Feed-aggregator

Meta klaagt dataschrapers aan

Emerce - 2 uren 9 min geleden

Meta gaat juridische stappen ondernemen tegen dataschrapers, oftewel bedrijven die (openbare) gegevens van gebruikers verzamelen voor commerciele doeleinden.

Het gaat volgens Meta om een Amerikaans bedrijf en een persoon genaamd Ekrem Ateş. Volgens het moederbedrijf van Facebook is de eerste de Amerikaanse dochteronderneming van een Chinees technologiebedrijf dat data scraping-diensten aanbiedt aan particulieren en bedrijven.

De software kan telefoonnummers, geboortedata en andere persoonlijke informatie verkrijgen over elke Facebook- en Instagram-vriend die is verbonden met een Octopus-klant.

Meta stelt dat Octopus de servicevoorwaarden en de Amerikaanse Digital Millennium Copyright Act heeft geschonden.

Ekrem Ateş gebruikte geautomatiseerde Instagram-accounts om informatie te verzamelen over meer dan 350.000 Instagram-gebruikers en en die gegevens publiceerde op een reeks kloonsites. Ates is de toegang tot de diensten al meerdere keren ontzegd.

In 2020 klaagde Meta ook al eens een Turks staatsburger aan die meer dan 100.000 Instagram-profielen schraapte.

Readly versterkt (inter)nationaal aanbod met honderden nieuwe titels

Emerce - 3 uren 9 min geleden

Readly, aanbieder van digitale tijdschriften en kranten, heeft zijn portfolio versterkt met honderden nieuwe titels op het platform. Waaronder veertien Nederlandse tijdschriften, 160 regionale dagbladen uit het Verenigd Koninkrijk en 23 Amerikaanse tijdschriften. Inclusief hun Franse portfolio komt hun aanbod nu uit op meer dan 7500 tijdschriften en kranten.

In Nederland zijn in de afgelopen paar maanden veertuen nieuwe titels aan Readly toegevoegd. Abonnees kunnen onbeperkt grasduinen in de tijdschriften TopGear Nederland, JFK Magazine, Numéro Netherlands, VARAgids, Keto, Spot Op, TxP (Textiel Plus), En Route, Côte & Provence, Maison en France en Urban Living.

Na een korte pauze door de wisseling van uitgever zijn ook Vogue en Vogue Living weer te lezen via de app.

Afgelopen week hebben 23 iconische Amerikaanse tijdschriften getekend bij Readly, waaronder People, All Recipes, Life, Do It Yourself en Better Homes & Gardens. Met deze titels aan boord, die 200 miljoen mensen bereiken, is Readly sterker uitgerust voor een opmars in Amerika.

‘Winkelschappen niet goed gevuld met kerst’

Emerce - 4 uren 11 min geleden

De detailhandel blijft zeker nog een jaar problemen houden met bevoorrading. Het Duitse wetenschappelijk instituut ifo hoort dat driekwart van de winkeliers leveringsproblemen ondervindt.

In mei kreeg 80 procent van de detailhandel in Duitsland niet al zijn bestelling geleverd en in juni was dat 75 procent. De grootste problemen spelen zich onder meer af bij fietsen, elektronica, bouwmarkten en speelgoed.

Vooruitkijkend stelt het ifo alvast dat de leveringsproblemen niet zomaar met een paar maanden zullen verdwijnen. “Ook deze kerst zullen er weer lege plekken in de schappen zijn.”

Genoemde productgroepen worden veel verhandeld bij webwinkels. En de logistieke problemen spelen niet enkel in Duitsland, maar in heel Europa. De oorzaak ligt bij vertragingen in de productie in China, daarna bij het vervoer over zee naar de eindbestemming. Schepen liggen soms dagen te wachten om gelost te worden.

In Nederland vond vorig jaar 31 procent van de consumentenhandel via internet plaats. Dat groeit naar verwachting tot 41 procent in 2027, aldus een recent rapport van Thuiswinkel.org.

Foto: Matthias Ripp (cc)

‘Amazon schikt met EU, deelt data met concurrenten’

Emerce - 5 uren 13 min geleden

Amazon zou een schikking hebben gesloten met de Europese Unie. Twee mededingingszaken worden daardoor in de minne geschikt. Concurrenten profiteren, want krijgen meer marktdata.

De Financial Times heeft van drie bronnen vernomen dat het niet tot een confrontatie komt tussen de EU en Amazon.

Europa onderzocht of Amazon zich een voorkeurspositie verwierf met voorkennis op het gebied van data. Dat kan, bijvoorbeeld, betekenen dat het lagere prijzen hanteerde voor eigen producten versus concurrenten of zijn eigen items meer zichtbaarheid gaf.

Volgende week worden vermoedelijk de details bekendgemaakt van de schikking. De Engelse krant stelt dat Amazon externe partijen meer van data gaat voorzien en daarmee het speelveld effent.

Marktpartijen bekritiseren Amazon omdat het zowel marktmeester is op zijn eigen marktplaats alsmede een actieve verkopers met eigen productlijnen. Europese handhaving moet voorkomen dat die twee petten andere partijen benadelen. De Digital Markets Act, afgelopen dinsdag aangenomen, moet daar ook aan bijdragen.

Photo by Chris Liverani on Unsplash

Ziggo Dome en Ziggo verlengen samenwerking met 10 jaar

Emerce - 6 uren 15 min geleden

Ziggo Dome en Ziggo verlengen hun samenwerking. Sinds de opening van de Ziggo Dome in 2012 is Ziggo als naamgevend partner en hoofdsponsor aan de Amsterdamse concertlocatie verbonden.

De komende jaren willen zij de samenwerking intensiveren. Zo breidt Ziggo haar klantprogramma uit en richt zij samen met de Ziggo Dome een fonds op om de komende jaren samen nieuwe concerten en innovatieve evenementen mogelijk te maken. Het gaat om nieuwe muziekconcepten als ‘The Tribute – Live in Concert’ of speciale vertoningen van sportwedstrijden in de Ziggo Dome.

Het klantprogramma Priority, dat vorig jaar werd geïntroduceerd voor vaste klanten van Vodafone en Ziggo, krijgt komende jaren ook een prominentere rol. Zo krijgen klanten via Priority bij bepaalde evenementen voorrang bij de aanschaf van concerttickets en hebben zij toegang tot een speciale Priority-ingang, een eigen garderobe of een welkomstdrankje.

Andere nieuwe initiatieven maken Ziggo Dome en Ziggo in het najaar bekend.

TikTok schroeft ambities live commerce terug

Emerce - 7 uren 6 min geleden

TikTok schroeft zijn live commerce-plannen in Europa en de VS terug, zo meldt de Financial Times. De eerste ervaringen hiermee bleken niet erg succesvol.

TikTok test sinds eind vorig jaar live winkelen in het VK, aanvankelijk met een groot evenement genaamd On Trend afgelopen december.

De winkellivestreams blijken geen groot publiek te hebben getrokken en de omzet viel ook tegen. Sommige makers die betrokken waren bij vroege TikTok Shop-projecten zijn afgehaakt.

TikTok was inmiddels van plan om livewinkelen te rollen naar Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje en hoopte later dit jaar in de VS te lanceren, maar voorlopig blijkt het platform zich concentreren op het Verenigd Koninkrijk.

In eigen land boekt moederbedrijf ByteDance wel succes met deze activiteiten via Douyin, de Chinese versie van TikTok.

PostNL brengt stadsvriendelijke pakketbezorging naar Den Haag

Emerce - 8 uren 20 min geleden

PostNL bezorgt pakketten in de binnenstad van Den Haag voortaan ook met kleine, uitstootvrije LEVV’s (licht elektrische vrachtvoertuigen).

Vanuit het PostNL pakkettensorteercentrum in Den Hoorn worden de pakketten naar de kleine LEVV-stadshub in de Uitenhagestraat aan de rand van het centrum van Den Haag gebracht. Vanuit daar worden pakketten bij consumenten en bedrijven in de Haagse binnenstad bezorgd.

De LEVV’s zijn onderdeel van de ruim 2100 elektrische voertuigen van PostNL. Daarnaast is 50 procent van het eigen wagenpark duurzamer door de inzet van biogas, BIO-LNG, duurzame brandstof en elektrische busjes.

Op 96 procent van de Nederlandse huisadressen bezorgt PostNL de post en brievenbuspakjes naar eigen zeggen uitstootvrij. In de stadscentra wordt steeds meer met kleine, duurzame voertuigen zoals cargobikes en LEVV’s bezorgd.

Den Haag is na Arnhem en Groningen de derde stad in Nederland waar PostNL met LEVV’s pakketten rondbrengt. De LEVVS´s worden in Nederland geproduceerd en zijn speciaal voor PostNL doorontwikkeld voor pakketbezorging.

ING, NXP en Samsung ontwikkelen nieuwe manier van onderling betalen met mobiele telefoon

Emerce - 8 uren 40 min geleden

ING Bank en NXP Semiconductors hebben een nieuwe methode ontwikkeld voor mobiele betalingen. Daardoor hoef je je mobiele telefoon alleen maar te richten op de telefoon van de ontvanger. De technologie NEAR is in ING Factory ontstaan, ING’s werkplaats voor technologische klant- en betaalinnovaties.

ING en NXP werken samen met Samsung om de betaalmethode geschikt te maken voor hun toestellen. Gebruikers hoeven niet langer op zoek naar elkaars gebruikersnaam, emailadres of telefoonnummer wanneer zij bijvoorbeeld iets op een rommelmarkt willen kopen, aan een collectebus willen doneren of een restaurantrekening onder elkaar willen opsplitsen.

De nieuwe betaalmethode maakt gebruik van de ultra-wideband (UWB) technologie van NXP en kan worden gebruikt op de nieuwere generatie Samsung telefoons. Deze innovatie zal eerst in een interne pilot van ING en NXP verder worden getest in Nederland in de tweede helft van dit jaar. Daarna zal worden gekeken wat de vervolgstappen zijn om ook klanten actief te betrekken bij de verdere ontwikkeling.

In de ING bankieren app selecteer je eerst de persoon in je fysieke nabijheid die je wilt betalen. Je ziet dan de ontvanger inclusief de afstand in de ING app. Dan tik je het bedrag in en bevestigt de transactie. De ontvanger ziet in zijn transactieoverzicht het ontvangen bedrag vermeld. Zowel betaler als ontvanger moeten NEAR op hun telefoons hebben en beide telefoons moeten over UWB-technologie beschikken.

Samsung heeft ING en NXP toegang gegeven tot hun toestellen om het betaalsysteem mogelijk te maken. Samsung toestellen hebben de UWB-technologie sinds de introductie van de Galaxy Note 20 Ultra. De Samsung-telefoons waarop NEAR kan worden gebruikt zijn naast de Galaxy Note 20 Ultra ook de Galaxy S21 Ultra en de Galaxy S22+ Ultra.

Ultra Wideband is ook beschikbaar op iPhone 11-, iPhone 12- en iPhone 13-modellen.

Samsung sluit goed kwartaal af vanwege vraag geheugenchips

Emerce - 9 uren 41 min geleden

Samsung Electronics heeft donderdag zijn beste april-juni kwartaal sinds 2018 afgesloten, grotendeels door de sterke verkoop van geheugenchips aan serverklanten.

Samsung boekte volgens voorlopige cijfers een operationele winst van 14 biljoen won (10,7 miljard dollar), een stijging van 11 procent ten opzichte van 12,57 biljoen won een jaar eerder. De omzet steeg met 21 procent tot 77 biljoen won, in lijn met schattingen.

Met de smartphoneverkopen ging het minder goed. Het bedrijf heeft 62 tot 64 miljoen eenheden verscheept, fors lager in vergelijking met het verleden.

Eerlijke boekingsite Moonback heeft voor zondag een half miljoen nodig

Emerce - 9 uren 43 min geleden

Het worden spannende dagen voor de eerlijke boekingssite Moonback, die via crowdfunding 1,5 miljoen euro heeft opgehaald. Er is echter nog een half miljoen extra nodig om de volgende stap van hun platform te financieren.

Het bedrag moet uiterlijk aanstaande zondag, voor het einde van de campagne, opgehaald zijn. Als dat niet lukt krijgen alle deelnemers hun inleg terug.

Moonback is het antwoord op wat het noemt de ‘manipulatieve praktijken, het monopolistisch gedrag en het uitknijpen van reizigers en hotels door de bestaande platformen’.

Eerlijk een hotel boeken is volgens de oprichters in elk aspect van de boekingssite doorgevoerd. Dit staat haaks op wat bestaande platformen doen om mensen maar zo snel mogelijk te laten boeken en zo hun winst nog verder op te schroeven. ‘Nog maar 1 kamer over’ komt vast bekend voor.

In 2020 heeft het bedrijf zijn hotelboekingssite gelanceerd. Toen werd ook 2 miljoen opgehaald. Dit bedrag is nu op en de urgentie om deze tweede ronde succesvol af te ronden is dus groot.

Niels Meijssen, de oprichter van Moonback, geeft toe dat 2 miljoen een enorm bedrag is, ‘maar de hotelmarkt is gigantisch. Om een plek te veroveren hebben we dit bedrag echt nodig. Ter vergelijking: Booking.com en Expedia spendeerden dit bedrag in 2021 iedere vier uur aan marketing. We willen reizigers en hotels een alternatief bieden, maar je kunt dat pas waarmaken als je hen ook gebruiksgemak geeft. Waar mensen in Europa ook naartoe willen reizen, je moét het via Moonback kunnen boeken.’

Reizigers kunnen nu in slechts vijf steden een accommodatie boeken op Moonback, dat moet worden uitgebreid.

Tot op heden hebben 1.200 mensen hebben geïnvesteerd in de crowdfunding.

Kees Wilbrink (DPG) naar Ocean Outdoor

Emerce - wo, 07/06/2022 - 14:27

 

Kees Wilbrink verlaat DPG Media, waar hij Directeur Partnerships was, en start per 1 september als Chief Commercial Officer bij Ocean Outdoor Nederland.

De ontwikkelingen gaan hard binnen Out of Home (OOH): digitalisering, near realtime bereiksdata, programmatic, flexibilisering van media-inzet en oneindig veel nieuwe creatieve mogelijkheden. Dat was voor Wilbrink de belangrijkste reden om over te stappen.

Ocean Outdoor Nederland, dat in 2019 ontstaan is uit een samenvoeging van Interbest en Ngage Media, heeft honderden grootformaat (digitale) schermen langs snelwegen, in stad- en winkelcentra en het openbaar vervoer.

Amazon koopt minderheidsbelang Grubhub

Emerce - wo, 07/06/2022 - 14:10

Amazon neemt een belang van 2 procent in Grubhub, de Amerikaanse tak van Just Eat Takeaway. Op termijn kan dat belang zich uitbreiden tot 15 procent.

JET onderzocht al langer een een eventuele verkoop van Grubhub, dat ruim een jaar geleden werd overgenomen voor een bedrag van 7,3 miljard dollar. Sinds die overname is zeker 70 procent van de beurswaarde van Just Eat Takeaway verdampt.

Voortaan kunnen klanten met een Amazon Prime-abonnement bestellen bij Grubhub, zonder extra kosten.

In 2020 stond Uber op het punt om Grubhub over te nemen, maar de mededingingsautoriteiten hadden daar problemen mee. Daarom nam Uber de kleinere maaltijdbezorger Postmates over.

De belangstelling van Uber was niet onlogisch: Uber Eats wil een wereldwijde speler worden op het gebied van maaltijdbezorging. En JET zou heel goed in dat plaatje passen.

Nu lijkt Amazon de reddende partij te worden. Mogelijk heeft Amazon bewust gekozen voor een zeer klein belang om mededingingsautoriteiten tegemoet te komen. Amazon heeft namelijk ook al een belang in het Britse Deliveroo.

De maaltijdbezorgers staan in het algemeen onder grote druk: Delivery Hero heeft 60 procent van zijn beurswaarde verloren, Doordash en Uber Eats elk 50 procent. Delivery Hero maakte vandaag trouwens bekend dat het de overname heeft afgerond van de Spaanse branchegenoot Glovo. Delivery Hero heeft nu 94 procent van de aandelen in Glovo.

Nieuwe energieleverancier Tibber betreedt Nederlandse markt

Emerce - wo, 07/06/2022 - 14:00

De Scandinavische energieleverancier Tibber betreedt de Nederlandse markt. Het bedrijf werkt met dynamische prijzen, waarmee de consument zijn energieverbruik kan afstemmen op de energieprijs van het moment. Dat gebeurt met een app.

Tibber is afkomstig uit Noorwegen en Zweden en is sinds 2020 ook actief in Duitsland. Na een testperiode, begin dit jaar, rolt de energieleverancier zijn diensten uit over heel Nederland.

De gemiddelde stroomprijs bij Tibber lag de afgelopen zes maanden naar eigen zeggen 41 procent lager dan de tarieven die grote spelers op de energiemarkt momenteel aanbieden.

Bij Tibber draaien we het bestaande model op de energiemarkt om, zo heet het. ‘Wij verdienen niet aan stroom, maar bieden de consument de inkoopprijs per uur. De slimste, goedkoopste en groenste energie is de energie die je niet verbruikt.’

Naast groene stroom tegen inkoopprijzen levert Tibber slimme oplossingen in een app. Zo kun je bijvoorbeeld een elektrische auto koppelen aan de app, die automatisch bepaalt wanneer het het voordeligst is om op te laden. Daarnaast laten de inzichten en analyses in de app je zien hoe je stroomverbruik zich verhoudt tot dat van andere huishoudens, wat de meeste stroom verbruikt in je huis en waar je op kunt besparen. Hiermee krijgt de consument zelf controle en inzicht in zijn stroomverbruik.

Influencer marketing expert New Kith breidt uit naar België

Emerce - wo, 07/06/2022 - 12:55

Het Amsterdamse New Kith bredt uit naar de Belgische markt. De influencer agency, die een divers portfolio aan Nederlandse influencers vertegenwoordigt, zet hiermee hun eerste stap over de grens.

Mede-eigenaar en oprichter Twan Elfers zegt: ‘We hebben de markt in Nederland de afgelopen jaren zien professionaliseren. Adverteren op de sociale media via influencers is inmiddels cruciaal in de marketingmix.’

De vraag naar Belgische influencers is volgens het team van New Kith organisch ontstaan. Veel bedrijven opereren op Benelux-niveau, dus het inzetten van hun kennis en ervaring over de grens was voor de agency een logische vervolgstap.

Dit jaar bestaat New Kith vijf jaar. Oprichter en mede-eigenaar Danny Roumimper startte in 2017 het bedrijf met Elfers.

Belgische overheid wil alternatief voor Itsme

Emerce - wo, 07/06/2022 - 10:55

De Belgische federale overheid werkt aan een eigen alternatief voor Itsme, de app waarmee men kan inloggen op banktoepassingen en overheidswebsites. Dat schrijft onder meer Het Nieuwsblad en de VRT.

De overheid vindt dat applicaties als Itsme niet door een privebedrijf kunnen worden ontwikkeld. In dit geval Belgian Mobile ID, een bedrijf dat vijf jaar geleden opgericht werd door vier grootbanken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC) en drie telecomoperatoren (Proximus, Telenet, Orange).

De overheid heeft bezwaren tegen het monopoliepositie en kostprijs van het systeem. Onder meer Frank Robben, de topman van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het ICT-zwaargewicht bij de overheid, liet zich daar kritisch over uit.

De nieuwe app zou er volgend jaar moeten zijn en zal deel uitmaken van de nieuwe digitale portefeuille.

‘Meta weet marktaandeel VR headsets niet vast te houden’

Emerce - wo, 07/06/2022 - 09:43

De wereldwijde markt voor VR-headsets groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 241,6 procent op jaarbasis. Vermoedelijk worden dit jaar 13,9 miljoen VR headsets verscheept.

Meta vergrootte zijn aandeel en veroverde 90 procent van de markt, mede dankzij de Quest 2.

Na Meta volgde ByteDance’s Pico met een aandeel van 4,5 procent. Dit bedrijf opereert voornamelijk in China. Andere leveranciers zijn DPVR, HTC en iQIYI.

Jitesh Ubrani, marktonderzoeker voor IDC Mobility en Consumer Device Trackers, vermoedt dat Meta er niet in zal slagen om zijn dominante positie vast te houden. Het bedrijf zou verlies maken op zijn goedkopere hardware.

En er zijn kapers op de kust. Alle ogen zullen gericht zijn op Apple als het bedrijf volgend jaar naar verluidt zijn eerste headset lanceert. Net als bij slimme horloges zou Apple deze markt nog naar zich toe kunnen trekken.

 

Wavemaker grote winnaar Programmatic Awards 2022

Emerce - wo, 07/06/2022 - 09:24

Wavemaker is de grote winnaar van van de Programmatic Awards 2022. Belangenorganisatie VIA nederland reikte gisteravond in de zomerse sferen van de Kanarie Club in Amsterdam de onderscheidingen uit.

Alle winnaars op een rij

Programmatic Campaign Manager | 2022
Michelle van Andel – Merkle Nederland

Programmatic Rising Star | 2022
Dolores Eggink – Dentsu Benelux

Programmatic Sales Evangelist | 2022
Mink Zwolsman – Global Media & Entertainment

Young Sales Evangelist | 2022
Davey Borhem – ShowHeroes

Most Effective Campaign | 2022
Intent To Purchase Algorithm – Mediacom & Shell

Branding / Awareness Campaign | 2022
Cross-DSP AI-optimization on awareness for Hill’s Pet Nutrition – Wavemaker & Colgate

Best Digital Programmatic Omnichannel Strategy Campaign | 2022
Green Cuisine – Publicis Groupe & Nomad Foods (Iglo)

Innovative Format Solution | 2022
Are you listening? Programmatic Podcast – Wavemaker & ANWB

Tech & Measurement Solution | 2022
DPG Datalab – DPG Media

HBO Max stopt grotendeels met lokale Europese content

Emerce - wo, 07/06/2022 - 08:54

HBO Max stopt met het maken van eigen lokake content vanwege een grote bezuinigingsoperatie. Er worden geen nieuwe Originals meer gemaakt voor Nederland, Turkije, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland.

Het stoppen met de productie van Europese ‘Originals’ zou een besparing van drie miljard dollar opleveren.

Alleen voor de Spaanse en Franse markt wordt nog eigen programmering ontwikkeld. In Frankrijk gelden nu eenmaal zeer strenge inhoudsquota voor streamingdiensten.

Bij de lancering van HBO Max in Nederland werd originele content genoemd als een van de belangrijke pijlers.

Europese regelgeving verplicht streamingdiensten om binnen het totale contentaanbod 30 procent uit Europese content te laten bestaan.

Beursgang Deezer wordt flop

Emerce - wo, 07/06/2022 - 08:00

Het beursdebuut van muziekstreamer Deezer aan de Parijse Euronext is dinsdag geen succes geworden. Inmiddels is de koers van het aandeel met 35 procent gedaald.

Deezer streamt muziek, radioprogramma’s, hoorspelen, audioboeken en podcasts. Er zijn gratis en betaalde abonnementen.

Marktonderzoekers schatten het wereldwijde aandeel van de streamingmarkt op slechts twee procent, maar het bedrijf heeft aanzienlijke marktposities bereikt in thuisland Frankrijk (29%) en Brazilië (17%). Voor Duitsland kondigde Deezer in het najaar een marketingsamenwerking met RTL aan.

Deezer verdient momenteel geen geld. Het bedrijfsverlies is de laatste tijd zelfs opgelopen, van 88 miljoen euro in 2020 naar 121 miljoen euro in 2021.

Het bedrijf zou in 2015 al naar de beurs gaan. Maar een paar dagen voor de beursgang trok het bedrijf zijn plannen in vanwege de koersdaling van de internetradiodienst Pandora.

bpost test verpakkingen die tot 100 keer kunnen worden hergebruikt

Emerce - wo, 07/06/2022 - 07:10

bpost is samen met het Franse bedrijf Hipli een duurzaam proefproject begonnen. Voor de levering van de bestellingen van de klanten van Torfs, A.S.Adventure en Juttu zullen herbruikbare verpakkingen worden gebruikt.

Nadat de ontvanger zijn bestelling uit het pakje heeft gehaald, kan de lege verpakking teruggebracht worden via een rode brievenbus van bpost. Ze zal vervolgens worden schoongemaakt en terug in het e-commerce netwerk terechtkomen. Deze verpakkingen kunnen tot wel 100 keer worden hergebruikt. De verpakkingen zijn waterdicht en scheurvast.

Tot 29 september ontvangen de klanten van Torfs hun pakjes op een verantwoorde manier. In totaal zal Torfs zo’n 4.000 herbruikbare Hipli-pakjes naar zijn klanten versturen. A.S.Adventure heeft zich dan weer geëngageerd voor 2000 ecologisch verantwoorde pakjes.
Voor de klanten van A.S.Adventure en Juttu gaat de test van start in augustus.

Door herbruikbare verpakkingen te versturen wordt de CO2 voetafdruk volgens bpost met 83 procent verlaagd ten opzichte van kartonnen verpakkingen.

Inhoud syndiceren