Feed-aggregator

Dubbelcijferige groei Netflix, zoekt toch vernieuwing

Emerce - do, 04/18/2024 - 21:42

Netflix begint 2024 goed, met dubbelcijferige groei voor omzet en winstmarge. Het stelt de winstverwachting zelfs iets naar boven bij. Voor de lange termijn zoekt het vernieuwing in zijn aanbod.

Zojuist publiceerde de videodienst de financiële cijfers over de eerste drie maanden van 2024. De omzet, zo blijkt, steeg met 15 procent tot 9,4 miljard dollar. Dat blijft naar verwachting het groeipercentage voor de rest van het jaar.

De verwachte winstmarge gaat omhoog van 24 naar 25 procent.

Die zouden fijne cijfers moeten zijn voor beleggers, maar het aandeel stond in de handel nabeurs toch twee procent lager. De reden daarvoor is niet duidelijk. Wellicht hangt het samen met Netflix’ besluit om vanaf 2025 geen abonneecijfers meer te rapporteren. Dat maakten ze ook vanavond bekend.

In het eerste kwartaal van dit jaar steeg het aantal abonnees met 9,3 miljoen tot 269,6 miljoen. Dat zijn mensen die de volle mep aan abonneegeld te betalen en een groep die een lager maandbedrag betaalt, maar in ruil daarvoor naar reclameblokken kijkt.

Die laatste groep groeit van kwartaal op kwartaal significant. In de landen waar Netflix abonnementen met reclamekorting heeft, neemt veertig procent van die nieuwe kijkers het goedkopere abonnement. Deze groep groeide in omvang met 65 procent, waar dat in de twee kwartalen hiervoor zeventig procent was. Het lijkt in een behoefte te voorzien.

Een kleine zeventien miljoen abonnees heeft het goedkopere reclame-abonnement, oftewel: 6,3 procent van het totaal.

Bij het reclameproduct is nog wel werk aan de winkel richting adverteerders. Die willen betere meetmethodes om het rendement van hun media-investeringen te kunnen berekenen. Netflix werkt daarana met Kantar en Lucid (brand awareness en recall) en Nielsen Catalina Solutions (verkoopcijfers).

Netflix wil behalve met een beter reclameproduct zijn portfolio ook uitbreiden met meer en betere spelletjes en meer live televisie. Specifiek: comedy, sport, muziek en spelshows. Dat staat al langer op het wensenlijstje. Netflix gaat de bokswedstrijd tussen Jake Paul en Mike Tyson uitzenden.

Formule 1 nog vijf jaar langer te zien bij Viaplay

Emerce - do, 04/18/2024 - 15:18

De Formule 1 blijft de komende jaren in Nederland te zien bij Viaplay. De streamingsdienst heeft een nieuwe deal gesloten met het management van de koningsklasse, melden meerdere bronnen aan De Telegraaf,

Naar verluidt gaat het om een bedrag van zeker 45 miljoen euro per jaar. Bij de vorige deal, van 2022 tot en met 2024, betaalde het Zweedse bedrijf dertig miljoen per seizoen.

Begin dit jaar werd nog een reddingsplan gelanceerd voor de kwakkelende zender. De streamingsdienst trok zich terug uit een aantal landen en Canal+ en de Tsjechische investeringsmaatschappij PPF kregen een gezamenlijk belang van 58,6 procent in Viaplay.

Eerder deze maand werd al bekend dat Viaplay in Nederland een deal heeft gesloten met Talpa. De zender SBS9 werd omgedoopt tot Viaplay TV en sinds 5 april zijn op die zender ook beelden van de Formule 1, Premier League, Bundesliga en darts te zien.

LinkedIn test Premium Company Pages, met AI en marketingtools

Emerce - do, 04/18/2024 - 14:00

LinkedIn is stilletjes begonnen met een nieuwe dienst voor kleine en middelgrote bedrijven. TechCrunch ontdekte dat er wordt gewerkt aan een LinkedIn Premium Company Page-abonnement, dat 99 dollar per maand gaat kosten, AI zal bevatten om tekstend te schrijven en nieuwe tools om het aantal volgers te vergroten.

‘We onderzoeken altijd nieuwe manieren om de ervaring van onze klanten te verbeteren en hen te helpen bij het bereiken van hun zakelijke doelen,’ reageert de Microsoft dochter.

Prijzen voor premium bedrijfspagina’s zijn niet bekendgemaakt, maar het lijkt erop dat deze beginnen bij 99,99 dollar per maand per pagina, en dalen tot 839,88 dollar per pagina voor een jaarabonnement.

De premium bedrijfspagina is de nieuwste in een groeiende lijst van premium-aanbiedingen die LinkedIn heeft uitgerold voor organisaties op het platform.

Didier Ongena wordt Global Government Lead bij Microsoft

Emerce - do, 04/18/2024 - 12:53

De voormalige topman van Microsoft België krijgt een nieuwe wereldwijde functie. Hij wordt wereldwijd verantwoordelijk voor de activiteiten in de publieke sector, meldt Datanews.

Ongena begon bij Microsoft als sales manager, maar groeide al snel door in verschillende Belgische en West-Europese rollen, onder meer als general manager voor advertising en online.

In 2018 werd hij directeur van Microsoft België, onder zijn leiding begon Microsoft onder meer aan de bouw van een forse datacenterinfrastructuur. Begin 2023 kreeg hij opnieuw een internationale functie als general manager EMEA voor de publieke sector.

Sindsdien is de Belgische leiding in handen van Marijke Schroos.

Voortaan waakt hij over de verkoopsstrategie met overheden.

‘Elf procent online aankopen gaat retour’

Emerce - do, 04/18/2024 - 11:58

In Duitsland stuurt de consument een op de negen online aankopen terug naar de winkel, aldus de digitale belangenorganisatie Bitkom.

Die ondervroeg daartoe meer dan duizend shoppers met vragen over hun online winkelgedrag.

Het blijkt dat mannen minder vaak retourneren (9%) dan vrouwen (14%) en dat jongeren dat vaker doen dan ouderen.

De belangrijkste reden om zaken terug te sturen zal niet verbazen: niet de verwachtte grootte (67%). Opvallend genoeg is de nummer twee reden dat aankopen niet volledig of beschadigd zijn (56%) en als derde dat het gewoonweg niet bevalt (50%).

Bitkom hangt geen financieel label aan de omvang van de retourenstroom.

De Duitse online e-commercemarkt sloot het jaar 2023 af met een omzet van onder de honderd miljard (-12%). Sinds corona weet de markt zich niet te herstellen. De verkoop van fysieke producten is met 12 procent afgenomen tot tachtig miljard, de handel in diensten steeg met dertien procent tot twaalf miljard euro.

Foto: Werner Wittersheim (cc)

Reclamecookies uit de gratie, nog maar 44%

Emerce - do, 04/18/2024 - 11:12

In vier jaar tijd van 91 procent naar nog maar 44 procent gebruik. Reclamecookies vallen hard uit de gratie van adverteerders, al is dat niet uit vrije keuze.

Het is immers de wetgever die dit privacyschendende vehikel verbant, geholpen door visionaire techbedrijven als Apple en Mozilla. Zij verbanden cookies jaren geleden al uit hun browser. Google probeert dat voor Chrome ook te doen, maar heeft moeite om zijn eigen reclamebusiness niet te schaden.

Cookies, zo laat een nieuw jaarrapport over de Nederlandse online reclame-industrie zien, zijn passé.

Zeker de third-party cookies worden in feite nutteloos. Belangenorgansatie VIA Nederland, opdrachtgever tot het rapport, ziet nog wel kansen voor first party cookies. “Die worden uitvoerig gebruikt bij retailmedia, dat in 2023 met 25 à 35 procent groeide.”

Hoeveel geld er in retailmedia omgaat, staat niet vast. Onderzoeker Deloitte schaart deze nieuwe reclamevorm onder ‘digital outdoor’ en hangt daar 151 miljoen euro aan. Emerce schat ruwweg dat retailmedia, niet buiten en op winkelschermen maar in apps (branding en performance), alleen al zoveel kan zijn. Denk dan aan budgetten die naar bol.com en Amazon gaan.

In totaal besteedden adverteerders in 2023 in Nederland ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties (+5%). Voor 2024 verwacht de onderzoeker dat de digitale budgetten, mede vanwege het EK Voetbal en de Olympische Spelen, met veertien procent kan stijgen.

“Het regelgevende kader leidt tot nieuwe ontwikkelingen zoals het verdwijnen van 3rd party cookies, de afname van open programmatic veilingen en mogelijke nieuwe beperkingen aan TikTok. Brandsafety en reparatie worden daarom belangrijker en adverteerders zullen meer nadruk op onderwerp vestigen”, aldus Nathalie La Verge van Deloitte.

Foto: conceptphoto.info (cc)

OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase fuseren

Emerce - do, 04/18/2024 - 10:00

De digital marketingbureaus OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase fuseren. Ze bundelen hun krachten om samen te werken aan een leidende rol op het gebied van data- en performancemarketing op de Europese markt.

Vanochtend maakte de leiding van de respectievelijke bedrijven dat aan de medewerkers bekend. In de nieuwe constellatie zal Mark van Hattum de functie bekleden van CEO. Een financieel directeur zal nog worden aangesteld.

Vooralsnog blijven de bedrijven onder eigen naam opereren, maar er zal een overkoepelende nieuwe naam worden aangenomen.

Van Hattum legt aan Emerce uit: “Alle vier zien we dat meer schaal onze dienstverlening zal helpen. Met onze focus op performance marketing zorgt meer schaal voor meer toegang tot kennis, innovatie en data. Dat is een trend die je al langer ziet in de bureauwereld. Wij kiezen ervoor om meer verdieping te zoeken in de performancemarketingkanalen in plaats van in de breedte van de dienstverlening.”

De nieuwe samenwerking resulteert in een organisatie met bijna 200 werknemers, verspreid over locaties in Amersfoort, Arnhem, Breukelen, Dongen, Gent (BE) en Groningen. Financiële details over de transactie worden niet bekendgemaakt.

“We willen snel tractie maken en de allerbeste in Europa worden en stellen hele hoge kwaliteitseisen aan onszelf en de bedrijven die we willen toevoegen.

Samen met investeerder NewPort Capital zal een buy & build-strategie worden gevoerd. Dit Nederlandse private Equity-huis heeft een meerderheidsbelang. NewPort richt zich op investeringen in gevestigde Nederlandse ondernemingen met een operationele jaarwinst van twee tot tien miljoen euro in de sectoren: ICT, food, verpakkingen, maakindustrie en financiële en zakelijke dienstverlening.

Een behoorlijk deel van de klanten van OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase hebben internationale ambities. Met hun marketingleveranciers kunnen ze die ambitie gaan vormgeven. Van Hattum en compagnons hebben meerdere regio’s op de radar staan: Duitsland, Ierland, Zwitserland, Scandinavië en het VK. “Het concrete plan moet nog nader vorm krijgen. In de komende maanden ligt de focus op de versterking en integratie van de verschillende bedrijven. Parallel daaraan zullen we onze Europese ambities verder vorm gaan geven.”

Google Maps wordt handiger voor elektrische auto’s

Emerce - do, 04/18/2024 - 09:05

Google breidt zijn Maps-dienst in de komende maanden uit met informatie over laadpunten voor elektrische auto’s.

Dat begint in de VS en eerst in auto’s waar Maps standaard zit ingebouwd. In de maanden daar rolt het techbedrijf de nieuwe functies uit naar andere landen en toestellen.

Er worden drie nieuwigheden ingevoerd. Twee daarvan hebben betrekking op het kunnen vinden en van laadpalen en het inplannen van een laadsessie.

Voor laadpalen die lastig te vinden zijn, zoals in parkeergarages, gebruikt Google feedback uit recensies van die locatie. Met AI onttrekt het aanwijzingen als ‘rijd door op de vierde verdieping tot het einde van de ruimte en kijk rechts’. Als ze betrouwbaarder genoeg blijken, worden ze gevoed aan Maps en als tip getoond.

Van publieke, commerciële laadpalen gaat Google aangeven of en hoeveel laadpunten er nog beschikbaar zijn en wat de laadcapaciteit is. De ene lader is sneller dan de andere. Die update wordt naar alle Maps-gebruikers uitgerold. Vermoedelijk werkt men hiervoor samen met een dataleverancier, wellicht A Better Route Planner of Chargemap.

Een functie die vooralsnog enkel naar auto’s komt met Google ingebouwd, is voor multi-stop ritten. Wie van Assen naar Nice rijdt, zal vaker stroom moeten tanken. Dit soort soort complexere informatie is voorbehouden aan elektrische rijders. Met een speciaal filter kan de bestuurder desgewenst ook een hotel onderweg boeken via Google Travel.

Drimble krijgt subsidie om nepnieuws te bestrijden met AI

Emerce - do, 04/18/2024 - 08:00

De Provincie Noord-Holland kent een subsidie om nepnieuws tegen te gaan toe aan Drimble, het grootste Nederlandse nieuwsaggregatieplatform. Met behulp van geavanceerde data-analysetechnieken kan Drimble nepnieuws identificeren en filteren, en zo de verspreiding ervan tegengaan.

Het gaat om een MIT haalbaarheidssubsidie van maximaal 20.000 euro, die ongeveer 40 procent van de totale projectkosten dekt. De rest komt uit eigen zak.

De nepnieuwsindicator wordt stap voor stap uitgerold. Een eerste ontwikkeling die de bezoeker van Drimble gaat zien is dat wordt begonnen met een feedbackknop bij ieder nieuwsbericht. In de afgelopen 14 jaar heeft het platform zo’n 150 miljoen nieuwsberichten verzameld.

Het platform claimt 2,7 miljoen unieke bezoekers en gaat in de toekomst een ‘freemium’ en ‘premium’ model hanteren. waarbij gebruikers zich kunnen aanmelden voor gepersonaliseerde nieuwsbrieven, toegang krijgen tot een advertentievrije ervaring, en zelf berichten kunnen plaatsen.

Serie-techondernemers stappen in bij Nederlandse AI-startup

Emerce - do, 04/18/2024 - 07:12

Serie-ondernemers Niels Bouwman en Chris Hall hebben een vroege (angel)investering gedaan in Verify, een startup op het gebied van kunstmatige intelligentie uit Amsterdam. Google heeft ook geïnvesteerd in Verify en het bedrijf opgenomen in zijn Google for Startups Cloud Program, waardoor de totale investering uitkomt op 1 miljoen euro.

Niels Bouwman, de oprichter en voormalig CEO van Lytho, is aangesteld als de nieuwe CEO van Verify. Chris Hall, de oprichter van Bynder, is lid van de Raad van Commissarissen van Verify. Hugo Smits, de oprichter van Verify en voormalig tech lead bij Nintendo, blijft aan boord als CTO.

Verify wil naar eigen zeggen een digitale wereld bouwen die je kunt vertrouwen. Daartoe heeft Verify een eigen AI-algoritme ontwikkeld dat een onzichtbare vingerafdruk in afbeeldingen en video’s achterlaat. Deze vingerafdruk garandeert de authenticiteit van een foto of video met 100% zekerheid.

Dankzij deze onzichtbare vingerafdruk kunnen digitale mediabestanden overal online worden getraceerd via de AI-Monitoring van Verify. De technologie heeft een breed scala aan toepassingen, zoals het bestrijden van nepnieuws en inbreuk op auteursrecht, tot het onderscheiden van door mensen of door AI gegenereerde content.

Elke dag worden er meer dan achtentwintig miljard afbeeldingen geüpload naar het internet. Het overgrote deel daarvan kan niet of nauwelijks worden getraceerd en gemeten. Wanneer een organisatie ergens beeldmateriaal van haar merk publiceert, kan zij niet meer achterhalen wat het bereik is en waar het uiteindelijk terecht is gekomen

Het Amsterdamse AI-bedrijf heeft de investering opgehaald om talentvolle AI-ontwikkelaars en data wetenschappers aan te nemen. Verify richt zich allereerst op directe groei in Europa, terwijl het in de Verenigde Staten wil uitbreiden via channel partners waar onder meer Bynder en Lytho deel van uitmaken. Tot de eerste klanten van Verify behoren Vinci Energies, de Erasmus Universiteit en vakbond FNV.

Privacytoezichthouders: platforms mogen gebruikers niet dwingen zich te laten volgen

Emerce - do, 04/18/2024 - 06:45

Grote online platforms, zoals sociale media, mogen hun gebruikers niet dwingen zich te laten volgen op internet om gebruik te maken van het platform. Er moet een optie zijn waarbij gebruikers niet gevolgd worden en een optie waar gebruikers niet voor hoeven betalen en slechts beperkt gevolgd worden. Dat stellen de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de andere privacytoezichthouders in Europa, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB).

De AP had samen met de Noorse en Duitse privacytoezichthouders de EDPB gevraagd een standpunt over deze kwestie in te nemen. Dit omdat sommige online platforms stellen dat mensen het platform alleen nog zonder betaling kunnen blijven gebruiken als zij ermee instemmen dat hun persoonsgegevens worden gebruikt voor gerichte advertenties.

De EDPB stelt (PDF) dat het geen eerlijke keus is wanneer gebruikers moeten kiezen tussen een betaald abonnement zónder gevolgd te worden en een lidmaatschap waar ze niet voor hoeven te betalen waarbij dit wel gebeurt: het ‘Pay or consent-model’. Gebruikers worden dan eigenlijk gedwongen te kiezen voor ‘betalen met hun persoonsgegevens.’ Zeker als de prijs voor een betaald abonnement hoog is.

De techbedrijven achter de online platforms moeten daarom een derde optie bieden. Deze vorm van lidmaatschap moet gratis zijn. En de bezoeker moet daarbij slechts beperkt gevolgd kunnen worden.

De advertenties die gebruikers dan te zien krijgen, zijn dan niet gebaseerd op hun gedrag op het hele internet maar zijn bijvoorbeeld ‘contextueel’. Dat houdt in dat de advertenties passen bij de inhoud die iemand op het platform bekijkt. Bijvoorbeeld een advertentie voor een auto bij een post over auto’s.

Dit zal de standaard zijn voor techbedrijven. Doen bedrijven dit niet, dan moeten ze bewijzen dat hun werkwijze toch aan de wet voldoet.

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) schrijft voor dat bedrijven die persoonsgegevens verzamelen en gebruiken, daarvoor een wettelijke grondslag moeten hebben. Zoals toestemming. Toestemming moet je vrijelijk kunnen geven, zonder dat je onder druk wordt gezet. Ook moet je de keuze hebben om te weigeren dat een bedrijf jouw persoonsgegevens verwerkt. En dat mag dan geen grote nadelige gevolgen hebben.

Rotterdams umob neemt MaaS Global over

Emerce - do, 04/18/2024 - 05:07

MaaS-platform umob, dat het gebruik van deelmobiliteit, taxi en openbaar vervoer volledig integreert in één app, heeft MaaS Global uit Finland overgenomen.

Umob neemt enkel de technologie van het bedrijf over. De Finse onderneming ging na negen jaar en 70 miljoen euro venturecapital in maart bankroet. Het was actief in Wenen, Antwerpen, Helsinki, Turku, Tokio, Birmingham en heel Zwitserland.

MaaS Global was actief op de markt met de app Whim.

Raymon Pouwels, mede-oprichter van umob, zegt in een persbericht: “De overname van MaaS Global betekent een versnelling in onze missie om van umob een wereldwijd MaaS-platform te maken. We zijn vorig jaar in Nederland gestart. Eerst onder de radar, zodat we de umob-app hebben kunnen optimaliseren, maar nu groeien we snel. Inmiddels zijn alle aanbieders van deelscooters geïntegreerd, naast OV, taxi en verschillende aanbieders van deelfietsen.”

“Ons doel is om alle vormen van mobiliteit volledig te integreren. Door de krachten te bundelen met MaaS Global, die wereldwijd ongetwijfeld meer vervoersaanbieders dan wie dan ook heeft geïntegreerd, kunnen we sneller naar andere wereldsteden uitbreiden.”

Pouwels bedrijf haalde in het najaar van 2023 zes miljoen euro groeigeld op.

Bestedingen digitaal adverteren in 2023 naar 3,7 miljard, groei van 5 procent

Emerce - do, 04/18/2024 - 04:40

Met een stijging van 5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar zijn de bestedingen aan digitale advertenties in Nederland in 2023 blijven groeien. Toch werden de advertentie-uitgaven wel door macro-economische onzekerheden beïnvloed, vooral in de eerste helft van 2023. Dat blijkt uit de Ad Spend Study 2023 die Deloitte in opdracht van branchevereniging VIA uitvoerde. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties.

In 2022 was er al een zichtbare stabilisatie in het marktaandeel van de globale spelers als Google en Meta zichtbaar. 2023 markeerde een keerpunt in de voortdurende dominantie van deze wereldwijde bedrijven: lokale uitgevers vertonen een groeipatroon dat de prestaties van wereldwijde spelers zelfs overtreft. Deze verschuiving is toe te schrijven aan verschillende factoren, waaronder investeringen door lokale uitgevers.

Ook zijn er nieuwe ontwikkelingen die voor omzet zorgen. Buitenreclame (DOOH) laat voor het derde jaar op rij een dubbelcijferige groei zien, namelijk 24 procent. In het vierde kwartaal van 2023 werd een recordaantal DOOH-reclame-uitgaven genoteerd, mede dankzij een groeiend aantal schermen. Verwacht wordt dat het totale aantal schermen in de toekomst een gestabiliseerd niveau zal bereiken, wat de groei van DOOH in de komende jaren zou kunnen beïnvloeden.

De groeiende trend van retail media is ook duidelijk zichtbaar, met een toenemend aantal indoor schermen dat wordt geïnstalleerd. De toenemende interesse in retail media komt volgens de respondenten onder andere door de mogelijkheid om te adverteren naast het point of sales, evenals de beschikbaarheid van first-party data.

Social media blijft een groot onderdeel van ons dagelijks leven, wat te zien is in de groei van de categorie in de afgelopen jaren. De social-uitgaven groeiden in 2023 met 11 procent, waarbij Meta de markt domineert met Facebook en de aanhoudende groei van Instagram.

De media-industrie, in beginsel geen koploper op het gebied van duurzaamheid, begint nu haar ecologische en sociale verantwoordelijkheden te erkennen. De belangrijke vraag voor de advertising industrie is of deze ontwikkeling zal leiden tot het uitsluiten van klanten, verandering in reclame strategieën en/of nieuwe innovaties om emissies te verminderen.

De respondenten van het onderzoek verwachten dat de economische situatie in 2024 positiever zal zijn dan die van 2023, wat hen hoopvol stemt voor het komende jaar. Ze voorspellen een stijging van 14 procent in advertentie-uitgaven, onder meer door grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen en het Europees kampioenschap voetbal in 2024.

Ook Bwin moet inzet Nederlandse gokker terugbetalen

Emerce - wo, 04/17/2024 - 14:53

Opnieuw heeft een Nederlandse gokker een buitenlands gokbedrijf voor de rechter gesleept om zijn volledige inzet over bijna twee jaar terug te laten betalen. Het bedrijf had geen vergunning in Nederland en volgens de rechter is het contract dat werd gesloten daarom ongeldig. De gokker zette in totaal ruim 187.000 euro in.

De man gokte in de periode januari 2018 tot en met november 2019 via de website van het in Malta gevestigde Bwin.

Naast de inzet komt er ook nog rente en proceskosten bij waardoor het bedrag oploopt tot rond de twee ton.

Advocaat Benzi Loonstein laat tegenover de Volkskrant weten dat het bedrijf niks had ondernomen om de man af te remmen in zijn gokgedrag, ondanks dat hij ‘duidelijke signalen’ vertoonde van verslaving.

Bwin erkent dat zij geen vergunning had om in Nederland online kansspelen aan te bieden, maar meent dat het verbod niet leidt tot een nietige overeenkomst, omdat dat niet de strekking is van het verbod of dat in ieder geval nu niet meer is.

Dezelfde rechtbank (Overijssel) besloot onlangs ook dat Unibet een Nederlandse gokker zijn gokschulden van ongeveer 8.600 euro moet terugbetalen.

In deze periode had het moederbedrijf van de twee websites waar de man gokte, Trannel International Ltd. uit Malta, geen Nederlandse vergunning voor online gokken, doch een vergunning van de Maltese kansspelautoriteit.

Instagram rivaal TikTok Notes eindelijk uitgerold naar Android en iOS

Emerce - wo, 04/17/2024 - 14:36

TikTok heeft eindelijk zijn nieuwe app TikTok Notes gelanceerd na maanden van geruchten. Eerder leek de naam TikTok Photos te worden. De app wordt gebruikt voor het delen van foto’s.

Als je TikTok al gebruikt en een TikTok-account hebt, kun je hetzelfde account gebruiken om TikTok Notes uit te proberen.

Het bedrijf moet de lancering nog officieel aankondigen, maar de app is al gesignaleerd in de Canadese Google Play Store en Apple App Store.

Volgens Android Authority biedt TikTok Notes functies als fotocarrousels, chronologische en algoritmische feeds en commentaren.

AI-chatbot ‘Ernie Bot’ heeft 200 miljoen gebruikers

Emerce - wo, 04/17/2024 - 14:00

Baidu, de Chinese tegenhanger van Google, claimt dat zijn kunstmatige intelligentie-chatbot Ernie Bot inmiddels meer dan 200 miljoen gebruikers heeft.

Het aantal gebruikers is ongeveer verdubbeld sinds de laatste update van het bedrijf in december. De chatbot is acht maanden geleden voor het publiek vrijgegeven.

Baidu CEO Robin Li voegde er aan toe dat Ernie Bots application programming interface (API) 200 miljoen keer per dag wordt gebruikt.

Het aantal zakelijke klanten voor de chatbot bereikte 85.000.

Baidu weet ook inkomsten te genereren met Ernie, en in het vierde kwartaal had het bedrijf enkele honderden miljoenen yuan verdiend door met behulp van AI om zijn advertentiediensten te verbeteren en andere bedrijven te helpen hun eigen modellen te bouwen.

Afgelopen maart was Ernie Bot de eerste lokaal ontwikkelde ChatGPT-achtige chatbot die in China werd aangekondigd, maar het kreeg pas goedkeuring voor openbare release in augustus.

Meta sluit Threads in Turkije

Emerce - wo, 04/17/2024 - 13:00

Meta is van plan om zijn Twitter kloon Threads in Turkije vanaf 29 april tijdelijk te sluiten, als reactie op een interim-bevel dat vorige maand door de Turkse mededingingsautoriteit is uitgevaardigd.

De Turkse mededingingsautoriteit (TCA), bekend als Rekabet Kurumu, wil niet dat gegevens van Threads en Instagram worden gecombineerd zolang gebruikers daarvoor geen toestemming geven.

In 2022 legde Turkije ook al een boete van omgerekend 18,6 miljoen dollar op aan Meta voor het combineren van gebruikersgegevens op Facebook, Instagram en WhatsApp. In januari van dit jaar zei de Turkse TCA dat het Meta elke dag een extra boete van 160.000 dollar zou geven voor het niet naleven van het verbod.

Om te voldoen aan de regelgeving in de EU, vertraagde Meta aanvankelijk de lancering van Threads in de regio en introduceerde het vorig jaar een “view without profile”-functie voor de EU-markt toen het uiteindelijk de service lanceerde, waardoor gebruikers beperkte toegang tot het sociale netwerk kregen zonder een account aan te maken.

Collect&Go levert voortaan boodschappen aan huis met een elektrische cargofiets in het Gentse

Emerce - wo, 04/17/2024 - 12:00

Nieuw in het Gentse straatbeeld: een elektrische cargofiets met een capaciteit van 1.000 liter – of 12 blauwe Collect&Go bakken. Die staat vanaf vandaag ter beschikking van de Gentse Drivers, een netwerk van particuliere bezorgers die Collect&Go-boodschappen aan huis leveren.

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, startte in juni 2020 met aanhuislevering in Gent. Het doet daarvoor beroep op een netwerk van particuliere bezorgers, Drivers genoemd, die in hun buurt boodschappen aan huis leveren en in ruil daarvoor een vergoeding ontvangen.

Het aantal aanhuisleveringen per Driver zijn beperkt tot vier. Dit model heeft vooral tot doel om buren voor elkaar boodschappen te laten doen en zo de sociale cohesie te bevorderen. Speciaal voor de Gentse Drivers stelt Collect&Go vanaf nu gratis een elektrische bakfiets ter beschikking.

De elektrische bakfiets van Collect&Go werd dinsdag in gang getrapt door Sofie Bracke, Gentse schepen van economie en handel, die het duurzame karakter en het ondernemerschap toejuicht.

De elektrische cargofiets staat aan het Collect&Go-afhaalpunt in Gent, naast de Colruyt aan de Drongensesteenweg. Drivers kunnen er gratis gebruik van maken. De elektrische cargobike, die meer weg heeft van een moderne tuk tuk, heeft een capaciteit van 1.000 liter en kan makkelijk 12 Collect&Go-bakken vervoeren.

 

‘Android groeit twee keer zo snel als iOS’

Emerce - wo, 04/17/2024 - 11:00

Volgens marktvorser IDC zal Android in de loop van 2024 aanzienlijk sneller groeien dan Apples iOS. Zelfs twee keer zo snel, zegt IDC’s onderzoeksdirecteur Nabila Popal.

Apple heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke groei op de wereldmarkt doorgemaakt. Als gevolg hiervan is het marktaandeel van Android gekrompen.

Nu lijkt het tij te keren, grotendeels als gevolg van de krimpende verkoop van iPhones in China.

De meest recente cijfers laten zien dat Samsung zijn koppositie weer terug heeft. Met 20,8 procent heeft Samsung een voorsprong Apple die met 17,3 procent op de tweede plaats staat.

De totale markt is in het eerste kwartaal met 7,8 procent gestegen en werden er in totaal 289,4 miljoen smartphones verscheept.

Vaak pakketten gestolen en vernield in Groningse flat

Emerce - wo, 04/17/2024 - 09:55

Bewoners van een flat in de Groningse wijk Paddepoel zijn regelmatig de dupe van pakketdiefstal, meldt RTV Noord. Het gaat om zendingen die door bezorgers in de hal worden achtergelaten in plaats van dat ze naar de desbetreffende voordeur worden gebracht.

Het flatgebouw House of Groningen telt 22 verdiepingen en 150 appartementen. Postbezorgers lopen daarom dagelijks af en aan. Ook bijna iedere dag komen er berichten binnen in de groepsapp van de flatbewoners over in de centrale hal achtergelaten post.

DPD laat weten de situatie te betreuren en de frustratie van bewoners te begrijpen. Ook zeggen ze dat hun bezorgers voldoende tijd krijgen om bij hoge flats bij iedere voordeur aan te bellen, ongeacht de verdieping. Ook bij PostNL worden bezorgers geacht de pakketten tot aan de voordeur te brengen. DHL heeft niet inhoudelijk gereageerd op vragen van RTV Noord,

Vastgoedbeheerder MVGM neemt de kwestie zeer serieus, zegt een woordvoerder. Volgens hem ligt de verantwoordelijkheid gedeeltelijk bij de bewoners. ‘Het is aan hen om bij afwezigheid te zorgen voor voorzorgsmaatregelen, bijvoorbeeld door een pakket te laten bezorgen bij een ophaalpunt.’

Inhoud syndiceren