Emerce

Inhoud syndiceren
Online business, media & marketing
Bijgewerkt: 10 uren 44 min geleden

Veroordeelde ontwikkelaar van crypto-mixer Tornado Cash in Nederland vrijgelaten

vr, 02/07/2025 - 16:00

De ontwikkelaar van crypto-mixer Tornado Cash die vast zat in de gevangenis in Nederland, is vandaag vrijgelaten, meldt Crypto Insiders.

Alexey Pertsev is door de Nederlandse rechtbank op voorwaarden vrijgelaten. Hierdoor kan hij zijn hoger beroep voorbereiden tegen zijn veroordeling. Hij wordt wel elektronisch gevolgd.

Pertsev werd eerder veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijf jaar en vier maanden. De Nederlandse rechtbank stelde dat hij betrokken was bij het witwassen van ongeveer 1,2 miljard aan cryptovaluta tussen juli 2019 en augustus 2022.

De vrijlating staat los van het besluit van een Amerikaanse rechtbank om de sancties tegen cryptomixer Tornado Cash ongedaan te maken. Het Amerikaanse Office of Foreign Assets Control (OFAC) heeft Tornado Cash in augustus 2022 gesanctioneerd en beschuldigd van het faciliteren van het witwassen van geld door de Noord-Koreaanse Lazarus Group. De groep zou via het protocol meer dan 455 miljoen dollar aan gestolen digitale activa hebben witgewassen.

Een cryptomixer is een stukje software waar verschillende crypto-geldstromen mee door elkaar kunnen worden gehusseld, zodat de oorsprong niet kan worden achterhaald. Om die reden wordt de mixer nogal eens gebruikt voor het witwassen van geld.

Tikkie krijgt meer reclameopties

vr, 02/07/2025 - 14:49

Komend voorjaar krijgen adverteerders meer ruimte om hun aanbiedingen te tonen aan gebruikers van Tikkie.

In het tweede kwartaal wordt het bestaande reclameformat uitgebreid met een carroussel. In plaats van één bericht tegelijk komen er vijf naast elkaar te staan, ‘veegbaar’.

“Uit eerste testen blijkt dat dit adverteerders betere prestaties oplevert”, licht Boris Brinkhof van Tikkie toe in de Ahoy te Rotterdam tijdens het ABN AMRO Open-tennistoernooi.

Vorig jaar draaiden er in de Tikkie-app vijftig reguliere reclamecampagnes, “voor awareness en engagement”, en 68 cashbackcampagnes. Hierbij koopt een gebruiker in de winkel iets en kan een deel van zijn aankoopbedrag terugkrijgen door in Tikkie een bar- of QR-code te scannen.

Sinds vorig jaar kunnen adverteerders in de app niet alleen één of meerdere dagen bereik kopen naar de gebruikers, maar ook campagnes inkopen op basis van impressies.

Tikkie wil zijn reclamepropositie dit jaar verder verfijnen. Daartoe bouwde het een zijn eigen adserver. Bij de reclameproducten maakt het constant de afweging of en welk nut de gebruiker praktisch gezien van heeft. De betaalfunctie van de app is altijd leidend. Geld verdient men aan de zakelijke accounts, bedrijven die tikkies innen bij hun klanten. In die zin is het reclameproduct ondersteunend.

Vanochtend werden ook de eerste zogeheten Tikkie Awards uitgereikt voor de beste in app-campagnes in 2024. Lidl won die voor Advertising, Vrumona voor Cashback. Lidl liet zijn klanten via Tikkie een spelletje spelen. Gemiddelde speeltijd: 49 seconden. Winnaars konden een croissantje in de winkel komen halen, wat tienduizend man deed.

Feiten over 2024:
– 157 tikkies verstuurd
– ter waarde van 7,4 miljard euro
– 24 mei om geen aanwijsbare reden de drukte dag: 650.000 berichtjes
– gemiddelde waarde per tikkie: rond de 50 euro
– Groepies: 10 miljoen gebruikers cumulatief
– Cashback voor statiegeld: 1 miljoen gebruikers

Trivago accepteert crypto via Tralala

vr, 02/07/2025 - 14:00

Web3-reisplatform Tralala is een samenwerking aangegaan met Trivago, de metazoekmachine voor accommodaties. Door deze nieuwe samenwerking kunnen gebruikers van Trivago voortaan meer dan 2,2 miljoen accommodaties boeken via Travala, met betalingen in cryptovaluta zoals Bitcoin, Ethereum en meer dan 100 andere tokens.

Juan Otero, mede-oprichter en CEO van Travala, stelt dat deze stap past binnen een bredere trend waarbij steeds meer reisbedrijven alternatieve betaalmethoden zoals crypto omarmen. ‘De groeiende acceptatie van crypto betekent dat het slechts een kwestie van tijd is voordat andere grote spelers cryptobetalingen integreren.’

Deze uitbreiding komt kort nadat Travala op 1 december 2024 zijn Bitcoin- en AVA-treasuryreserveplan lanceerde, nadat het platform de grens van 100 miljoen dollar bruto jaaromzet had gepasseerd.

DEPT sponsort AI-podcast Alexander Klöpping

vr, 02/07/2025 - 12:46

Marketing- en techbureau DEPT verbindt zich aan de podcast over AI van Alexander Klöpping en Wietse Hage.

Het bureau krijgt ín de podcast (vanaf 44:05) een minuut tot zijn beschikking waarin het praat over AI-trends en -handvatten die relevant zijn voor merken.

De inkleuring van DEPTs zijn komt van marketeer Marjan Straathof en strategiebaas Lucas Nutbey.

De samenwerking start met een aflevering waarin DEPT-CEO Dimi Albers uitlegt hoe AI klantgedrag verandert en wat bedrijven moeten doen om relevant te blijven. “We zien dat veel bedrijven overweldigd raken door de snelheid van AI-ontwikkelingen,” zegt Albers. “Onze bijdrage aan AI Report is bedoeld om een helder perspectief te bieden en te laten zien hoe je AI praktisch kunt inzetten om voorop te blijven lopen.”

AI Report heeft meer dan 22.000 regelmatige luisteraars.

CM.com: ‘Dit jaar worden we een AI-first bedrijf’

vr, 02/07/2025 - 12:01

Met de implementatie van kunstmatige intelligentie legt CM.com de basis voor een nieuwe productfamilie. Het bedrijf uit Breda wil dit jaar zelf een AI-first organisatie worden, daarna AI-only.

Eind vorige week presenteerden de Brabanders op het hoofdkantoor in Breda-noord de basis van wat hun nieuwe productsuite wordt. De eerste resultaat daarvan is de ‘Halo Studio’.

Halo Studio is een soort digitaal bouwpakket waarmee bedrijven zogeheten AI-agents kunnen bouwen. Dat zijn kleine systemen, digitale arbeidertjes, die in opdracht van hun maker doelen nastreven en daar stap voor stap naartoe werken. Ze zijn in staat informatie te zoeken, snappen, verwerken en op te reageren. Agents laten zich koppelen in reeksen.

Het werk van CM.com is klantcontact faciliteren voor bedrijven, ongeacht het medium. Dat kan voice zijn, sms, Whatsapp, Apple iMessage, Telegram, webchat, enzovoorts. In 2023 werd daar GenAI aan toegevoegd. AI’s leren van de data en documenten van bedrijven en geven advies aan medewerkers van helpdesks hoe ze op een consument kunnen reageren. Vanaf dit jaar kan een bedrijf op Halo zelf tal van kleine en grote van dit soort bots maken, elk met specifieke taken.

De agents moet eerst verteld worden wat hun doel is. In een webinterface sleutelt de gebruiker alle interne en externe bronnen (”Ik check dit even op het web, momentje graag”), API’s, instructies en eventuele scripts bij elkaar. De laagdrempeligheid van Halo Studio moet het bouwen van bots uit het domein van de IT-systeembeheerder halen en in handen brengen van de werkvloer. “Iedereen zijn eigen bot, zo veel als hij maar nodig heeft”, legt COO en mede-oprichter Gilbert Gooijers aan Emerce uit.

“In Halo komt voor het eerst de expertise van onze overnames bij elkaar: RobinHQ, Building Blocks en CX Company. De komende maanden gaan we nog meer integraties aan de achterkant inbouwen. Wil iemand met Mollie betalen? Prima. Koppelen met Sendcloud of Shopify? Kan.”

Head of Product Rutger de Ruiter (foto): “In 2023 formuleerden we een vijfjarenplan. We zijn nu op de helft in de transformatie van GenAI en agentic naar uiteindelijk autonome organisaties”, waarin ook de bots van bedrijven en consumenten tegen elkaar kletsen.

Gooijers: “Interfaces verdwijnen. Dat betekent iets voor je inkoopproces. Je hoeft niet meer per se processen uit te besteden naar Salesforce-achtigen.” Dat nemen gespecialiseerde agents over.

Gemeenten kiezen voor ‘veilig AI-platform’

vr, 02/07/2025 - 10:55

Gemeenten in de regio’s Zeeland, Zuid-Holland en Utrecht zetten een belangrijke stap richting een veiliger en efficiënter gebruik van kunstmatige intelligentie door te starten met pilots van SafeGPT, een innovatief Nederlands AI-kantoorautomatiseringsplatform.

In januari 2023 begonnen zes nieuwe gemeenten met de implementatie van deze technologie, die speciaal is ontwikkeld om te voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen en Europese regelgeving.

Gemeenten zien de noodzaak om hun processen te moderniseren en te verbeteren met behulp van AI, maar veiligheid en naleving van regelgeving blijven topprioriteiten. SafeGPT biedt een oplossing die voldoet aan internationale veiligheidsnormen en Europese wet- en regelgeving, zoals ISO 27001 en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

De gemeente Voorne aan Zee was de eerste die medio 2023 begon met een pilot van SafeGPT. De pilot heeft aangetoond dat AI-oplossingen veilig en effectief kunnen worden geïntegreerd in gemeentelijke processen. De ervaringen van Voorne aan Zee dienen als voorbeeld voor andere gemeenten die overwegen om AI te integreren in hun bedrijfsvoering.

Het AI-platform richt zich op het vereenvoudigen van repetitieve taken binnen gemeenten. De gemeente Goes gebruikt de technologie bijvoorbeeld om de verslaglegging van vergaderingen te versnellen, terwijl de gemeente Wijdemeren het platform breder inzet binnen de organisatie. Deze pilots helpen gemeenten te ontdekken hoe AI kan bijdragen aan een efficiëntere en productievere werkomgeving.

Daarnaast biedt SafeGPT specifieke toepassingen voor gemeentelijke processen, zoals dataclassificatie, anonimisering en klantenservice-ondersteuning. Door deze toepassingen kunnen gemeenten niet alleen efficiënter werken, maar ook beter voldoen aan de eisen van transparantie en gegevensbescherming.

Het adoptieproces omvat trainingen voor medewerkers om hen vertrouwd te maken met het platform en de mogelijkheden ervan. Dit zorgt ervoor dat medewerkers optimaal gebruik kunnen maken van de AI-tools en dat de overgang naar geautomatiseerde processen soepel verloopt. Gemeenten ervaren hierdoor niet alleen een verhoogde productiviteit, maar ook een verbeterde dienstverlening aan burgers.

Zalando rolt vernieuwde Plus loyaliteitsprogramma uit in Nederland

vr, 02/07/2025 - 09:42

Zalando rolt zijn vernieuwde Plus-programma uit in Nederland. Het programma is gratis, in plaats van de eerdere jaarlijkse betaling, en beloont klanten voor hun interacties met Zalando. Dit omvat zowel aankopen, als andere acties in de Zalando-app en online, zoals het abonneren op nieuwsbrieven.

Klanten verdienen punten met elke actie, waarmee ze toegang krijgen tot vier verschillende voordeelniveaus. Deze niveaus combineren de voordelen van het vroegere Plus-programma met nieuwe extra’s, zoals een verjaardagsvoucher of toegang tot exclusieve evenementen.

Vorig jaar werd het vernieuwde programma al succesvol geïntroduceerd in Spanje, Frankrijk en Oostenrijk, en begin dit jaar in Duitsland en Italië.

Bestaande Plus-klanten in Nederland kregen hun volledige jaarlijkse abonnementsgeld terug. Daarnaast krijgen zij automatisch toegang tot bepaalde voordelen, gebaseerd op hun eerdere aankopen en interacties met Zalando, zodat ze niet volledig opnieuw moeten beginnen met het verzamelen van punten.

SOMI start rechtszaak tegen X en TikTok in Duitsland

vr, 02/07/2025 - 08:56

De Nederlandse Stichting Onderzoek Marktinformatie (SOMI) is in Duitsland vier collectieve rechtszaken gestart voor Duitse gebruikers van TikTok en X (voorheen Twitter). Deze rechtszaken hebben ook betrekking op de mogelijke illegale manipulatie van de aanstaande Duitse verkiezingen deze maand.

SOMI brengt naar voren dat TikTok gericht jongeren manipuleert en gevoelige persoonlijke gegevens misbruikt, wat de mentale gezondheid van kinderen in gevaar brengt. Voor het eerst valt TikToks algoritme onder het nieuwe verbod op manipulatieve AI-systemen, dat van kracht is als onderdeel van de nieuwe Artificiële Intelligentie (AI) Verordening.

Volgens SOMI handelt X ook in strijd met de Algemene Gegevensverordening (AVG) door verschillende datalekken niet of niet tijdig te melden en de getroffen gebruikers niet voldoende te informeren. De organisatie stelt dat ook X opzettelijk gevoelige gebruikersgegevens gebruikt zonder expliciete toestemming van gebruikers daarmee, wat vrije meningsvorming schaadt en sociale polarisatie versterkt. SOMI pleit voor meer transparantie rond het verspreiden van politieke advertenties en strengere maatregelen tegen illegale inhoud en desinformatie op X.

SOMI ziet daarmee bij beide platforms ernstige schendingen van Duitse en Europese wetgeving. Volgens SOMI maken TikTok en X zich schuldig aan het verspreiden van politieke desinformatie, waaronder met deepfakes en misleidende berichtgeving. SOMI streeft ernaar deze illegale praktijken te stoppen en beide bedrijven daarvoor financieel verantwoordelijk te houden.

In Duitsland worden de belangen van de deelnemers aan de rechtszaak van SOMI en benadeelden vertegenwoordigd door advocatenkantoor Spirit Legal.

We zijn nog niet af van Nigeriaanse mailfraude

vr, 02/07/2025 - 08:19

‘Nigeriaanse’ e-mailfraude is nog lang niet verleden tijd. Online beveiliger Kaspersky ontdekte meer dan 400.000 gevallen. Deze e-mails lokten slachtoffers met verleidelijke financiële aanbiedingen en manipuleerden hen tot e-mailuitwisselingen die uiteindelijk werden gebruikt om hen op te lichten.

De meest recente oplichtingspraktijken die volgens deze methode werken, omvatten romantische fraude waarbij slachtoffers een vergoeding moeten betalen voor vermeende reiskosten, oplichters die zich voordoen als rijke individuen op zoek naar bedrijfsinvesteringen, en zelfs fraudeurs die beweren de Illuminati te vertegenwoordigen, een geheim genootschap dat teruggaat tot de Verlichting.

‘Nigeriaanse’ oplichtingspraktijken zijn een vorm van fraude waarbij slachtoffers grote sommen geld, lucratieve kansen of exclusieve voordelen worden beloofd, maar eerst een vooruitbetaling moeten doen, vaak vermomd als administratiekosten, juridische kosten of reiskosten—voordat de oplichters met het geld verdwijnen.

De oorspronkelijke ‘Nigeriaanse’ oplichtingsmails werden verstuurd onder de naam van invloedrijke en rijke personen uit Nigeria, waaraan deze oplichtingsmethode zijn naam dankt. In de loop der tijd zijn de thema’s van deze e-mails geëvolueerd, waarbij cybercriminelen actuele gebeurtenissen en populaire trends gebruiken om de interesse van hun doelwitten te wekken.

De varianten van advance-fee scams die Kaspersky in 2024 ontdekte, omvatten zowel veelvoorkomende voorbeelden (zoals berichten van zogenaamd rijke personen die beweren ernstig ziek te zijn) als ongebruikelijke tactieken. Sommige zwendelpraktijken waren geraffineerd: ze konden bijvoorbeeld een romantische relatie inhouden, waarbij het slachtoffer en de oplichter elkaar online ontmoetten en contact onderhielden. Wanneer het slachtoffer klaar was om elkaar persoonlijk te ontmoeten, beweerde de “partner” financiële hulp nodig te hebben, bijvoorbeeld voor een vliegticket of visum. In een ander scenario deed de oplichter zich voor als iemand die een duur cadeau wilde sturen, maar vroeg het slachtoffer om de verzendkosten te betalen.

Een ongewoon voorbeeld was een oplichtingsmail die zogenaamd was verstuurd namens het geheime genootschap van de Illuminati, waarin werd beweerd dat ze bereid waren om hun rijkdom en macht te delen als de ontvanger ermee instemde om deel te worden van hun grote broederschap door de e-mail te beantwoorden.

Een andere scam die werd onthuld door het Kaspersky-team was een e-mail die claimde afkomstig te zijn van een Europese loterijdirecteur, waarbij de e-mailtekst bijna leeg was. De details over de vermeende winst stonden in de bijgevoegde PDF, waarin de gebruiker werd gevraagd om zijn naam, adres, telefoonnummer en zelfs de functie te sturen om de prijs te krijgen.

In sommige van de ontdekte gevallen van oplichting werd verwezen naar recente of actuele gebeurtenissen, zoals de COVID-19 pandemie of het mogelijke BRICS-lidmaatschap van Saoedi-Arabië, waarbij werd beweerd dat de ontvangers recht hadden op geld vanwege deze ontwikkelingen. Oplichters maakten ook gebruik van de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2024 en beweerden dat ontvangers het geluk hadden om miljoenen dollars te winnen van de Donald J. Trump Foundation.

In andere gevallen voegden de oplichters foto’s van documenten bij hun e-mails die de identiteit van de afzender zouden bevestigen, om zo hun e-mails overtuigender te maken.

Hoewel fraude met voorschotten vaak gericht is op individuele gebruikers, werd er soortgelijke fraude aangetroffen in de zakelijke sfeer. Cybercriminelen beweerden op zoek te zijn naar bedrijven om in te investeren en het bedrijf van de ontvanger zou hun doelwit kunnen zijn. Om een partnerschap te regelen, vroegen ze de ontvanger om de e-mail te beantwoorden.

Google Gemini heeft nu ook ‘chain of reasoning’

vr, 02/07/2025 - 07:45

Googles AI-chatbot Gemini heeft nu ook het ‘hardop denkende’ onderdeel waar Deepseek en ChatGPT’s o-modellen goede sier mee maken.

Eerder deze week rolde Google daartoe een update uit van zijn Gemini-app. Het nieuwe Gemini versie 2.0 is ook in Nederland beschikbaar.

Deze modellen die ‘hardop kunnen denken’ werken door problemen op te splitsen in kleinere, beheersbare stappen. In beeld is stap voor stap te zien welke afwegingen een model maakt om uiteindelijk tot een antwoord te komen. Het beoogde resultaat is sterkere, nauwkeuriger resultaten te geven.

Google noemt deze versie, voor particulieren en ontwikkelaars, zijn beste tot nu toe. Bovendien geldt Gemini als concurrerend qua prijsstelling.

Deze ontwikkelaar rekent voor, dat hij duizenden meer A4’tjes kan laten inscannen door Gemini en, ook in vergelijking met andere modellen, dat de geleverde kwaliteit bijna perfect is.

Los van de ontwikkelingen bij Google publiceerden wetenschappers aan de universiteiten van Stanford en Washington een onderzoek waarin ze een hardop denkend model bouwden voor vijftig dollar. De inhoudelijke kwaliteit van hun model ontlenen ze aan het feit dat het, in zekere zin, is gebaseerd op Gemini 2.0. Google heeft het zware voorbereidende werk al gedaan voor hen. Deepseek is op vergelijkbare wijze tot stand gekomen.

Dit soort nieuwe open source modellen concurreert met het werk dat OpenAI, Anthropic, Amazon, Microsoft en Google verrichten. Ze zijn echter gebouwd voor een fractie van de kosten van ChatGPT-achtigen. Het zorgt er ook voor dat investeerders twijfelen aan het nut van de gevraagde miljoen en miljarden waar start- en scale-ups hen om vragen.

In onderstaande video legt Andrej Karpathy in redelijke begrijpelijke taal uit hoe LLM’s als ChatGPT zijn gemaakt en hoe ze werken. Karpathy was een van de oprichters van OpenAI en wordt internationaal gezien als een belangrijke wetenschapper binnen zijn vakgebied.

Winst en omzet Expedia hoger dan voorspeld

vr, 02/07/2025 - 06:42

Online reisbureau Expedia rapporteerde donderdag voor het vierde kwartaal een winst die hoger was dan verwacht. Ook de omzet versloeg de voorspellingen.

Het aantal geboekte overnachtingen groeide 12 procent en 9 procent voor het volle jaar. Groei was er ook voor de zakelijke overnachtingen.

De bruto boekingen namen met 13 procent toe tot 24,4 miljard dollar.

De winst viel 124 procent hoger uit op 299 miljoen op een omzet van 3,1 miljard.

Expedia omvat merken als Hotels.com, Vrbo, Travelocity, Hotwire.com, Orbitz, Ebookers, CheapTickets, CarRentals.com, Expedia Cruises, Wotif, en Trivago.

Solide kwartaal Take Two, maar verlies neemt toe

vr, 02/07/2025 - 06:39

Gamebedrijf Take Two sluit een solide kwartaal af, met bruto boekingen die 3 procent groeiden naar 1,37 miljard.

Dat kwam mede dankzij titels als NBA 2K25, Grand Theft Auto Online and Grand Theft Auto V, Toon Blast en Match Factory! en mobiele games als Empires & Puzzles, Red Dead Redemption 2 and Red Dead Online, Words With Friends, en Toy Blast.

De omzet daalde echter tot 1,36 miljard en er was een verlies van 125.2 miljoen tegen 91,6 miljoen een jaar eerder.

Grand Theft Auto 6 staat nog steeds gepland voor najaar 2025.

Kroatisch Infinum koopt Your Majesty

vr, 02/07/2025 - 06:06

Het Amsterdamse creatief digitale bureau Your Majesty valt in handen van Infinum, een Kroatische specialist in digitale transformatieprocessen.

Dat maakten de bedrijven gisterenavond bekend tijdens een event. Daar presenteerden ze hun gezamenlijke onderzoeksrapport ‘The Anatomy of Hype’, met inzichten over wat rages in het huidige digitale tijdperk veroorzaken.

“Samen willen we voor onze klanten de grenzen van innovatie verleggen door bijzondere digitale ervaringen te creëren waarin creativiteit en technologie naadloos in elkaar overgaan“, aldus managing partner Georgios Athanassiadis van Your Majesty.

Your Majesty blijft onder zijn naam opereren.

Infinum, dat in 2005 is opgericht, werkt vanuit acht kantoren in Europa en de VS. Er werkt zo’n vierhonderd man. De Kroaten hadden al een kantoor in Nederland, aan de Weteringschans in Amsterdam. Your Majesty zit in dezelfde stad, maar dan in het hippe bureauhoekje rondom de Koivistokade.

In 2023 haalde Infinum in de vorm van een lening elf miljoen euro op bij de European Bank met het financieren van acquisities als doel.

Record aantal gebruikers voor Pinterest

vr, 02/07/2025 - 04:12

Elektronisch prikbord Pinterest sluit een uitstekend vierde kwartaal af, met een recordaantal maandelijkse actieve gebruikers en een gezonde omzet.

De omzet in het vierde kwartaal steeg met 18 procent tot 1,15 miljard, vergeleken met schattingen van 1,14 miljard. De winst viel met 385 miljoen 15 procent hoger uit (pdf).

Het aantal maandelijkse actieve gebruikers op het platform bedroeg 553 miljoen, wat de schattingen van 545,8 miljoen overtrof.

Adverteerders wenden zich tot Pinterest voor zijn AI-gestuurde advertentietools zoals de Performance+-suite.

De omzetprognose voor het eerste kwartaal van 837 miljoen tot 852 miljoen dollar lag boven de gemiddelde schatting van analisten van 832,8 miljoen.
Het bedrijf verwacht een aangepaste winst van 155 tot 170 miljoen.

Het bedrijf nam vorige maand zijn eerste directeur Verkoop voor Nederland aan. Laurence Herman stapt over van Google in Nederland naar Pinterest.

Herman moet het merkbegrip van Pinterest vergroten. Ze richten zich initieel vooral op consumenten die van plan zijn om te winkelen. Ze rapporteert aan Clement Schvartz, managing director Europe Growth Enterprise Sales.

Retailmedia Amazon: +18% naar 17 miljard

do, 02/06/2025 - 22:26

Een kleine tien procent van Amazons kwartaalomzet komt uit het exploiteren van reclameruimte op zijn sites en apps. Nog maar veertig procent haalt het concern uit het inkopen en verkopen spulletjes.

Het zojuist gepubliceerde financiële verslag, over het vierde kwartaal van 2024, toont het beeld van een bedrijf dat duidelijk zijn bronnen van inkomsten heeft gediversifieerd. Het wedt niet op één paard.

De clouddiensten van AWS stegen met negentien procent qua omzet tot 29 miljard dollar en advertising groeide dus met achttien procent tot 17 miljard dollar. Daarnaast staan dan de abonnementsgelden uit Prime (video, muziek, foto-opslag, etc.). Die stegen met tien procent naar twaalf miljard dollar.

Alleen deze drie activiteiten zijn al goed voor 31 procent van de kwartaalomzet. Tel daar dan nog eens de negen procent uit advertising/retailmedia bij op en niet-kernactiviteiten zijn al goed voor veerig procent.

E-commerce, waar Amazon groot mee werd, is goed voor veertig procent van de omzet: 76 miljard dollar (+7%). Het faciliteren van e-commercehandel door derden (Amazon als platform) steeg met negen procent tot 47 miljard.

Over heel 2024 noteert het concern van CEO Andy Jassy een nettowinst van 59 miljard dollar. Het vierde kwartaal alleen al levert een bijdrage van twintig miljard daarin.

CEO Jassy zet in zijn korte geschreden toelichting op de cijfers een lampje op de AI-ontwikkelingen van Amazon. Dat is een signaal dat de techreus zich actief wil blijven manifesteren als serieuze speler op dit front.

“Als we op dit kwartaal terugkijken vermoed ik wat we het meest zullen herinneren: de introductie van onze nieuwe Trainium2 AI-chip, onze eigen modellen in Amazon Nova, een overvloed aan nieuwe modellen en functies in Amazon Bedrock en de volgende editie van Amazon Sagemaker om gegevens, analyses en AI samen te trekken.”

Bedrock is de omgeving waarin Amazon toegang biedt tot modellen als van onder meer Anthropic, Cohere, Meta, Mistral AI en Stability AI.

85,3 miljoen gebruikers voor virtueel platform Roblox

do, 02/06/2025 - 14:50

Roblox, het virtuele platform voor met name kinderen, zag het aantal dagelijkse actieve gebruikers toenemen tot 85,3 miljoen, een stijging van 19 procent op jaarbasis.

De omzet over het vierde kwartaal bedroeg 988,2 miljoen dollar, een stijging van 32 procent op jaarbasis. De bruto boekingen kwamen uit op 1,3 miljard, een stijging van 21 procent op jaarbasis. Toch was er een verlies van 219,6 miljoen.

Over een heel jaar gemeten realiseerde Roblox een omzet van 3,6 miljard dollar, 20 procent meer dan een jaar eerder. Het nettoverlies bedroeg 935,4 miljoen.

De gemiddeld 82,9 miljoen gebruikers brachten 73,5 miljard uur door op het platform.

Roblox rekent voor het eerste kwartaal om een omzet tussen 990 en 1,015 miljoen dollar, maar zal nog steeds rode cijfers schrijven.

Zalando reduceert retourtermijn ook in België

do, 02/06/2025 - 14:00

Nadat Zalando eerder al aankondigde dat het haar retourbeleid terugbrengt van 100 naar 30 dagen in Nederland, Duitsland en Italië, geldt dit nu ook voor België.

Retourneren blijft gratis”, zo benadrukt Zalando in een mail naar zijn Belgische klanten.

Concreet zullen klanten voortaan 30 dagen de tijd hebben om hun producten te retourneren vanaf het moment dat de bestelling is afgeleverd. Alle bestellingen die voor 3 februari zijn geplaatst, vallen onder het oude retourbeleid.

‘We voeren deze wijziging door om de beschikbaarheid van producten voor onze klanten nog beter te maken. Hierdoor kunnen we een breder assortiment aanbieden, waarbij we artikelen sneller weer op voorraad hebben.’

Sonos zet 200 werknemers op straat

do, 02/06/2025 - 12:59

Audiobedrijf snijdt wederom in de organisatie. Zeker 200 banen moeten verdwijnen, zo meldt interim CEO Tom Conrad.

Conrad werd benoemd tot tijdelijk CEO van Sonos na het aftreden van Patrick Spence. De voormalige manager van Apple en Snapchat zat al het bestuur van de audiospecialist.

Een groot deel van de onrust bij Sonos is terug te voeren op de mislukte lancering van de nieuwe Sonos-app afgelopen mei. Sonos had een nieuw ontwikkelde app gelanceerd die slecht functioneerde.

Het bedrijf werkt intussen aan een soort Apple TV die tussen de 200 en 400 dollar gaat kosten. Het toestel moet toegang bieden tot streamingdiensten als Netflix, HBO Max en Disney+. De mediastreamer zou het geluid draadloos naar Sonos-speakers te kunnen sturen.

Het streamingapparaat van Sonos draagt de codenaam Pinewood, meldt The Verge.

Havas met overnames dieper in e-commerce en retailmedia

do, 02/06/2025 - 11:56

Media- en marketingconcern Havas neemt een meerderheidsbelang in het Amerikaanse Channel Bakers, een specialist in e-commerce en retailmedia.

Hoeveel geld met de investering is gemoeid houden de partijen voor zich. De extra omzetbijdrage zal rond de veertig à vijftig miljoen euro liggen.

Havas haalde eind 2024 via de beursgang in Amsterdam miljoenen euro nieuw groeigeld op tegen een waardering van 1,8 miljard dollar. Daarmee wil het zijn expertise op het gebied van AI, e-commerce en retailmedia uitbreiden. Het vertrekpunt van die activiteiten is en blijft commerciële communicatie, reclame. De nieuwigheid zit in het hoe en het waar.

Channel Bakers, opgericht in 2015, geeft houdt zijn eigen merknaam en valt organisationeel onder Havas Media Noord-Amerika. Het nieuwe label is in Europa actief via een kantoor in Glasgow. Daar richt het zich vooral op Amazon als handels- en reclameplatform.

Het Franse concern van CEO Yannick Bolloré wil genoemde expertise ook in andere landen uitbouwen en zint op meer overnames. Het steekt bijvoorbeeld vierhonderd miljoen euro in AI.

‘Chinees JD.com wil MediaMarkt kopen’

do, 02/06/2025 - 10:55

Het Chinese e-commercebedrijf JD.com bespreekt met Ceconomy of en onder welke voorwaarden het MediaMarkt kan kopen.

Dat zeggen althans bronnen tegen persbureau Bloomberg.

Ceconomy staat in Duitsland aan de beurs genoteerd. Het aandeel is sinds het begin van dit jaar met 27 procent gestegen, maar staat 33 procent lager dan vijf jaar geleden.

JD.com is een van China’s grootste e-commercebedrijven. Het staat aan de Nasdaq in New York genoteerd. Het concern is in Europa al enige tijd op zoek naar een overnamekandidaat die retail en e-commerce combineert. Volgens Bloomberg ‘om uit te breiden te midden van zwakte in de binnenlandse economie’.

Ceconomy heeft circa duizend winkels in Europa onder de formules MediaMarkt en Saturn.