Emerce

Inhoud syndiceren
Online business, media & marketing
Bijgewerkt: 9 uren 43 min geleden

MijnOverheid verplicht inloggen in twee stappen

9 uren 47 min geleden

Sinds maandag 30 januari 2023 kan men alleen inloggen op MijnOverheid met de DigiD app of sms-controle. Inloggen met alleen een DigiD gebruikersnaam en wachtwoord is niet meer mogelijk.

Om de persoonlijke gegevens in MijnOverheid nog beter te beschermen moeten gebruikers verplicht inloggen in twee stappen.

Inloggen in twee stappen biedt extra beveiliging ten opzichte van inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord. Dit is volgens ontwikkelaar Logius nodig omdat er steeds meer persoonlijke gegevens in MijnOverheid staan. Inloggen met de inloggegevens van iemand anders, die bijvoorbeeld via een phishing actie verkregen zijn, is hierdoor een stuk moeilijker.

Daarnaast heeft DigiD een persoonlijke brief gestuurd naar iedereen met alleen een DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. Via deze brief zijn zij erop gewezen dat ze na 30 januari geen gebruik meer kunnen maken van MijnOverheid en de Berichtenbox als ze geen actie ondernemen. In de brief stond ook informatie over de manieren om het inlogniveau te verhogen en is er verwezen naar de verschillende hulpmiddelen en instanties.

Duits e-commerce krimpt 5 procent, nipt boven 100 miljard

10 uren 22 min geleden

De online omzet uit fysieke goederen daalde in 2022 in Duitsland met tien procent tot negentig miljard euro. Enkel de aantrekkende handel in digitale diensten, zoals reizen en tickets, zorgde ervoor dat de totaalomzet nipt boven de honderd miljard euro bleef.

Het was geen best jaar voor e-commerce in Duitsland. Het land is duidelijk over de coronapiek heen en merkte zeker in de tweede helft van het jaar dat de omzetten in 2022 niet die van 2021 zouden evenaren. De kopende consument houdt de hand op de knip vanwege de inflatie, maar hij stapt ook weer makkelijk de fysieke winkelstraat in.

Nieuwe cijfers van het Bundesverband E-Commerce und Versandhandel, de Duitse tegenhanger van Thuiswinkel.org, publiceerde eind vorig jaar de jaarcijfers. In de cijfers zit zelfs nog een miljard euro aan handel via de telefoon, fax en papieren catalogi vervat. In Nederland is dat verwaarloosbaar klein.

E-commerce als containerbegrip valt uiteen in handel in fysieke producten aan de ene kant en diensten aan de andere kant. De dienstenomzet groeide in Duitsland met 39,9 procent tot 11,3 miljard euro. De omzet uit handel in producten daalde met 8,8 procent tot 90,1 miljard euro.

Netto stond de teller op 31 december op 101,7 miljard euro, vijf procent minder dan in 2021.

Vanuit een breder perspectief bekeken zijn de resultaten niet slechts. De brancheomzet staat nog steeds een kwart hoger dan voor de uitbrak van het coronavirus. Netto heeft de pandemie online verkopers vooruit geholpen en noodgedwongen hun groei versneld. BEVH zegt niets over de winstgevenheid van de onderzochte webwinkels.

Een marktkenner omschreef het Nederlandse sentiment vorig jaar met: ‘sinds de zomer is het winter in e-commerce’.

De Duitse omzetdaling was al te verwachten, aangezien marktonderzoeker Nielsen in het najaar aantoonde dat het totale volume bruto reclamebestedingen met 1,3 procent was gedaald tot 23,4 miljard euro. Marketing en promotie zijn vaak de eerste posten waar het mes in gaat als organisaties de broekriem moeten aanhalen.

Foto: Michael Muller (cc)

Bjorn Stolte Chief Strategy Officer van Handpicked agencies

10 uren 59 min geleden

Bjorn Stolte wordt per direct Chief Strategy Officer van bureaugroep Handpicked agencies. Stolte wordt in die rol verantwoordelijk voor de strategie en propositie van de groep.

Stolte was tot eind vorig jaar managing director van IN10, dat in 2021 fuseerde met Handpicked agencies. Die functie werd eind 2022 overgedaan aan Rebecca Stadman.

Handpicked agencies is een groep van tien gespecialiseerde digitale bureaus met in totaal 280 digitale specialisten. De organisatie werkt zonder venture capital aan zijn groei.

De bureaus uit de groep, onder wie E-sites, Fingerspitz en Bluebird Day, behouden ook op de langere termijn hun eigen naam en propositie. Dat geeft geen absolute vrijblijvendheid, want Stolte zal werken vanuit een gemeenschappelijke kaders. Dat doet hij in samenwerking met Handpicked mede-oprichter en algemeen directeur Rob Peters.

Het duo zoekt ook naar actief naar nieuwe toetreders voor de groep of nieuwe labels om zelf te ontwikkelen.

Glasvezel groeit bij KPN, maar veel breedbandklanten haken af

11 uren 1 min geleden

KPN sluit een niet vreselijk denderend jaar af. De omzet steeg in december amper naar 1,3 miljard euro. Het handelsresultaat was met 598 miljard nauwelijks beter dan een jaat geleden. De winst viel met 190 miljoen wel 21 procent hoger uit (pdf).

Het aantal breedbandklanten daalde weer. Er kwamen 50.000 glasvezelklanten bij, maar er liepen ook heel veel klanten weg. Misschien is er een relatie met de afnemende klanttevredenheid. In de zakelijke markt was er wel sprake van groei.

Postpaid mobiel groeide met 19.000 nieuwe klanten, maar de markt voor vast-mobiel stagneerde.

CEO Joost Farwerck is er naar eigen zeggen trots op dat ‘we onze vooruitzichten en ambities voor 2022 hebben waargemaakt. Het hele jaar door hebben we onze omzet laten groeien’.

De omzet uit de zakelijke markt groeide voor het derde achtereenvolgende kwartaal. In de consumentenmarkt lieten de opbrengsten uit glasvezel en mobiele diensten aanhoudende groei zien, wat volgens Farwick voor een deel de concurrentie in de breedbandmarkt compenseerde.

De ontwikkeling van de kosten werd beïnvloed door hogere energieprijzen en eenmalige uitkeringen.

 

Fysieke retail deed het beter in december dan online retail

12 uren 17 min geleden

Opmerkelijke cijfers van het CBS. De online omzet was in december 11,1 procent lager dan in december 2021. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 7,7 procent minder omgezet.  De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), kromp met 15,2 procent. De fysieke retail daarentegen pluste 11 procent.

De online omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen lag in december 2022 hoger dan in december 2021. De online omzet van overige winkels was lager dan een jaar eerder.

De fysieke detailhandel heeft in december 11 procent meer omgezet dan in december 2021. Het verkoopvolume was echter wel 0,5 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 5,7 procent, die van de non-foodsector met 21,5 procent. De omzet van de non-foodwinkels groeide in december 2022 met 21,5 procent. Het volume was 11,1 procent hoger dan een jaar eerder.Winkels in schoenen en lederwaren, de kledingwinkels, winkels in recreatieartikelen, winkels in meubels en woninginrichting, winkels in consumentenelektronica en witgoed en winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) hebben in december meer omgezet dan in december 2021. Daarentegen hebben de drogisterijen in december minder omgezet.

‘Snel actie nodig om toegang betalingsverkeer te verbeteren’

12 uren 48 min geleden

Banken moeten snel concrete maatregelen nemen om bankieren voor alle consumenten toegankelijk te maken en te houden. Dat zeggen belangen- en consumentenorganisaties in een reactie op het onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) naar de digitalisering van het betalingsverkeer. Uit dat onderzoek blijkt dat 2,6 miljoen Nederlanders moeite hebben met digitaal bankieren.

Het maandag verschenen DNB-rapport (DNB) maakt korte metten met het idee dat vooral ouderen moeite hebben met digitaal bankieren en dat het probleem in de loop der jaren vanzelf verdwijnt. Ook consumenten met bijvoorbeeld een lichamelijke of verstandelijke beperking of die niet goed kunnen lezen, lopen vast. Net als mensen die de Nederlandse taal onvoldoende spreken of de cultuur niet kennen.

Het onderzoeksrapport schetst volgens de Consumentenbond een ontnuchterend beeld van de gevolgen van digitalisering van het betalingsverkeer voor mensen in een kwetsbare positie. De sluiting van veel bankfilialen en het afschaffen of steeds duurder maken van basiszaken als overschrijfformulieren, inlogtokens en papieren afschriften, leiden bijvoorbeeld tot afhankelijkheid. Mensen zien zich genoodzaakt bankzaken uit handen te geven aan anderen. ‘Zeer ongewenst’, aldus de belangenbehartigers. ‘Niet-digitaal bankieren moet voor bepaalde groepen mogelijk blijven.’

De banken hebben in een reactie op het rapport al aangegeven dat ze garanderen dat niet-digitale klanten gebruik kunnen blijven maken van niet-digitale basisbankdiensten, zolang als dat nodig is. De belangenorganisaties zijn blij met deze toezegging.

De belangenorganisaties herkennen veel knelpunten in het rapport. Al langer wijzen zij de sector bijvoorbeeld op het gebrek aan persoonlijk contact door sluiting van kantoren en een ondoordringbaar, niet altijd behulpzame telefonische klantenservice.

Tegelijk constateert DNB dat de doelgroep nauwelijks op de hoogte is van de diverse servicepunten, zorgcoaches en cursussen die banken bieden. Die mismatch moet worden opgelost, vinden de belangenorganisaties. Er moet zo snel mogelijk een landelijk dekkend netwerk van lokale, wijkgerichte bankservicepunten komen, waar klanten van alle banken persoonlijk worden geholpen met hun algemene bankvragen.

Winst Samsung Electronics daalt met 69 procent

17 uren 44 min geleden

Het Zuid-Koreaanse Samsung rapporteerde dinsdag een daling van de winst in het vierde kwartaal met maar liefst 69 procent door de dalende vraag naar consumenten elektronica.

’s Werelds grootste maker van geheugenchips en smartphones meldde een operationele winst van 4,3 biljoen won (3,49 miljard dollar, de laagste kwartaalwinst in acht jaar, van 13,87 biljoen won een jaar eerder. De omzet daalde met 8 procent tot 70,5 biljoen won.

In een verklaring stelde Samsung eerder deze maand dat de winst in het vierde kwartaal ‘ver onder de huidige marktverwachtingen’ lag.

Het is nog maar zeer de vraag of de komende woensdag aan te kondigen Samsung Galaxy S23 hier veel verandering zal brengen. De S23-modellen zijn naar verluidt 100-150 euro duurder dan de voorgangers.

Beleggers willen veranderingen bij Salesforce

ma, 01/30/2023 - 15:00

CRM reus Salesforce heeft vrijdag drie nieuwe bestuursleden benoemd, waaronder het hoofd van hedgefonds ValueAct Capital. Dit onder druk van activistische beleggers die aandringen op een betere kostenbeheersing en een ander management.

Het bedrijf benoemde de chief executive van hedgefonds ValueAct Capital, Mason Morfit, Mastercard CFO Sachin Mehra en voormalig chief executive van Carnival Corp Arnold Donald in de raad van bestuur.De mannen zullen op 1 maart toetreden.

Belegger Elliott, dat meer dan 55 miljard in Salesforce heeft zitten, is al ongeveer een week in gesprek met Salesforce om nieuwe directeuren te benoemen.

Ook Starboard Value, gerund door Jeffrey Smith en Inclusive Capital van Jeffrey Ubben, hebben aangedrongen op veranderingen.

Eerder dit jaar kondigde het bedrijf plannen aan om 10 procent van zijn personeel te ontslaan en kantoren te sluiten.

Nederlander dagelijks 1:39 uur op social media

ma, 01/30/2023 - 13:51

Internationaal onderzoek laat zien dat de Nederlander gemiddeld 1:39 uur per dag op social media zit. En dat is weinig. Het internationaal gemiddelde ligt een uur hoger.

Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Oostenrijk en Zwitserland scoren het laagst in het onderzoek van Meltwater naar socialmediagebruik. Het bedrijf onderzocht via zijn mediatool hoe men wereldwijd het internet gebruikt en rapporteert daarover in zijn We Are Social-rapport.

Op internationale schaal gaat 38 procent van alle online mediatijd naar social media. Dat is zeven procent meer dan een jaar eerder. In Nederland is dat dertig procent.

Logischerwijs worden social media veel gebruikt om updates van familie en vrienden te checken. Het onderzoek laat echter ook zien, dat dertig procent het kanaal gebruikt als zoekmachine. Om artikelen en video’s te vinden over bepaalde interesses. Op dat punt delft Google dan het onderspit.

De Nederlander gebruikt gemiddeld 5,7 sociale platformen. Naast Facebook, Instagram en Whatsapp zijn dat ook diensten als TikTok, Twitter en YouTube. Internationaal ligt het gemiddelde op 7,2.

Het Midden- en Verre Oosten scoren op alle punten het hoogst op de sociale ranglijsten.

Foto: Paolo Braiuca (cc)

Meeste consumenten shoppen 2023 online prijsbewuster

ma, 01/30/2023 - 12:56

Drie kwart van de online consumenten zegt minder en prijsbewuster te gaan winkelen als gevolg van de stijgende kosten.

International Postal Corporation (IPC) uit België ondervroeg een brede groep shoppers naar zijn winkelgewoonten voor het nieuwe jaar. Van hen zegt 65 procent minder of niet meer online te zullen winkelen.

Het doel daarvan is vooral de uitgaven zo laag mogelijk te houden. Daar, zo hoort IPC, zoeken shoppers actief naar winkels die gratis bezorgen of click & collect bieden. Dat bespaart al een paar euro op verzendkosten. Naar de retourkosten is niet gevraagd, maar daarvoor zal hetzelfde gelden. Juist nu is er echter ook een beweging gaande waarbij retailers steeds makkelijker retourkosten in rekening brengen.

Een kwart van de respondenten zegt ook dat ze vaker in hun thuisland online willen winkelen. Dat geldt vooral voor mensen die makkelijk over de grens kopen. Hoe groter de afstand tussen winkel en klant, hoe hoger de bezorgkosten. Ook daarop wil men besparen als het enigszins mogelijk is.

Het IPC-onderzoek laat ook zien dat 28 procenten van de 33.000 ondervraagden aangeeft dat ze in 2022 al vaker de hand op de knip hielden.

Foto: Gauthier Delecroix (cc)

Whoppah genereert 20 miljoen handelswaarde

ma, 01/30/2023 - 11:48

De marktplaats voor tweedehands design en kunst Whoppah realiseerde in 2022 een bruto handelswaarde van 20 miljoen euro. De omzet gaat richting de drie miljoen euro.

Dat is een toename van 316 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In Duitsland, het jongste land waar de onderneming actief is, realiseerde het in de laatste drie maanden van het jaar een handelswaarde van een half miljoen euro voor de aangesloten verkopers.

Het platform meldt dat het vorig jaar 26.000 transacties realiseerde als bemiddelaar tussen designers, antiquairs en kunstenaars enerzijds en kopers aan de andere kant. De gemiddelde transactiewaarde komt daarmee uit op 769 euro.

Whoppah rekent een commissie van twaalf procent over de verkoopprijs bij een particulier account en vijftien procent bij een professioneel account. De jaaromzet zal over 2022 tussen de 2,5 en drie miljoen euro liggen. Dat is exclusief diensten als showrooming en kopersbescherming.

Het Nederlandse bedrijf is sinds de zomer van 2020 bezig om de Duitse markt te masseren. Formeel ging het daar in oktober van 2022 live.

Whoppah verwachtte 2022 te zullen afsluiten met een bruto handelswaarde in de buurt van de 25 miljoen. Dat pakt, naar eigen zeggen, toch miljoenen lager uit.

In december 2021 haalde de onderneming van Thomas Bunnik en Evelien Remmelts 2,5 miljoen groeigeld op bij bestaande en nieuwe aandeelhouders. De additionele investeringsronde waar toen sprake van was, viel nog niet. Whoppah zag eind 2021 zittende aandeelhouders als Daniel Gebler (Picnic) en Guido Fambach (Takeaway) bijleggen en nieuwe instappen. Onder hen presentator Wilfred Genee, zanger Nick Schilder en logistiek ondernemer Lorenzo Bas.

Foto: judy dean (cc)

Aanval op DocMorris online apotheek: 20.000 klantaccounts gecomprimeerd

ma, 01/30/2023 - 10:58

Volgens de Duitse (oorspronkelijk Nederlandse) apotheek DocMorris hebben hackers 20.000 accounts gecompromitteerd dankzij ‘hergebruikte wachtwoorden’. Als gevolg hiervan werden accounts uit voorzorg geblokkeerd.

Het incident heeft half januari plaatsgevonden. Bij de aanval hadden onbekende daders de adressen van klantaccounts gewijzigd en medicijnen op hun naam besteld. Volgens schattingen van Der Spiegel gaat het om 20.000 slachtoffers.

heise online heeft aanwijzingen gekregen dat mensen die eenmalige wachtwoorden hadden gebruikt voor hun klantaccount en een wachtwoordmanager ook getroffen zijn.

DocMorris heeft ook de betaalwijze aangepast. Voorheen konden klanten producten op rekening kopen, zoals Apotheke Adhoc meldt. Sinds kort worden beide methoden echter niet meer aangeboden. ‘Om onze klanten en onszelf te beschermen, bieden we momenteel steeds vaker betaalmethoden aan die minder snel gekoppeld zijn aan fraude. Naast de momenteel beperkte betaling per factuur en automatische incasso, bieden we onze klanten vele andere betaalmethoden voor hun bestellingen (PayPal, creditcard, Paydirekt, Barzahlen / Viacash, Klarna met Sofortüberweisung).’

AP: centrale database paspoortgegevens groot risico

ma, 01/30/2023 - 10:00

Het kabinet wil een centrale database maken met alle persoonsgegevens die mensen aanleveren voor een paspoortaanvraag, zoals vingerafdrukken, handtekeningen en pasfoto’s. Zo’n database met gegevens van heel veel Nederlanders brengt grote privacyrisico’s mee die het kabinet niet goed meeweegt. Ook kan er onduidelijkheid ontstaan over wie verantwoordelijk is voor de veiligheid van de gegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) adviseert dan ook de plannen grondig aan te passen of anders in te trekken.

Op dit moment slaat de gemeente waar iemand een paspoort of identiteitskaart aanvraagt zelf de benodigde persoonsgegevens op. In een eigen decentrale database. Het kabinet wil nu met een wijziging van de Paspoortwet overgaan naar één centrale opslag. Vingerafdrukken zouden in die database worden opgeslagen totdat het identiteitsbewijs is uitgegeven, pasfoto’s en handtekeningen worden langdurig opgeslagen.

De overheid veroorzaakt daarmee volgens de AP een groot risico voor burgers, constateert de AP. Hoewel een centraal systeem misschien beter te beveiligen is, kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn.

Ook niet-criminele datalekken (die bijvoorbeeld ontstaan door een menselijke fout) zijn ernstiger bij zo’n centrale database: er liggen dan in één keer veel meer gevoelige privé-gegevens van mensen op straat dan bij een decentrale opslag.

Bovendien ontstaat met zo’n centrale database het risico dat de overheid die in de toekomst ook al gebruiken voor andere doeleinden dan de uitgifte van reisdocumenten.

Het kabinet legt volgens de AP niet goed genoeg uit waarom de centrale opslag echt noodzakelijk is. Het noemt vooral de voordelen van een centraal systeem, maar de nadelen worden niet goed in kaart gebracht en afgewogen.

Tot slot verdeelt het kabinet de verantwoordelijkheid voor de gegevens op een onduidelijke manier tussen het ministerie van BZK en de gemeenten. Daardoor is voor sommige onderdelen niet duidelijk wie er precies verantwoordelijk zal zijn. Dan kunnen overheden zich achter elkaar verschuilen als er iets misgaat. De AP adviseert de volledige verantwoordelijkheid bij de minister van BZK te leggen.

Bitvavo optimistisch over terugbetaling

ma, 01/30/2023 - 10:00

Cryptobeurs Bitvavo stelt dat onderhandelingen over het openstaande bedrag van 280 miljoen euro die het nog krijgt van de Digital Currency Group (DCG) dichterbij een oplossing zijn gekomen.

DCG heeft een aangepast voorstel gedaan en Bitvavo verwacht dat het geld binnen een acceptabele termijn terug teruggestort zal worden.

‘Door de vertrouwelijkheid van de onderhandelingen kunnen wij verder geen inhoudelijke mededelingen doen, anders dan wat wij eerder hebben gemeld over het ontvangen voorstel voor het terugbetalen van ±70% van het uitstaande bedrag en dat de discussie draait om de resterende 30 procent, welke afkomstig is van DCG. Ook over terugbetaling van dat restant vormen zich nu voor ons acceptabele voorstellen,’ zegt Bitvavo.

Bitvavo had geld gestald bij Genesis, een dochterbedrijf van Digital Currency Group (DCG), die door het omvallen van FTX in de problemen kwam.

De beurs haalt uit naar de ‘traditionele media’, die zich schuldig zouden maken aan speculaties. Daar heeft het Nederlandse bedrijf zelf aan meegeholpen door journalisten niet meer te woord te staan. Het PR bureau dat eerder voor Bitvavo werkte blijkt aan de kant te zijn gezet.

App-downloads stagneerden in het vierde kwartaal

ma, 01/30/2023 - 08:55

De wereldwijde app-economie vertraagde vorig jaar voor het eerst. De consumentenbestedingen aan apps daalden 2 procent tot 167 miljard dollar, volgens schattingen van data.ai.

Tegelijkertijd steeg het aantal downloads met 11 procent op jaarbasis, al werd die groei vooral gerealiseerd in opkomende markten. Het aantal wereldwijde App Store- en Google Play-downloads bereikte 142 miljard in 2022.

Ook volgens Sensor Tower is de markt voor mobiele apps in de App Store en Google Play Store in het vierde kwartaal afgevlakt, met een lichte daling van 0,1% op jaarbasis.

Sociale media-apps blijven onverminderd populair. Instagram behield zijn positie in de top drie apps voor de afgelopen zeven kwartalen sinds het tweede kwartaal van 2021 en handhaafde zijn positie als de nummer één app wereldwijd in het vierde kwartaal. TikTok en Facebook volgden als respectievelijk de nummer 2 en 3 apps wereldwijd.

Evenementen zoals het WK hebben mogelijk bijgedragen aan een piek in het aantal downloads van voetbalgames. FIFA Mobile en Soccer Super Star groeiden respectievelijk met 137 procent en 112 procent in het vierde kwartaal.

 

Fusie RTL en Talpa van de baan

ma, 01/30/2023 - 08:20

Toezichthouder ACM geeft geen vergunning voor fusie Talpa en RTL Nederland. Dat melden beide partijen in een persbericht.

RTL Group en Talpa Network betreuren het dat de ACM geen rekening heeft gehouden met de snelheid en omvang van de veranderingen in het Nederlandse medialandschap en de impact van deze veranderingen op lokale mediabedrijven. Zij blijven ervan overtuigd dat een fusie van RTL Nederland en Talpa Network het juiste strategische antwoord zou zijn geweest op de uitdagingen die voortvloeien uit de toegenomen concurrentie met de internationale platforms.

Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland, zegt: ‘Ondanks de beslissing van de autoriteiten blijven we ervan overtuigd dat we samen met Talpa Network nieuwe kansen hadden kunnen creëren in het Nederlandse medialandschap. RTL Nederland staat er goed voor, we hebben een uitstekend personeelsbestand en met de volledige steun van onze aandeelhouder zullen we onze positie in het tv-, digitale en streamingdomein verder uitbouwen.’

Het was de bedoeling dat RTL Nederland 70 procent van de aandelen zou krijgen, en Talpa 30 procent. Talpa-topman John de Mol wilde zich na deze fusie richten op het bedenken van nieuwe programma’s.

ACM vindt dat het beoogde fusiebedrijf een te machtige positie krijgt in het commerciële medialandschap.

ACM liet al eerder weten onderzoek dat de fusie voor adverteerders, producenten van televisieprogramma’s, distributeurs van televisiekanalen en uiteindelijk voor de kijker nadelige gevolgen zou kunnen hebben.

Dat is nog steeds het standpunt: ‘Volgens de ACM ontstaat er door de overname een te machtige partij in het commerciële medialandschap. Dat leidt tot prijsverhogingen voor adverteerders en voor telecomaanbieders die de zenders doorgeven. Uiteindelijk betaalt de consument daarvan de rekening.’

Het idee was dat RTL Nederland en Talpa Network samen sterker staan tegenover partijen als Netflix en Amazon Prime Video.

Twintig dagen geleden hebben Talpa Network en RTL de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nog een plan voorgelegd om de voorgenomen fusie toch door te kunnen laten gaan, onder meer door het reclameverkoopbedrijf van Talpa af te stoten.

‘In deze procedure hebben de partijen remedies aangeboden, oplossingen voor problemen die wij zien bij het eventueel voltrekken van deze fusie. Die beoordelen we op dit moment en een onderdeel van die beoordeling is een markttest. Wij vragen aan verschillende marktpartijen wat zij vinden van deze oplossing. Het is nog geen oordeel van ons’, aldus een woordvoerder van de ACM tegenover het AD.

De fusie stuitte op grote bezwaren van onder meer de Bond voor Adverteerders.

In september vorig jaar ging de voorgenomen fusie tussen de televisiegroepen Groupe TF1 en Groupe M6 in Frankrijk niet door. Zij kregen van de Franse mededingingsautoriteit (l’Autorité de la Concurrence) geen toestemming.

Nederlandse bedrijven ten onrechte op crediteurenlijst FTX

ma, 01/30/2023 - 07:45

Onder meer ABN Amro en flitshandelaar Flow Traders, net als een aantal kleinere ondernemers, blijken ten onrechte op de crediteurenlijst van de omgevallen cryptobeurs FTX te staan, zo leert rondgang door RTL Z. Zij hadden hooguit een handelsrekening bij FTX.

De crediteurenlijst is samengesteld door financieel adviseurs die zijn ingehuurd om alle schuldeisers van FTX in kaart te brengen. De administratie lijkt een puinhoop,

De lijst bevat de namen van twaalf Nederlandse bedrijven en ondernemers. De bekendste zijn ABN Amro Clearing Chicago, een dochterbedrijf van de Nederlandse bank dat financiële transacties verwerkt, flitshandelaar Flow Traders en het Rotterdamse advocaten- en advieskantoor Loyens & Loeff.

ABN Amro Clearing USA heeft naar eigen zeggen nooit clearingactiviteiten voor klanten verricht voor FTX in Bermuda. Het bedrijf begrijpt niet hoe zij op de lijst is komen te staan.

Modeontwerper Stichd uit Den Bosch, het Amsterdamse advocatenkantoor Blenheim en Vosbor, een Amsterdams bedrijf actief in de handel van landbouwgrondstoffen, cryptohandelsplatform Cryptohopper en Crypto Insiders, een website met cryptonieuws en -informatie, hebben geen geen investeringen in FTX hebben gedaan.

Het Amerikaanse openbaar ministerie wil intussen voorkomen dat Sam Bankman-Fried, oprichter van FTX en het nauw betrokken bedrijf Alameda, via de beveiligde chatapp Signal contact zoekt met getuigen.

Gratis ‘Europees GPS’ live, 10x nauwkeuriger

ma, 01/30/2023 - 06:20

De Europese navigatiedienst Galileo brengt zijn ultraprecieze postioneringsdienst HAS uit. Deze is gratis te gebruiken voor iedereen met een ontvanger, die wel geld kost.

Vorige week presenteerde eurocommissaris Thierry Breton de zogeheten High Accuracy Service (HAS).

Het systeem werkt met ruimtesatellieten met een nauwkeurigheid van minder dan 2 centimeter. Ter vergelijking: GPS, nog steeds onder controle van het Amerikaanse leger, biedt een nauwkeurigheid van vijf meter.

Typische gebruiksscenario’s voor HAS zijn: voertuignavigatie voor landbouwers, dronenavigatie, autonoom rijden, ruimtevaart en productie van consumentendiensten.

Vorige week nog werd een nieuwe Amerikaanse GPS III-satelliet gelanceerd, de zesde, om dit navigatienetwerk up te date te houden. Er draaien goed dertig van dit soort nodes in een baan om de aarde.

Deployment of the GPS III Space Vehicle 06 confirmed! pic.twitter.com/ACoHueuGqH

— SpaceX (@SpaceX) January 18, 2023

Eurocommissaris Breton is behoorlijk vocaal met het verwoorden van wat volgens hem Europese technologie- en ruimtevaartambities moeten zijn. Vorige week omschreef hij 2023 voor die laatste set ambities nog als een cruciaal jaar.

Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen Nederlandse gebruikers

ma, 01/30/2023 - 06:00

Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen Nederlandse gebruikers. Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder 7000 Nederlanders door Newcom. Van alle sociale media daalde het gebruik van Twitter het sterkst: van 3,5 miljoen naar 3,1 miljoen, een afname van 13 procent.

In de dertien jaar dat Newcom dit onderzoek uitvoert hebben de onderzoekers maar één keer eerder een dergelijk grote daling gezien. Dat was in 2019 toen er veel te doen was over het nepnieuws.

Het zijn meer vrouwen dan mannen die afhaken bij Twitter. Twitter verliest vooral hoogopgeleide vrouwen van 20 t/m 39 jaar. Er valt duidelijk een link te leggen naar de polarisatie in de samenleving. Veel Twitter-afhakers zijn klaar met het negatieve sentiment.

Van de afgehaakte Twittergebruikers vindt 34 procent ‘een ander platform leuker’, 27 procent zegt zich ‘er niet meer thuis te voelen’ en nog eens 27 procent zegt dat Twitter hen ‘te weinig oplevert’.

Het Facebook-gebruik nam met 5 procent af, naar 9,9 miljoen Nederlanders. Met name jongeren gaken af. Facebook verliest vooral gebruikers van 15 t/m 29 jaar. Voor dertigers en
veertigers levert Facebook gewoonweg te weinig op.

Het totaal aantal gebruikers van social media onder 15 jaar en ouder is gegroeid naar 14,1 miljoen gebruikers

Het gebruik van TikTok is met 34 procent gegroeid. TikTok groeide in 2022 vooral onder 40-plussers, maar ook onder twintigers en jong dertigers neemt het gebruik toe.

Ook Snapchat en Instagram kregen er meer Nederlandse gebruikers. Het dagelijkse gebruik van Instagram onder jongeren neemt intussen wel af.

Instagram telt nu 7,8 miljoen gebruikers in ons land, LinkedIn heeft er 5 miljoen, Pinterest 4,6 miljoen, TikTok 4 miljoen en Snapchat 3,9 miljoen.

Nieuwkomer BeReal heeft nu 1,3 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 800.000 gebruikers die de app dagelijks gebruiken.

Onder de berichtenapps blijft WhatsApp veruit de grootste met 13,3 miljoen Nederlanders. Telegram blijft steken op 1,7 miljoen. Ook Discord groeit weinig meer in Nederland (1,5 miljoen) en het gebruik van Signal neemt zelfs af (785.000).

Infographic: 3D-printen in de ruimtevaart

za, 01/28/2023 - 06:18

3D-printen wordt al een aantal jaren gebruikt door organisaties zoals NASA en de ESA voor projecten. De eerste 3D-printer werd zelfs al in 2014 door NASA de ruimte in gestuurd.

Metaal 3D-printen speelt een grote rol bij het creëren van meer geoptimaliseerde onderdelen die nog steeds sterk moeten zijn, bijvoorbeeld bij reparaties.

3Dnatives heeft een infographic gemaakt die een overzicht geeft van de mogelijkheden. Kliok hier voor een grotere versie.