.

Foto: Bart van Overbeeke

Verkoop van apparatuur van Huawei in VS nu echt verboden

Emerce - za, 11/26/2022 - 06:19

De Amerikaanse telecom- en mediatoezichthouder FCC neemt drastische stappen tegen de verkoop en import van telecommunicatieapparatuur uit China.

Huawei, Hikvision, ZTE en Dahua Technology, die slimme camera’s maken, worden voortaan uit de VS geweerd, net als de fabrikant van radiosystemen Hytera.

Huawei en ZTE zijn twee van ’s werelds grootste leveranciers van telecomapparatuur.

Volgens de regering van president Biden vormt het telecombedrijf een ‘onaanvaardbaar risico’ voor de Amerikaanse nationale veiligheid. Dat was ook al de opvatting van de regering Trump.

De vijf Chinese bedrijven stonden al op de lijst om geweerd te worden.

Onder meer in Canada, Australië, het Verenigd Koninkrijk, Japan en Zweden is het gebruik van telecomapparatuur van Huawei reeds verboden of beperkt.

Yandex zoekt werknemers voor Nederlands hoofdkantoor

Emerce - vr, 11/25/2022 - 15:55

Het Russische Yandex – zoekmachine, maaltijddienst, taxi-service – gaat verkocht worden. Met vier andere divisies wil het bedrijf onder een nieuwe naam en buiten Rusland verder en het zoekt daarom vijftig tot honderd banen voor het reeds bestaande hoofdkantoor in Nederland, zegt een bron die op de hoogte is van de beslissingen tegen de NOS.

Voor de Russische invasie van Oekraïne werkten er vijftien mensen bij het Nederlandse hoofdkantoor, dat vooral hier was gevestigd vanwege de belastingvoordelen.

Vooral dochterbedrijf Toloka gaat in het begin Nederlandse banen opleveren. De zelfrijdende auto-afdeling gaat waarschijnlijk vanuit de Verenigde Staten werken.

Om de splitsing te laten slagen, is er instemming van het Kremlin nodig. Yandex wil daarom een vertrouweling van Poetin – Aleksej Koedrin – aan boord halen.

Hyperloop-plannen bij Veendam krijgen vorm

Emerce - vr, 11/25/2022 - 14:51

De bouw van het hyperloop-testtraject in Veendam begint vorm te krijgen. Initiatiefnemer European Hyperloop Center verwacht in maart volgend jaar te kunnen starten met de constructie van de 420 meter lange testbaan, schrijft RTVNoord.

European Hyperloop Center (EHC) en Husa Logistics in Veendam hebben dinsdag een driejarige huurovereenkomst getekend. EHC gaat op het terrein van Husa, parallel aan het spoor Veendam – Groningen, de baan bouwen.

Het project in Veendam wordt de voorloper van de uiteindelijke 2,6 kilometer lange high speed-testbaan die bij Meerstad tussen het Slochterdiep en het Eemskanaal wordt aangelegd.

Hyperloop is een concept voor een vacuümtrein. Het idee werd in 2012 gelanceerd door Elon Musk en werd sindsdien door meerdere bedrijven en universiteiten opgepikt en verder ontwikkeld. Het is een transportsysteem waarbij gebruikgemaakt wordt van een luchtdrukbuis, enigszins vergelijkbaar met buizenpost, waardoor mensen en goederen getransporteerd worden.

Moederbedrijf Hardt Hyperloop zit in de laatste fase van een toekenning van vijftien miljoen euro uit het EIC Accelerator Fund, een Europees innovatiefonds.

Overname Activision Blizzard door Microsoft in gevaar

Emerce - vr, 11/25/2022 - 14:00

De overname van Activision Blizzard door Microsoft loopt gevaar nu de Amerikaanse FTC een rechtszaak overweegt. De handelstoezichthouder deed afgelopen maanden onderzoek naar de overname.

Sony had zich al negatief uitgelaten over de plannen en zegt dat de overname gezonde concurrentie in de weg staat. Zo bestaat het gevaar dat de Call of Duty-franchise uiteindelijk van PlayStation zal verdwijnen, ook al ontkent Microsoft dit.

Ook Google zou hebben geklaagd, onder meer dat Microsoft zijn Game Pass-dienst bewust hebben verlaagd als er gebruik wordt gemaakt van Google Chrome.

Microsoft kondigde begin dit jaar aan Activision Blizzard te willen overnemen voor 68,7 miljard dollar.

Ook de Europese Commissie moet de overname nog goedkeuren. De Britse marktautoriteit heeft zijn bezorgdheid al eerder geuit.

CM.com verhuist Amsterdams kantoor naar Rembrandt Park One

Emerce - vr, 11/25/2022 - 12:59

CM.com opent een kantoor in Rembrandt Park One, het voormalige Ringpark-gebouw in Amsterdam-West. Het beursgenoteerde bedrijf uit Breda huurt met ingang van het eerste kwartaal van 2023 de eerste en tweede verdieping van het paviljoen bij het herontwikkelde kantoorgebouw.

CM.com ziet Rembrandt Park One als een goed bereikbare hub voor medewerkers en relaties. De afgelopen jaren nam CM.com verschillende bedrijven over met kantoren in de regio Amsterdam. De medewerkers van deze bedrijven verhuizen begin volgend jaar naar de bijna 2.000 vierkante meter vloeroppervlak van het paviljoen van Rembrandt Park One. Het paviljoen is daarmee volledig verhuurd.

Het kantoorgebouw ligt aan de Nachtwachtlaan op een perceel van 11.000 vierkante meter en kijkt uit op het Rembrandtpark, het een-na-grootste stadspark van Amsterdam. Door de ligging aan de A10 is de campus uitstekend bereikbaar met de auto. Het centrum van Amsterdam en Schiphol zijn snel te bereiken met het openbaar vervoer vanaf het nabij gelegen station Amsterdam Lelylaan.

‘Miljardenboete voor Ant Group’

Emerce - vr, 11/25/2022 - 12:00

De Chinese autoriteiten zouden Ant Group van de Chinese miljardair Jack Ma een boete willen opleggen van omgerekend een miljard euro. Dat zegt persagentschap Reuters op basis van meerdere anonieme bronnen.

Wat die boete, de grootste in zijn soort ooit in China, precies inhoudt, is niet duidelijk. Ook zou hij pas volgend jaar worden opgelegd.

De Chinese overheid greep twee jaar geleden al in bij Ant Group, een dochteronderneming van de Chinese webwinkel Alibaba die zich spevvialiseert in financiele diensten. De toezichthouders hielden de geplande beursgang van Ant tegen uit angst voor instabiliteit van het Chinese financiële systeem.

Het strenge overheidsoptreden is de laatste maanden echter versoepeld omdat Chinese techbedrijven het moeilijk hebben door lockdowns.

Is de boete eenmaal betaald, dan zou de Ant Group zich kunnen concrentreren op verdere groei.

 

Mogelijk Europees onderzoek naar Microsoft Teams

Emerce - vr, 11/25/2022 - 11:09

De Europese Commissie lijkt een onderzoek te willen beginnen naar het zakelijke chatkanaal Teams van Microsoft, dat in een afgezwakte vorm onderdeel is van Windows.

De zaak is aangezwengeld door Salesforce, dat al enige tijd eigenaar is van Slack. Die wil dat de producten gescheiden blijven.

De Commissie heeft vorige maand nog een reeks vragenlijsten verzonden, een aanwijzing dat er een onderzoek wordt voorbereid.

Microsoft introduceerde Teams in 2017.

Diefstal bankgegevens verdubbeld in 2022

Emerce - vr, 11/25/2022 - 10:55

Onderzoekers van Kaspersky melden dat het aantal aanvallen via Banking Trojans die betalingsgegevens stelen, in 2022 is verdubbeld ten opzichte van 2021 en bijna 20 miljoen aanvallen heeft bereikt.

Banking Trojans zijn veel gebruikte tools in het arsenaal van cybercriminelen die profiteren van het uitverkoopseizoen in het najaar. Zodra de consument in een online winkel surft, slaat het Trojaanse paard alle gegevens op die de consument in de formulieren van de website invoert. Dit betekent dat cybercriminelen toegang krijgen tot een creditcard- of bankpasnummer, de vervaldatum en CVV, en de inloggegevens van het slachtoffer op de site. Nadat zij deze informatie hebben verkregen, kunnen de aanvallers deze gebruiken om de bankrekening van het slachtoffer leeg te halen, de kaartgegevens gebruiken voor aankopen of de gegevens verkopen in de Dark web stores.

Na een snelle daling van het aantal aanvallen met banking Trojans in 2021, keerden cybercriminelen met hernieuwde kracht terug naar dit type bedreiging. In 2022 is het aantal aanvallen verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Van januari tot november hebben Kaspersky-producten bijna 20 miljoen aanvallen gedetecteerd en voorkomen, wat betekent dat de totale groei van het aantal detecties 92% bedraagt.

In 2022 vonden Kaspersky-experts ook talrijke voorbeelden van phishingpagina’s die voor het eerst misbruik maken van BNPL-diensten. Met deze tools kunnen klanten de kosten van de aankoop opsplitsen in verschillende renteloze termijnen. Daarom spreken deze diensten consumenten aan, vooral jongeren, en blijken ze bijzonder populair tijdens winkelperiodes zoals Black Friday.

Een voorbeeld van deze scam is het misbruik van een populaire dienst genaamd Afterpay, met 20 miljoen actieve gebruikers over de hele wereld. De daders zetten een pagina op die de officiële website nabootst en verleiden nietsvermoedende slachtoffers ertoe hun creditcardnummers en CVV’s in te voeren op een nepformulier. Nadat de gebruiker zijn gegevens heeft ingevoerd, proberen de cybercriminelen zoveel mogelijk geld van deze kaart te stelen, waardoor de portemonnee van het slachtoffer leeg raakt.

De phishingpagina die Afterpay nabootst, is bedoeld om toegang te krijgen tot de rekening van een potentieel slachtoffer.

‘Gratis games zetten kinderen onder druk om aankopen te doen’

Emerce - vr, 11/25/2022 - 09:55

Gratis games voor smartphones maken het vaak moeilijk of zelfs onmogelijk om zonder aankopen binnen het spel verder te komen. Daarmee zetten spelmakers kinderen onder druk. Een en ander blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond, die wil dat de toezichthouder ingrijpt.

De Consumentenbond bekeek vier game-apps die populair zijn bij jongeren: Brawl Stars, Clash Royale, Minecraft en Roblox. Minecraft kost circa 7 euro, de andere drie zijn gratis. Alle spellen bieden zogenoemde in-game-aankopen, variërend van een paar euro tot enkele tientjes. De gekochte items, zoals wapens, kleding of extra kracht, kunnen spelers vervolgens in het spel gebruiken.

Maar gratis spelen is meestal geen optie. Zo biedt 2 Players Girl Tycoon al binnen 40 seconden een kledingwissel aan, die nodig is om verder te kunnen spelen. Ook Resort is niet te spelen zonder te betalen. Om de kooi te kunnen verlaten waar de speler in begint, moet hij eerst ‘temporary walk’ aanschaffen. En Adopt Me, een spel waarin kinderen een baby of huisdier kunnen ‘verdienen’, laat betalende spelers hun doel veel sneller bereiken. Zij hoeven geen ingewikkelde puzzels te maken of andere uitdagingen op te lossen.

Brawl Stars en Clash Royale tonen permanent een tikkende klok die kinderen onder druk zet. Een spel duurt slechts enkele minuten, waardoor kinderen weinig tijd hebben om een level te halen. Voortgang kopen lijkt daardoor een aantrekkelijke optie.

De Consumentenbond is sterk gekant tegen dit zogenoemde ‘pay to win-principe’: Je moet kinderen niet blootstellen aan dit soort slinkse trucs, zegt de bond. ‘Wij vragen ons ook ernstig af of dit wel is toegestaan. Daarom hebben we de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingelicht over onze bevindingen.’

Vakbonden willen niet meer praten met PostNL

Emerce - vr, 11/25/2022 - 09:00

Vakbonden BVPP en CNV gaan niet verder praten met PostNL over de cao. De organisaties zijn tot de conclusie gekomen dat verder praten zinloos is. Het gat tussen wat de bonden willen en wat PostNL biedt was en is te groot. Het actiecomité gaat zich beraden op vervolgstappen.

De onderhandelingen voor een nieuwe cao PostNL zitten muurvast. Vorige week stuurde BVPP met collegavakbond CNV een open brief aan de CEO van PostNL, met de bedoeling weer in gesprek te gaan en tot een oplossing te komen. PostNL ging op de uitnodiging in, maar ondanks de diverse gesprekken en handreikingen van de vakbonden, kwam er geen akkoord

Woordvoerder en onderhandelaar Joost Bol: ‘In een aantal gesprekken deze week hoopten wij nogmaals meer begrip vanuit het bedrijf te krijgen voor de financiële positie waarin de medewerkers nu verkeren. De wens van onze leden is immers duidelijk, de cao is al enige tijd verlopen en ze hebben er nog geen cent bij gekregen. Volgens ons was praten de beste manier om uit een impasse te komen.’

Deze week verbood de rechter stakingen rond Black Friday. Staken was wel toegestaan, maar onder zeer beperkende voorwaarden. De FNV leden wilden niet onder die voorwaarden staken, want de impact zou dan te gering zijn.

Nederlandse wetenschappers ontwikkelen Super GPS

Emerce - vr, 11/25/2022 - 08:30

Wetenschappers van VSL, TU Delft en VU Amsterdam hebben een alternatief navigatiesysteem ontwikkeld met een nauwkeurigheid van 10 centimeter. Dit systeem biedt een glimp van een toekomst waarin telecommunicatienetwerken niet alleen connectiviteit maar ook tijd- en locatie-afhankelijke toepassingen bieden.

Het systeem is geïmplementeerd in een hiervoor speciaal ontwikkeld mobiel netwerk. De resultaten vormen de eerste demonstratie van een systeem dat zowel connectiviteit kan bieden zoals mobiele en wifi netwerken, als nauwkeurige plaats- en tijdinformatie zoals GPS.

Verwacht wordt dat deze technologie van belang zal zijn voor toepassingen zoals automatisch rijdende voertuigen, quantumcommunicatie, duurzame energieopwekking en de volgende generatie mobiele netwerken.

De resultaten stromen voort uit het zogeheten SuperGPS-project, een samenwerking tussen de VU Amsterdam, TU Delft en VSL – het Nationaal Metrologisch Instituut van Nederland.

Een van de innovaties bestaat uit het aansluiten van een zeer nauwkeurige atoomklok op het mobiele netwerk. Hierdoor kan het systeem perfect getimede berichten versturen voor plaatsbepaling, net zoals GPS dat doet met behulp van atoomklokken in de satellieten. Deze aansluiting maakt gebruik van het bestaande glasvezelnetwerk.

Het systeem maakt gebruik van radiosignalen met een veel grotere bandbreedte dan gebruikelijk. Dit helpt om verwarrende reflecties in de navigatieapparatuur te herkennen, waardoor de plaatsnauwkeurigheid kan worden verhoogd.

Tegelijkertijd is bandbreedte in het radiospectrum schaars en daardoor duur. Dat wordt omzeild door middel van signalen in een aantal smallere bandbreedtes, verspreid over een grote ‘virtuele’ bandbreedte.

Drie nieuwe advertentieformats bij Twitter voor webshops

Emerce - vr, 11/25/2022 - 07:40

Stakende adverteerders of niet, Twitter brengt drie nieuwe formats uit voor adverteerders die actie zoeken in het performance-domein. Doel: meer verkopen realiseren voor webshops.

Zonder al te veel kabaal erover te maken, rolde Twitter internationaal drie nieuwe formats uit voor adverteerders en hun bureaus. Dat zijn: Website Conversions Optimization, Dynamic Product Ads en Collection Ads.

Alledrie richten zich op retargeting en het optimaliseren van conversieratio’s. Dat zijn voor online marketeers termen voor reclame-activiteiten midden en onderaan de funnel. Anders gezegd: bekenden van een winkel richting de uitgang duwen met een gevuld winkelwagentje.

De productmanagers van Twitter schermen met prestatieverbeteringen van tientallen procenten, maar dat is in deze fase niet objectief te bevestigen. Nederlandse adverteerders die het de middelen inzetten, moeten hun eigen conclusies trekken.

Dagelijks zijn 260 miljoen mensen actief op Twitter, een getal dank ondanks of dankzij boycots blijft groeien:

Twitter added 1.6M daily active users this past week, another all-time high pic.twitter.com/Si3cRYnvyD

— Elon Musk (@elonmusk) November 22, 2022

Foto: Roy Katzenberg (cc)

Supermarkt Colruyt test onbemand voertuig

Emerce - vr, 11/25/2022 - 06:22

Collect&Go, de Belgische online boodschappendienst van Colruyt Group, test een onbemand voertuig dat werd ontwikkeld door het Estse bedrijf Clevon. De grootgrutter wil onderzoeken wat een dergelijke wagen kan betekenen voor Collect&Go ‘in een snel veranderende e-commerce context’.

Het zelfrijdende voertuig ging deze week, op afstand bestuurd, voor het eerst de openbare weg op en legde een traject van 4 kilometer af, van het distributiecentrum naar het afhaalpunt van Collect&Go in Londerzeel. Dat is meteen het langste traject dat ooit in België werd afgelegd door een onbemand voertuig.

Colruyt Group Smart Technics wil in deze eerste fase vooral de technologie testen, bestuderen wat het voertuig nu al kan en bekijken ‘hoe we samen met de lokale en federale overheid niet enkel een veilig, maar ook ecologisch transport kunnen voorzien op de openbare weg in een stadsomgeving’.

Voor de proef was een vergunning nodig van de FOD Mobiliteit. VIAS, het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid, bracht daartoe alle mogelijke risico’s in kaart.

Het CLEVON 1 voertuig werkt op basis van vision technology, machine learning en sensoren. In een geschikte gecontroleerde omgeving kan het voertuig tot 50 km/u kan rijden. De teleoperator kan ook op elk moment de controle over het voertuig overnemen om het hoogste niveau van veiligheid te waarborgen.

Om de omgeving te observeren maakt de CLEVON 1 gebruik van drie camera’s aan de voorkant, twee zijcamera’s en een camera aan de achterzijde. Naast de camera’s is het voertuig ook uitgerust met radars die afstanden kunnen meten, en obstakels zoals auto’s, fietsers en voetgangers kunnen herkennen en identificeren.

Clevon maakt gebruik van meerdere diepe neurale netwerken die camera- en radarinformatie samenvoegen, waardoor de voertuigen de dynamische omgeving kunnen waarnemen.

Het innovatieteam van Smart Technics is de drijvende kracht achter andere recente innovaties binnen Colruyt Group. Daartoe behoren OKay Direct, een 24/7 geautomatiseerd winkelconcept en Smart Fridges, slimme verkoopautomaten uitgebaat door Solucious en terug te vinden in alle fitnessruimtes van Jims.

 

‘Impact Black Friday niet erg groot onder Nederlanders’

Emerce - vr, 11/25/2022 - 06:21

Black Friday, het koopjesfestijn dat Sinterklaas lijkt te overschaduwen, is onder Nederlandse consumenten de bekendste dag van de drie. Zo is 95 procent van de Nederlanders bekend met Black Friday, 50 procent met Cyber Monday en 39 procent met Singles Day.

Hoewel vrijwel iedereen bekend is met Black Friday, geeft de meerderheid (57%) zo’n twee weken van te voren aan er niet mee bezig te zijn. Het zijn vooral consumenten onder de 35 jaar die wel al een globaal beeld hebben van de producten die ze die dag willen kopen (23%), in vergelijking tot andere leeftijdsgroepen (35 tot 55 jaar: 15% en 55+: 5%).

De meerderheid van de Nederlandse consumenten (56%) heeft een positief gevoel bij Black Friday, maar toch lijkt de impact klein. Slechts 14 procent zegt volmondig ‘ja’ tegen het uitstellen van aankopen tot Black Friday en 2 procent weet al precies welk product ze op de vrijdag na Thanksgiving willen kopen. Opvallend is dat vrouwen minder gevoelig lijken voor de dag waar de kortingen je om de oren vliegen. Een meerderheid van de vrouwen (56%) geeft aan geen aankopen uit te stellen, tegenover 49% van de mannen.

Men zou overwegen om producten of diensten aan te schaffen tijdens Black Friday, Cyber Monday en Singles Day wanneer de korting rond de 40% ligt. Gemiddeld is de Nederlandse consument van plan om tijdens Black Friday 93,30 euro uit te geven.

Cyber Monday en Singles Day hebben niet alleen een lagere bekendheid dan Black Friday, ook het gemiddelde bedrag wat men op deze dagen verwacht uit te geven ligt lager. Dit bedraagt respectievelijk €44,50 en €20,50.

De meest verwachte productcategorieën om tijdens Black Friday producten van aan te schaffen, zijn ‘Computers & Elektronica’ (20%), ‘Mode, Schoenen & Sieraden’ (18%) en ‘Speelgoed & Hobbyartikelen’ (11%). Voor mannen is de categorie ‘Computer & Elektronica’ het meest populair (28%) en voor vrouwen is dit ‘Mode, Schoenen & Sieraden’ (19%).

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in november 2022 onder een representatieve steekproef van 1.004 Nederlandse respondenten van 18 jaar of ouder.

iBOOD verkozen tot dé Website van het Jaar 2022

Emerce - do, 11/24/2022 - 22:45

Tijdens de feestelijke Award Night op 24 november 2022 stond iBOOD in de spotlights als dé Website van het Jaar 2022. De website van iBOOD kreeg van alle genomineerden de meeste stemmen en is daarmee de overall winnaar van dit jaar. 

De Website van het Jaar-verkiezing is de grootste online publieksprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de beste websites en apps van Nederland.

In de afgelopen maanden hebben bijna een half miljoen Nederlanders gestemd op hun favoriete cases in 39 categorieën. Alle genomineerde websites en apps werden door het publiek beoordeeld op inhoud, navigatie, ontwerp en aanbevelingsintentie.

Per categorie zijn twee publieksprijzen uitgereikt, voor zowel websites als apps:

  • De Beste Website (en App) voor de case met de hoogste gemiddelde score op de bovenstaande criteria.
  • De Populairste Website (en App) voor de case met de meeste stemmen.

Nieuw dit jaar zijn de Website van het Jaar Juryprijzen. Drie prijzen in de categorieën Beste in UX, Beste in visual design en Beste in technische prestatie. De winnaars werden geselecteerd door een ervaren jurypanel.

Tijdens de bijzondere primeur ontvingen de webteams achter de volgende drie sites een prijs:

  • Beste in UX: Het Mauritshuis
  • Beste in visual design: Format Furniture
  • Beste in technische prestatie: Willem Wever

De volgende apps hebben we mogen feliciteren met een publieksprijs. Dit waren de beste en populairste Apps van het Jaar 2022 in hun categorie:

Financieel

  • Beste Financieel app: WieBetaaltWat
  • Populairste Financieel app: WieBetaaltWat

E-commerce & Retail 

  • Beste E-commerce & Retail app: Jumbo
  • Populairste E-commerce & Retail app: Scoupy

Health & Lifestyle

  • Beste Health & Lifestyle app: 24Baby.nl
  • Populairste Health & Lifestyle app: Ommetje lopen

Media & Entertainment 

  • Beste Media & Entertainment app: Wie is de Mol
  • Populairste Media & Entertainment app: Wie is de Mol

Weer & Mobiliteit

  • Beste Weer & Mobiliteit app: Flitsmeister
  • Populairste Weer & Mobiliteit app: Buienradar

De volgende websites hebben we mogen feliciteren met een publieksprijs. Dit waren de beste en populairste Websites van het Jaar 2022 in hun categorie:

Auto- en motormerken

  • Beste Auto- en motormerken website: BMW
  • Populairste Auto- en motormerken website: Toyota

Carrière

  • Beste Carrière website: Nationale Vacaturebank
  • Populairste Carrière website: Nationale Vacaturebank

Communities

  • Beste Communities website: Tis Hier Geen Hotel
  • Populairste Communities website: Dumpert

Consumentenelektronica

  • Beste Consumentenelektronica website: CameraNU.nl
  • Populairste Consumentenelektronica website: CameraNU.nl

Fashion & Beauty

  • Beste Fashion & Beauty website: Rico Moda
  • Populairste Fashion & Beauty website: Haarshop.nl

Financieel

  • Beste Financieel website: ICS Cards
  • Populairste Financieel website: Bitvavo Exchange

Food & Beverages

  • Beste Food & Beverages website: Surinaams eten (Sandhia’s Recepten)
  • Populairste Food & Beverages website: Uit Paulines Keuken

Duurzaamheid

  • Beste Duurzaamheid website: Pieter Pot
  • Populairste Duurzaamheid website: Solar Magazine

Educatie & Opleiding

  • Beste Educatie & Opleiding website: NHA
  • Populairste Educatie & Opleiding website: Beter Spellen

Energie

  • Beste Energie website: Energiedirect
  • Populairste Energie website: Vattenfall

Events

  • Beste Events website: Concertgebouw
  • Populairste Events website: Follow the Beat

Gezondheid

  • Beste Gezondheid website: Apotheek.nl
  • Populairste Gezondheid website: Gezondheidsnet

Hotels & Accommodatie

  • Beste Hotels & Accommodatie website: Landal Green Parks
  • Populairste Hotels & Accommodatie website: Voordeeluitjes.nl

Huisvesting

  • Beste Huisvesting website: Funda
  • Populairste Huisvesting website: Huispedia.nl

Lifestyle, Home & Living

  • Beste Lifestyle website: ThePerfectWedding.nl
  • Populairste Lifestyle website: Libelle

Media, TV & Film

  • Beste Media website: Filmvandaag
  • Populairste Media website: TVGids.nl

Nieuws

  • Beste Nieuws website: LINDA
  • Populairste Nieuws website: indebuurt

Radio

  • Beste Radio website: Juke
  • Populairste Radio website: Radiozenders.FM

Reizen

  • Beste Reizen website: Holidayguru
  • Populairste Reizen website: Dé VakantieDiscounter

Shopping

  • Beste Shopping website: Koffievoordeel.nl
  • Populairste Shopping website: Etos

Sport

  • Beste Sport website: Racingnews365
  • Populairste Sport website: Racingnews365

Supermarkten

  • Beste Supermarkt website: Albert Heijn
  • Populairste Supermarkt website: Lidl

Telecom

  • Beste Telecom website: Simpel
  • Populairste Telecom website: Simpel

Vergelijking

  • Beste Vergelijking website: Overstappen.nl
  • Populairste Vergelijking website: Gaslicht.com

Vervoer

  • Beste Vervoer website: Datona.nl
  • Populairste Vervoer website: Winparts

Verzekeraars

  • Beste Verzekeraars website: Univé
  • Populairste Verzekeraars website: Ditzo

Voetbalclubs

  • Beste Voetbalclub website: FC Utrecht
  • Populairste Voetbalclub website: PEC Zwolle

Voordeel

  • Beste Voordeel website: Luieraanbiedingen.nl
  • Populairste Voordeel website: iBOOD

Vrije Tijd

  • Beste Vrije Tijd website: Fijnuit
  • Populairste Vrije Tijd website: Route.nl

Weer

  • Beste Weer website: Buienradar
  • Populairste Weer website: Buienradar

Verkeer

  • Beste Verkeer website: ANWB
  • Populairste Verkeer website: ANWB

Wellbeing & Fitness

  • Beste Wellbeing & Fitness website: HappyHealthy
  • Populairste Wellbeing & Fitness website: Vitaminstore

Uitzendbureaus

  • Beste Uitzendbureau website: Luba
  • Populairste Uitzendbureau website: Timing

Werken bij- omgevingen

  • Beste Werken bij- omgevingen website: Werken bij Partou
  • Populairste Werken bij- omgevingen website: VDL

Overall Winnaar

Website van het Jaar 2022: iBOOD.

De Website van het Jaar is een initiatief van Emerce in samenwerking met MultiScope.

 

5,4 miljoen Nederlandse WhatsApp telefoonnummers te koop aangeboden

Emerce - do, 11/24/2022 - 17:59

Zeker 5,4 miljoen Nederlandse telefoonnummers van WhatsApp zijn gelekt en beschikbaar gesteld op een forum. In totaal liggen 533 miljoen nummers op straat, uit vele tientallen landen, ongeveer de helft van alle 1 miljard WhatsApp gebruikers.

De verkoper van de WhatsApp-database deelde een steekproef van gegevens met onderzoekers van Cybernews. Er waren 1097 Britse en 817 Amerikaanse gebruikersnummers in de gedeelde steekproef.

Voor zover bekend zijn de gegevens niet gestolen, maar verzameld, net zoals eerder gebeurde met 500 miljoen LinkedIn profielen die op een hackersforum werden gedeeld. Wanneer ze zijn verzameld is niet duidelijk.

Cybercriminelen zouden de telefoonnummers kunnen gebruiken voor spam en oplichting.

Klarna: Verkopen Black Week +39%

Emerce - do, 11/24/2022 - 14:54

Black Week is in Nederland dit jaar weer groter dan het voorgaande jaar. Klarna, dat betalingen voor shops verwerkt, noteert een plus van bijna veertig procent in afgelopen dagen.

De week van Black Friday laat zelfs in vergelijking met piekjaar 2021 toch nog een forse stijging zien. Zojuist deelde Klarna, dat in Nederland 45.000 webwinkels bedient, kerncijfers over e-commerce van afgelopen dagen.

“Vooral millennials gaan op koopjesjacht: 45 procent van de kopers behoren tot deze groep. Ten opzichte van een gemiddelde shoppingdag zijn vooral consumenten uit Generatie X actief.” Beide conclusies laten zien dat prijsbewuste consumenten in deze periode op jacht gaan naar koopjes en shoppen voor de feestdagen.

Helemaal als een verrassingen komen de cijfers niet. Begin deze week deelde Emerce al de bevindingen en voorspellingen van fulfilmentbedrijf Monta. Dat zag eind vorige week al een stijging in het aantal orders van veertig procent. Diens AI-software rekent zelfs een totale plus van 83 procent https://www.emerce.nl/nieuws/inkopen-feestdagen-al-weken-gaande-record-verwacht voor ten opzichte van een gemiddelde week in 2022.

Monta-directeur Edwin van der Ham signaleert dat de schappen van webwinkels helemaal vol liggen. Retailers willen plek maken voor nieuwe voorraden en gebruiken Black Week om ruimte te maken. Dat zal met een dubbel gevoel gaan, want er zijn signalen die erop wijzen dat e-commercehandel sinds deze zomer stevig is ingezakt door dalende koopkracht.

Foto: Alan Cleaver (cc)

Inhoud syndiceren