Emerce

Inhoud syndiceren
Online business, media & marketing
Bijgewerkt: 6 uren 54 min geleden

Infographic: in deze landen wordt Reddit het meest gebruikt

15 uren 23 min geleden

Reddit publiceerde een dezer dagen zijn eerste kwartaalcijfers na de beursgang. Daaruit bleek dat het aantal dagelijkse actieve gebruikers met 37 procent steeg tot 83 miljoen, terwijl de gemiddelde omzet per gebruiker steeg van 2,7 dollar tussen januari en maart 2023 tot 2,9 dollar nu. Reddit is nog wel echt een discussieplatform voor Engelstalige landen. Australië, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Nieuw-Zeeland en Ierland staan dan ook hoog in de ranglijsten. Afgezien van deze landen is het sociale mediaplatform populair in India. De drie resterende plekken worden ingenomen door de Noord-Europese landen Finland, Noorwegen en Denemarken. Nederland komt in deze lijst niet voor.

Hands-on: iPad Pro 2024

15 uren 50 min geleden

Onvoorstelbaar compact. Het dunste product van Apple ooit. Ongekende prestaties, grensverleggende graphics en enorme AI‑power. Apple kwam superlatieven tekort bij de presentatie van de nieuwe iPad Pro.

En ja, de langverwachte iPad Pro 2024 is in alle opzichten een knap staaltje techniek. Het nieuwe Ultra Retina XDR-display met tandem OLED-technologie – oftewel twee OLED schermen onder elkaar gelegd – staat zonder meer garant voor wat Apple in zijn PR noemt ‘extreme helderheid en ongelofelijk nauwkeurige contrast­verhoudingen’.

De omstreden reclame waarin instrumenten, tv’s en mix-apparatuur werden verpulverd (waarvoor het bedrijf inmiddels excuses heeft aangeboden) is verkeerd begrepen: Apple wilde ermee zeggen dat ze ongeveer alles in een enorm superplat apparaat had gestopt.

Ook bijzonder is dat de Pro maar meteen werd voorzien van de M4 chip, die zelfs nog niet is gearriveerd voor de MacBook Pro. De krachtige GPU maakt ray tracing met hardware-acceleratie mogelijk, voor grens­verleggende graphics, zoals Apple het formuleert. En dankzij de Neural Engine van M4 heb je met iPad Pro meer dan genoeg power voor AI.

Er zijn meer voordelen aan de nieuwe Pro’s. De frontcamera die je voor videobellen gebruikt zit eindelijk op de lange zijkant, maar dat is ook het geval bij de nieuwe iPad Airs. De camera achter kan documenten scannen met behulp van een flitser, wat overigens niet altijd goede resultaten oplevert, al hangt dat sterk van het omgevingslicht af. Een iPad mini leent zich over het algemeen beter voor het fotograferen van documenten dan een 13 inch iPad Pro.

We hebben de nieuwe iPad Pro eens naast die van 2020 gelegd en dan vallen een paar dingen op: het scherm is inderdaad stukken helderder (de helderheid is verhoogd van 600 nits naar 1000 nits. Bij HDR-content is de maximale piekhelderheid zelfs 1600 nits) en het apparaat is sneller, maar verwacht geen turbo effect bij alledaagse taken. Misschien komt de M4 nog van pas bij AI toepassingen die Apple volgende maand gaat onthullen, maar die oude iPad Pro voelt nog altijd snel aan. En hij was misschien niet zo dun als de 5,3mm van het nieuwe 11 inch model, maar veel scheelt het niet. Lichter? Ook dat, maar zo’n dunne iPad gebruiken zonder hoes is niet verstandig, dus wordt hij vanzelf weer zwaarder.

Het probleem met de Pro is de prijs. 1219 euro voor de 11 inch en 1569 voor de 13-inch. Apple profileert de Pro graag als een alternatief voor de MacBook, maar de 13 inch versie is inmiddels net zo duur als een instap MacBook Pro, en die komt tenminste nog met toetsenbord. Koop je er een Magic Keyboard voor de iPad Pro dan ben je gelijk 400 euro meer kwijt. En heb je ook nog eens relatief weinig opslagcapaciteit.

Je kunt ook nog kiezen voor een scherm met nanotextuur. Dit zorgt ervoor dat er minder reflectie op het scherm zichtbaar is, maar ook dat gaat je extra kosten.

De Pro blijft met de nieuwe kantelgevoelige Apple Pencil  Pro (149 euro) aantrekkelijk voor tekenaars die digitaal willen werken. Die kunnen het zonder toetsenbord stellen.

Daarnaast blijft Pro met zijn vier speakers het ideale entertainment apparaat. Zeer geschikt voor het kijken naar Disney, HBO Max, Videoland of Netflix. Of de 13 inch versie van de iPad Air (met verbeterde basvolume) kan concurreren met de Pro’s zullen we later eens beoordelen.

Toch moet vanwege de extreme prijzen het uiteindelijke advies luiden dat je misschien beter af bent met oudere modellen van de Pro, die nu snel goedkoper worden, en echt nog jaren meegaan. Een opgelapte iPad Pro uit 2022 is al te koop vanaf 800 euro.

De nieuwe iPad Pro doet mij denken aan die superdunne MacBook die Apple rond 2015 lanceerde, met 13,1 millimeter de dunste MacBook ooit. Vanwege de hoge prijs (1499 tot 1799 euro!) werd het geen succes en het model keerde niet meer terug. Voor de iPad Pro zal zeker een markt zijn, maar dan moet hij echt goedkoper worden.

Netflix met reclame slaat wereldwijd aan

16 uren 4 min geleden

Het goedkoopste Netflix abonnement met reclame heeft inmiddels 40 miljoen abonnees wereldwijd. Dat is ruim boven de 23 miljoen abonnees die het bedrijf zelf had verwacht.

Netflix zegt 40 procent van alle nieuwe aanmeldingen voor de de diensten kiezen voor het Standard with Ads-abonnement. Ook kijkt meer dan 70 procent van deze abonnees meer dan 10 uur aan inhoud per maand.

Daarnaast breidt Netflix zijn advertentiepartners uit. Microsoft was de exclusieve advertentie- en verkooppartner van Netflix toen het op advertenties gebaseerde plan in 2022 werd gelanceerd. Inmiddels heeft Netflix ook Google als klant.

Netflix heeft ook een aantal nieuwe shows, films en verlengingen aangekondigd, waaronder vervolg op de populaire komediefilm Happy Gilmore, met de oorspronkelijke ster Adam Sandler die wederom de titelrol krijgt. De recente sci-fi-serie 3 Body Problem krijgt ook enkele extra afleveringen om de show af te ronden, maar details werden niet onthuld.

Mediaplein Mobiel zet het verhaal van Hilversummers ‘in de spotlights’

vr, 05/17/2024 - 14:00

Hilversum viert dit jaar haar 600-jarig bestaan met het project ‘Mediaplein Mobiel’. Van mei tot en met december 2024 reist een mobiel ‘mini-media-museum’ door de wijken om de verhalen van Hilversummers in de schijnwerpers te zetten.

Woensdagmiddag 22 mei opent de Hilversumse wethouder Arno Scheepers (economie, media & cultuur) de Mediaplein Mobiel. Hij doet dit samen met de kinderen van Versa Kinderwerk uit de Bloemenbuurt.

De Mediaplein Mobiel is als het ware een XXL-versie van de kijkdoos: een ‘mini-media-museum’ vol grote digitale schermen en media-technologieën.

‘Mobiel Mediaplein: De verhalen van 600 jaar Hilversum’ is een project van Stichting Mediaplein in samenwerking met het Hilversumse mediakunst-collectief DROPSTUFF MEDIA dat sinds juli 2023 is aangesteld als programmaregisseur van Stichting Mediaplein.

Innovation Industries haalt 500 miljoen op voor investeringen in deeptech

vr, 05/17/2024 - 13:00

Het Nederlandse venture-capitalfonds Innovation Industries heeft 500 miljoen euro opgehaald voor zijn derde fonds, dat zich richt op het financieren en begeleiden van deeptech-bedrijven in de Benelux en Duitsland.

Eerder dit jaar haalde Innovation Industries ook al 100 miljoen op voor een ander fonds, het Strategic Partners Fund, dat investeert in scale-ups uit de bestaande portefeuille. Dit zijn bedrijven die al een fase verder zijn dan startups en de stap maken naar het opschalen van hun dienst of product. In totaal staat de teller voor opgehaald kapitaal daarmee dit jaar op 600 miljoen.

Deeptechbedrijven ontwikkelen baanbrekende technologieën en brengen deze naar de markt. Dit soort ondernemingen heeft de potentie om innovatieve oplossingen te bieden voor mondiale uitdagingen zoals klimaatverandering, veiligheid, vergrijzing, voedseltekort en energievoorziening. Vanwege de complexiteit en het geavanceerde karakter van de producten, hebben deeptechbedrijven hogere kapitaalvereisten en kunnen de ontwikkelingstijden langer zijn dan bij meer conventionele ondernemingen.

Beleggers in het derde fonds zijn onder meer PME en PMT. Deze pensioenfondsen belegden ook al in de eerdere fondsen van Innovation Industries. In het nieuwste fonds doen ook de pensioenfondsen ABP, bpfBOUW, Pensioenfonds KPN en TNO Pensioenfonds mee. Daarnaast zijn in het fonds ook ABN AMRO, Athora Netherlands, Rabobank, Oost NL, Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij, InnovationQuarter, Europees Investeringsfonds (EIF), Invest-NL, KfW Capital, en Wachstumsfonds toegetreden als investeerders.

ChatGPT koppelt met Google Drive en Microsoft OneDrive

vr, 05/17/2024 - 11:56

OpenAI maakt het makkelijker om data uit de clouds van Microsoft en Google over te hevelen naar zijn AI-wolk om te analyseren, ontleden en verwerken. Gratis Chat-gebruikers voeden hiermee het begrijpertje van de AI.

Vanuit de console kunnen gebruikers van ChatGPT nu bestanden uit die twee clouds direct importeren. Zo hoeven niet meer hun data eerst te down- en dan weer uploaden.

Zakelijke gebruikers winnen hierdoor tijd en kunnen een deel van het lastige denkwerk aan een AI uitbesteden. Bijvoorbeeld bij Excel-bestanden die te groot zijn geworden. Maar ook voor minder technisch onderlegde mensen die wel de data maar niet de tooling hebben.

Via de chatconsole kunnen gebruikers letterlijk chatten met hun data. In natuurlijke taal kunnen ze analyses op hun documenten en data uitvoeren.

Google zou dit soort technieken ook graag zelf aanbieden, maar is nog niet zo ver. Ontwikkelaarsconferentie I/O liet afgelopen dagen zien dat Google hier wel aan werkt, maar zeker maanden tot kwartalen achterligt op OpenAI. Google Gemini for Workspace-drives is, zoals veel AI-projecten, ‘in ontwikkeling’ en ‘beperkt beschikbaar’.

Bedrijven en individuen die de drivekoppelingen met Google en Microsoft gebruiken, moeten beseffen dat ze gevoelige data met een slimme, externe partij delen. De kleine lettertjes van OpenAI melden dat het bedrijf zijn AI’s niet traint met data van Team- en Enterprise-klanten en dus wel met die van Plus-gebruikers en niet-betalende gebruikers.

Microsoft heeft een strategisch belang van 49 procent in OpenAI.

BuyBay met software voor recommerce distributriecentra

vr, 05/17/2024 - 10:49

Distributiecentra van webwinkels kunnen deze klantengroep een nieuwe dienst gaan bieden met de recommercesoftware van BuyBay.

Ze kunnen namelijk retour gezonden producten efficiënter en beter gaan beoordelen door door middel van slimme routing en gedetailleerde productbeoordeling.

Concreet komt het erop neer, dat wanneer een product retour aankomt bij een distributriecentrum dat daar een medewerker met BuyBay-software aan de slag gaat. Hij beoordeelt de kwaliteit van het product en voedt dat het systeem.

De software bepaalt de optimale bestemming voor elk uniek product. De producten worden vervolgens automatisch verkocht via online marktplaatsen voor consumenten, eigen verkoopkanalen van de klant en BuyBays eigen netwerk van meer dan duizend b2b-inkopers. Het houdt rekening met reparatie- en recyclingopties.

Een samenwerking met de Duitse e-tailer Contorion en diens logistieke partner Fiege verdrievoudigde de winst. Tijdens de eerste maand wist Contorion tot tachtig procent van de oorspronkelijke nieuwwaarde te behalen.

Dit is het eerste SaaS-product van CEO Machiel Tiddens.

Flink opent nieuwe locaties in Amsterdam en Utrecht

vr, 05/17/2024 - 09:48

Na het vertrek van Getir uit Nederland heeft rivaal Flink in Amsterdam en in Utrecht een nieuwe locatie geopend. Het gaat om een hub aan de James Wattstraat in Amsterdam-Oost en aan de Strawinskylaan in Utrecht.

De nieuwe locaties zorgen ervoor dat zowel klanten in Amsterdam als in Utrecht beter bediend kunnen worden. In Utrecht wordt het bezorggebied uitgebreid met Leidsche Rijn.

Flink is sinds 2021 in Nederland actief en bezorgt boodschappen in meer dan 40 Nederlandse gemeenten. Het bedrijf is de laatste jaren hard gegroeid, met continu dubbele cijfers groei.

Flink maakt inmiddels winst. In 2024 en 2025 zal Flink zich in meer steden gaan vestigen en ook in bestaande steden extra locaties openen.

ACM heeft meer onderzoek nodig naar overname RTL door DPG

vr, 05/17/2024 - 09:43

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft besloten dat meer onderzoek nodig is naar de gevolgen van de voorgenomen overname van RTL Nederland (RTL) door DPG Media (DPG). Door de overname zou een mediabedrijf ontstaan met een groot aanbod op televisie, video streaming, radio, dagbladen en online nieuws.

De toezichthouder ziet mogelijke nadelige gevolgen van de overname voor de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.

DPG geeft verschillende dagbladen uit zoals het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Daarnaast is DPG actief als uitgever van tijdschriften en aanbieder van algemeen online nieuws, waaronder NU.nl. Ook is DPG aanwezig op de Nederlandse radiomarkt met de landelijke zenders Qmusic en JOE.

RTL heeft verschillende commerciële televisiezenders. Daarnaast biedt RTL video streamingsdiensten aan, waarvan Videoland de belangrijkste is. Ook is RTL actief als aanbieder van algemeen online nieuws via rtl.nl en de app.

DPG verkrijgt door de overname van RTL een nog sterkere positie als aanbieder van betaald en onbetaald algemeen nieuws, zowel online als offline. De overname kan DPG daardoor mogelijk in staat stellen om de kwaliteit en toegankelijkheid van algemene nieuwsdiensten te verlagen. Bijvoorbeeld door nieuwsartikelen over meerdere kanalen te verspreiden in plaats van apart te creëren, of door de omvang van onbetaald nieuws te beperken. Als dat het geval is, kan dat leiden tot een vermindering van de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.

Bovendien kan DPG mogelijk dankzij haar sterkere positie een breder advertentiepakket gunstig aanbieden aan adverteerders, mede door de grote hoeveelheid gegevens die zij heeft over haar gebruikers. Het is de vraag of andere mediabedrijven na de overname nog voldoende kunnen concurreren om deze advertentie-inkomsten. Als dat niet het geval is, kan dat negatieve gevolgen hebben voor concurrenten, adverteerders en uiteindelijk de consument.

Ook kan de overname van RTL de onderhandelingspositie van DPG tegenover persbureau ANP verder versterken. DPG is daardoor mogelijk in staat om lagere ANP-tarieven te bedingen, invloed uit te oefenen op de nieuwskeuze van het ANP of te stoppen met het afnemen van ANP-diensten. Als dat het geval is, kan dat negatieve gevolgen hebben voor andere mediabedrijven die diensten afnemen van ANP en uiteindelijk ook negatieve gevolgen voor het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.

Tot slot kan de overname nadelige invloed hebben op de arbeidsvoorwaarden van journalisten, doordat DPG na de overname van RTL mogelijk inkoopmacht verwerft of versterkt. De ACM wil meer onderzoek doen naar de gevolgen van de overname voor de positie van zowel journalisten in vaste dienst als freelancers.

DPG en RTL moeten nu aangeven of ze de overname willen voortzetten. Ze moeten dan een vergunning voor de overname aanvragen. Vervolgens zal de ACM diepgaand onderzoek doen naar de gevolgen van deze overname.

Als bedrijven een vergunning aanvragen, neemt de ACM binnen 13 weken een beslissing of de overname wel of niet door mag gaan.

OpenAI gaat ChatGPT trainen op inhoud Reddit

vr, 05/17/2024 - 09:02

OpenAI en Reddit hebben donderdag een samenwerking aangekondigd waardoor ChatGPT kan worden getraind op berichten van Reddit.

Onder de nieuwe regeling krijgt OpenAI toegang tot Reddits Data API. Het is niet duidelijk welke AI-aangedreven functies Reddit in zijn platform zal inbouwen.

OpenAI heeft meer partnerschappen gesloten met uitgevers om AI-modellen verder te trainen. Alleen al in de laatste weken heeft het bedrijf deals getekend met de Financial Times en Dotdash Meredith. Vorig jaar werkte het ook samen met de Duitse uitgever Axel Springer om zijn modellen te trainen op nieuws van Politico en Business Insider in de VS en Bild en Die Welt in Duitsland.

OpenAI wordt ook advertentiepartner op Reddit, wat betekent dat het advertenties op het platform zal weergeven.

Eerder tekende Reddit een soortgelijke overeenkomst met Google die naar verluidt 60 miljoen dollar waard is, geld dat Reddit buiten advertentie-inkomsten goed kan gebruiken.

BumaStemra betaalt recordbedrag uit aan muziekmakers in 2023

vr, 05/17/2024 - 07:55

De bedragen die BumaStemra jaarlijks uitbetaalt blijven stijgen. Zo ook in 2023, toen de organisatie voor muziekauteursrecht ruim 251 miljoen euro aan haar tekstschrijvers, componisten en uitgevers van muziek uitbetaalde. De cijfers zijn woensdag 15 mei gepresenteerd aan de Algemene Ledenvergadering van BumaStemra.

De uitkering betekent een stijging van 5 procent ten opzichte van 2022. De groei wordt met name veroorzaakt door een stijging van de ‘live’ markt in 2023. Daarnaast zijn nieuwe en betere deals gesloten met Meta, Spotify en YouTube. BumaStemra verstevigt mede door deze resultaten haar internationale toppositie.

Dit jaar besteedt BumaStemra extra aandacht aan de verdere optimalisatie van de dienstverlening aan componisten, tekstschrijvers en uitgevers. Daartoe wordt onder meer verder geïnvesteerd in IT-vernieuwing.

Ook heeft AI (artificiële intelligentie) steeds meer aandacht van BumaStemra, de organisatie voor muziekauteursrecht.

AI-tools omvatten een breed scala aan toepassingen, waarvan er veel afhankelijk zijn van trainingsdatasets die auteursrechtelijk beschermde werken bevatten. BumaStemra wil de exclusieve rechten van makers handhaven door tekst- en dataminingactiviteiten afhankelijk te maken van voorafgaande toestemming. Als gevolg hiervan moet bij het gebruik van werken van rechthebbenden van BumaStemra om databases te trainen expliciet toestemming verkregen worden van BumaStemra.

Met leden, medewerkers en in internationale samenwerkingsverbanden wordt daarnaast dagelijks gewerkt aan het zoveel mogelijk waarborgen van een eerlijke compensatie van auteurs voor hun creatieve werk bij het gebruik van AI.

Emerce B2B Digital: ‘AI maakt dat we meer vrije tijd krijgen’

vr, 05/17/2024 - 07:00

Picnic gebruikt AI om de vraag naar afbakbrood in te schatten, zo onthulde Maarten Sukel van Picnic Technologies gisterochtend tijdens een panel AI in B2B: van hype naar businesskans op Emerce B2B Digtal in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. “De vraag naar afbakbrood hangt nogal samen met feestdagen en is erg onvoorspelbaar. Een misser en je hebt al een schadepost van 50.000 euro.”

Uit zijn woorden viel op te maken dat AI het probleem nog niet volledig heeft kunnen verhelpen, maar dat de schattingen al een stuk zijn verbeterd.

Sukel, schrijver van het boek De AI Revolutie, zat in een panel met Bas Cloin van Royal Schiphol Group en Jeroen Munk van Futurewhiz, het bedrijf achter onderwijsplatforms Squla, Studira, StudyGo en Scoly.

Kunstmatige intelligentie is niet nieuw, maar met de huidige hoeveelheid data, kennis en investeringen in AI-technologie lijken we ons in een perfecte storm te bevinden waarbij de mogelijkheden eindeloos zijn. Hoe kom je van prompten tot een schaalbaar product dat de klantervaring daadwerkelijk verbetert? Hoe zorg je dat niet de techniek, maar de business leidend is?

De panelleden dachten daar nogal verschillend over. Bas Cloin van Royal Schiphol Group denkt dat vooral hoger opgeleiden zullen worden getroffen, en ook Sukel denkt dat er veel banen gaan verdwijnen. “Dat betekent misschien wel dat we meer vrije tijd krijgen. Het is niet zo dat AI mensen vervangt, wel dat mensen die met AI kunnen werken bestaande banen gaan invullen.”

Cloin noemde het vergaren van informatie rond incidenten op de luchthaven, dat kan dankzij recente AI hacks al grotendeels worden geautomatiseerd. Of neem het reserveren van tijdsloten, waardoor wachtrijen voor de beveiliging op de luchthaven kunnen worden teruggebracht. Ook daar kan AI een doorslaggevende rol spelen.

Jeroen Munk van Futurewhiz denkt dat de opmars van AI binnen de perken blijft: “Bedrijven bestaan uit mensen en dat is wat bedrijven uniek maakt.”

Voor veel aanwezigen zal AI nog een brug te ver zijn. Veel traditionele bedrijven bevinden zich volop nog in de digitale transitie, waarbij ze neiging hebben om te kopiëren van B2C, oftwel succesvolle webwinkels of marktplaatsen. De technische mogelijkheden en serviceniveaus van B2C worden gezien als de gouden standaard. Het resultaat kan zijn een app die niet door je klant wordt aangeraakt, of een enorme hoeveelheid verzamelde data die niet wordt gebruikt. Andreea Cuibar (werkzaam bij Coca Cola in Nederland) ging in haar presentatie terug naar de basis van B2B e-commerce: wat heeft je klant echt nodig?

Digitalisering is geen doel op zich, maar een middel om groei en waarde te creëren voor klanten. Betoogde Maaike de Rover van Huisman Equipment later die dag. Huisman bouwt vanuit de haven van Rotterdam reusachtige installaties voor de maritieme sector, zoals enorme kranen, hijswerk om windturbines mee te installeren en pijplegsystemen. Ze zijn wereldwijd actief en erkend als innovator in de markt. Om de dienstverlening aan hun klanten verder te optimaliseren, ontwikkelde Huisman samen met Fenego een digitaal klantportaal als ultiem verlengstuk van hun reeds hoogwaardige klantenondersteuning.

Dat er technisch heel veel komt kijken bij digitale transitie blijkt wel uit het feit dat diverse sessies gisteren waren gewijd aan composable commerce, een bedrijfsstrategie bedacht door het onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Centraal in deze strategie staan de customer journey, de technische architectuur gebaseerd op MACH en functionele componenten.

Het commerce domein opgesplitst in afzonderlijke componenten of bouwblokken (PBC’s). Centraal staan de functionaliteiten die gebruikers nodig hebben om een online aankoop te doen. Best handig als je vanuit een legacy omgeving die jarenlang goed werkte, maar niet altijd aansluit bij de digitale ontwikkelingen.

Foto’s Peter Boer. De volledige fotoreportage vind je hier.

Verzendsoftware Ingrid betreedt de Nederlandse markt

vr, 05/17/2024 - 06:40

De maker van verzendsoftware Ingrid zet zijn eerste stap buiten de thuismarkt Zweden. In Nederland gaat het zijn activiteiten opbouwen met Emiel Lutz als countrymanager.

Gisteren maakte Ingrid Lutz‘ aanstelling bekend, alsmede de lancering van zijn geografische expansie. Hiervoor haalde het in maart 21 miljoen euro op bij de noordelijke investeerders Verdane en Schibsted. De tweede ronde in twaalf maanden.

Na Nederland zal het Verenigd Koninkrijk spoedig volgen.

Ingrid is opgericht in 2015 en bouwt software die webwinkels, pakketvervoerders en consumenten met elkaar verbindt. Shops die de software gebruiken voegen een sjabloon toe in hun checkout waarmee de klant kan kiezen welke optie van vervoerder hij wil gebruiken. Dat is conceptueel vergelijkbaar met wat onder meer Sendcloud en Paazl doen.

De dienst is ook bruikbaar in de context van fysieke winkels en bevat ook een module voor retouren. Voor dat laatste deden ze vorig jaar een overname.

De Zweden bouwden voorts een app waarmee de consument vrij gedetailleerd de status van zijn bezorging kan volgen.

Lutz zegt in een persbericht: “Er doet zich een enorme kans voor om in de bezorgsector onderscheid te maken. Nieuwe leveringsmethoden, zoals fietskoeriers en afhaalpunten, winnen snel terrein in Nederland. Ingrid’s platform biedt de mogelijkheid om de impact van deze nieuwe leverings- en retourmogelijkheden eenvoudig te testen en de optimale strategie te ontdekken die bijdraagt aan conversie en verbetering van de marges.”

Retailmedia is en blijft peanuts bij MediaMarkt

do, 05/16/2024 - 13:52

MediaMarkt breidt de mogelijkheden voor retailmedia in zijn winkels aanzienlijk uit. Toch blijft het als inkomstenstroom peanuts, nu en in de komende paar jaar.

Een jaar geleden bestempelde MediaMarkt retailmedia en zijn marketplace nog tot strategische prioriteit. Bij de publicatie van de kwartaalcijfers gisteren werd duidelijk wat die nieuwe activiteiten gaan bijdragen in de boekhouding.

Retailmedia is het verschijnsel waarbij een winkel ruimte op zijn fysieke en digitale vloer inruimt om commerciële boodschappen van partners en andere adverteerders kwijt te kunnen. In Nederland gaat hier een kleine 200 miljoen euro in om, schatten we ruwweg in.

Elektronicafabrikanten kunnen bij MediaMarkt tegenwoordig bijvoorbeeld hun producten extra belichten, informatie krijgen over online klantgedrag en uitgebreidere productbeschrijvingen geven, bijvoorbeeld in de vorm van video’s. Dat gaat allemaal tegen betaling. Binnenkort komen er digitale schermen in de winkels en in de buitenruimtes rondom die winkels waar deze adverteerders aan de slag kunnen.

Aan financieel analisten toonde moederbedrijf CECONOMY gisteren deze dia over retailmedia.

Vanuit het perspectief van een uitgever klinkt dit professioneel. Maar diezelfde analisten zagen ook hoeveel CECONOMY hiermee verdient, nu en in de toekomst. Dat zal niet bijster veel indruk maken. De omzet uit retailmedia ligt vermoedelijk ergens in de twintig à dertig miljoen euro dit jaar.

Onderste regel:

Beleggers zullen eerder kijken naar de tweede regel uit bovenstaande dia. Die geeft aan hoeveel online e-commerceomzet MediaMarkt en Saturn doen. Dat ligt op 22,9 procent van de concernomzet, oftewel: 1,2 miljard. Dat is 8,8 procent meer dan een jaar geleden. Het online kanaal toont hogere groei dan de hele groep. Daar ligt het groeipercentage op 6,5 procent.

Onder de streep blijft er 253 miljoen euro winst (ebit) over voor het eerste kwartaal.

MediaMarkt stelt zijn site en app in een groeiend aantal landen open voor externe verkopers. Sinds kort kunnen ook in Nederland externe winkeliers en fabrikanten hun spulletjes tegen betaling in de schappen leggen. Meer landen zullen nog volgen.

Hoeveel de Duitsers met deze activiteiten verdienen, houden ze voor zich. Het ligt, zo schatten we, ergens tussen de 200 en 250 miljoen euro. In abstracte termen ziet de ontwikkeling van deze tak van sport er zo uit:

(Emerce TV) Just Eat Takeaway investeert in nieuwe bestelmethoden

do, 05/16/2024 - 12:55

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway gaat weer experimenteren met stemtechnologie en met virtuele assistenten voor klanten om maaltijden te bestellen. Dat vertelt Yasmin Ferdousbarin, Global product director, in de videocollectie Customer Experience. “We hebben daar eerder mee geëxperimenteerd, maar de technologie is nu veel beter.”

Just Eat Takeaway is in ruim twintig jaar uitgegroeid tot marktleider. Het betrekken van de klant bij het aanbod en tegelijkertijd meebewegen met de verwachtingen en behoeftes tussen het bestelmoment en de bezorging levert de nodige uitdagingen op. Hoe houd je met steeds meer klantkanalen grip op de klantervaring. En hoe belangrijk is daarbij de inzet van AI, machine learning en personalisatie? Wat levert dat op?

Yasmin Ferdousbarin heeft haar sporen verdiend bij bedrijven als KLM, bol.com en Heineken. “Alles wat we ontwikkelen doen we op globaal niveau. Wat aanslaat in Canada, wordt desgewenst ook toegepast in Nederland.”

Het belangrijkste moment voor de klant is wachten op de bestelling. “Dat veroorzaakt stress en dus is het belangrijk dat je transparant bent en zoveel mogelijk statusinformatie geeft. Bij het bestellen wordt de klik- en ordergeschiedenis meegenomen. Daarbij kunnen we ook naar de omgeving. Wat wordt het meest besteld in Rotterdam bijvoorbeeld.”

Just Eat Takeaway is niet bang om te experimenteren. Een aantal jaren terug startten Thuisbezorgd.nl en Transavia starten met ‘in-flight’ bezorging waarbij passagiers voor de vlucht een maaltijd naar keuze kunnen bestellen. Passagiers kunnen tot 1 uur voor het boarden via Thuisbezorgd.nl hun favoriete maaltijd bestellen; van sushi tot rendang, salades tot ontbijt. De maaltijd wordt vers bereid door de keukenbrigade van iFleat en direct aan boord bezorgd. Er wordt nu gekeken of deze service ook buiten Nederland geleverd kan worden.

Sinds begin 2024 speelt Just Eat met de nieuwe app in op wat het noemt de veranderende bezorgindustrie in food. In de eerste helft van dit jaar is in het Verenigd Koninkrijk een pilot van start gegaan. Daarna moeten andere landen in Europa volgen. “Veiligheid staat voorop,” zegt Ferdousbarin. “De app werkt alleen als de auto van de gebruiker stil staat, bijvoorbeeld tijdens het opladen of gedurende een stop bij een tankstation of op een parkeerplaats.”

“Ons motto is: Empower everyday convenience. Het is de basis van al onze diensten.”

De video De bouwstenen voor een uitmuntende Customer Experience is na registratie gratis te bekijken.

Omzet JD.com groeit 7 procent

do, 05/16/2024 - 11:47

Het Chinese JD.com, in Europa eigenaar van retailformule Ochama, groeide in het eerste kwartaal met zeven procent tot een omzet van 36 miljard dollar.

De nettowinst steeg in die periode iets tot een miljard dollar, voor het bedrijf met een notering in Hong Kong.

Over Ochama, dat actief is in 24 Europese landen, zegt JD verder niets. Evenmin over andere Europese of internationale activiteiten.

In het afgelopen kwartaal zag JD.com af van de overname van het Britse bedrijf Currys. De retailer levert koelkasten, wasmachines en computers in Groot-Brittannië, Ierland, Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland. De keten had de afgelopen twee jaar moeite met groeien, omdat de omzet na de piek tijdens de pandemie terugviel.

Ook werd bekend dat JD.com een Europees distributiecentrum voor modeartikelen wil openen. Het dc moet de logistiek richting China verbeteren. JD.com, logistieke partner van Hunkemöller, bouwt het dc in Val-d’Oise, nabij Parijs.

Microsoft: elektriciteitsverbruik piekt door AI-inzet

do, 05/16/2024 - 11:08

Het elektriciteitsverbruik is bij Microsoft in drie jaar tijd ruim verdubbeld, vooral in zijn datacentra en het gebruik van AI. De CO2-uitstoot ging met dertig procent omhoog.

Dat is af te leiden uit het duurzaamheidsrapport dat de softwaregigant gisteren publiceerde.

De toename in CO2-uitstoot komt op het conto van externe partners. Ook dat telt mee in dit soort rapporten. Microsofts eigen uitstoot daarentegen daalde in 2023 met 6,9 procent.

Om de CO2-doelen realistisch en haalbaar te houden, verlangt het softwarebedrijf van zijn energiedrinkende partners dat ze groene energie gebruiken. De partner die niet genoemd wordt, maar vreselijk veel stroomt drinkt is OpenAI.

De online industrie kan tegen 2027 meer energie verbruiken dan de hele Nederlandse economie door alleen al de inzet van kunstmatige intelligentie.

Foto: Charles Blount (cc)

Advertenties en cloud stuwen omzet Baidu

do, 05/16/2024 - 10:20

Zoekgigant Baidu versloeg donderdag de schattingen van analisten met betrekking tot de omzet in het eerste kwartaal. Grotendeels dankzij de toegenomen advertentieverkoop en een hogere vraag naar zijn cloudproducten.

Het bedrijf rapporteerde een omzet van 31,51 miljard yuan (4,37 miljard dollar) voor de drie maanden eindigend op 31 maart, vergeleken met de gemiddelde schatting van analisten van 31,21 miljard.

De omzet van Baidu Core, waaronder de zoekadvertenties, cloudaanbiedingen en initiatieven voor autonoom rijden, groeide met 4 procent tot 23,8 miljard yuan.

Ondertussen daalde de omzet bij de streamingdienst iQIYI met 5 procent tot 7,9 miljard yuan.

Baidu kwam een dezer dagen in het nieuws omdat de persvoorlichtster ontslag had genomen vanwege de veeleisende techcultuur. Ze deed haar beklag in diverse video’s op Douyin, China’s versie van TikTok. Zo moest ze 24/7 klaar staan voor haar meerderen. ‘Ik ben je schoonmoeder niet,’ klaagde ze in een van de clips. Het overmatige werk, genaamd 996, houdt in dat werknemers zes dagen per week van 9.00 tot 21.00 uur moeten werken, en enkele werknemers hieraan zouden zijn bezweken.

Consumentenbond met EU-klacht tegen Temu

do, 05/16/2024 - 09:59

De Consumentenbond en zestien collegebonden dienen een aanklacht in tegen het Chinese handelsplatform Temu bij de Europese Commissie.

Vanochtend diende de Beuc, de koepelorganisatie voor consumentenbonden, de klacht in. Ze vragen de Commissie om oneerlijke, illegale handelspraktijken te onderzoeken en aan te pakken.

Concreet gaat het om drie aantijgingen waarmee Temu inbreuk zou maken op de Digital Services Act. Deze wet bepaalt de verplichtingen van grote handelsplatformen, wat Temu is met zeker 75 miljoen Europese gebruikers.

Ten eerste zijn de verkopers op het platform niet goed te traceren. Hierdoor is niet goed vast te stellen of de verkopers zich goed aan Europese wetgeving houden.

Temu, een product van PDD Holdings (Pinduoduo), laat consumenten bovendien in het ongewisse over hoe de getoonde hoge kortingen, oplopend tot soms wel zeventig procent, tot stand komen.

Ook maken de klagers bezwaar tegen het ontoelaatbaar gebruik van manipulatieve ontwerpen. De app suggereert dat veel andere shoppers op hetzelfde moment een item in hun mandje doen. Dat signaal van aanstaande schaarste wordt gezien als oneigenlijke psychologische druk op de consument.

Dit soort dark patterns mogen al helemaal niet meer sinds de invoering van de Digital Services Act vorige maand.

De publieke wrevel richting Temu speelt al enkele maanden en begon in Duitsland. Daar weerden zich eerst, waarna ze support kregen van de lokale politiek. In Nederland sprak Thuiswinkel.org zich ook al uit tegen oneerlijke handelspraktijken, nu gevolgd door de Consumentenbond en diens internationale collega’s.

Foto: Gauthier Delecroix (cc)

Geplaagd Refurbished.nl wil activa bedrijf overnemen na faillissement

do, 05/16/2024 - 09:12

De geplaagde webwinkel Refurbished lijkt te hebben gekozen voor een sterfhuisconstructie na het faillissement deze week. Dat blijkt uit een verklaring op de website: ‘De beheerder van de activa die voorheen door refurbished.nl B.V. werden geëxploiteerd, erkent de impact van het recente faillissement op klanten en leveranciers en is toegewijd aan het vinden van oplossingen voor de ontstane situatie.’

Webwinkel Refurbised.nl werd kort gleden uit zijn kantoorpand gezet, terwijl de eigenaar een kort geding had aangespannen vanwege een huurachterstand.

Refurbished.nl has sinds september 2023 de huur van het pand niet betaald waardoor de huurachterstand is opliep tot bijna 20.000 euro.

Het bedrijf heeft betalingsproblemen, waardoor een leverancier nog op een ton zit te wachten.

De Consumentenbond had Refurbished.nl na vele klachten van klanten gesommeerd per direct de verkoop van producten te stoppen, totdat alle achterstanden zijn weggewerkt en de klantenservice naar behoren functioneert.

De nieuwe exploitant Refurbished.store International B.V. is naar eigen vastberaden om de om consumentenvorderingen ‘waar mogelijk over te nemen’. Dit proces richt zich in eerste instantie op de haalbaarheid, ‘zonder een garantie te kunnen geven over de uiteindelijke resultaten.’

Refurbished.store International streeft ernaar de operatie efficiënter te laten verlopen door gebruik van AI. Daarnaast zal er een tariefsverhoging voor verkopers worden doorgevoerd om een ‘gezond bedrijfsresultaat’ te waarborgen, wat de continuïteit van het bedrijf verzekert.

Verkopers moeten op werkdagen binnen 24 uur een bestelling versturen. Bij overschrijding van deze termijn ontvangt de verkoper een waarschuwing en moet de bestelling binnen de volgende 24 uur verzonden worden. Als dit niet gebeurt, wordt de bestelling automatisch geannuleerd en het bedrag teruggestort aan de klant.