Emerce

Inhoud syndiceren
Online business, media & marketing
Bijgewerkt: 5 uren 38 min geleden

Directietafel bol.com van negen naar zes stoelen

6 uren 1 min geleden

Bol brengt het aantal directieposities terug van negen naar zes man. Daardoor vervallen de functies van marketing-, technologie- en operationeel directeur.

In de top zijn dan vier algemene directieposities en twee specialistische. Naast e-commerce is er ook speciaal een directeur voor reclame en nieuwe bedrijfsmodellen, in de persoon van Joris Scheepens.

Die laatste positie is niet nieuw, maar dat e-commerce en advertising gescheiden zijn en blijven onderstreept het strategisch belang dat bol.com hecht aan de reclame-activiteiten.

CTO Adrian McPhee vertrok begin dit jaar al. Vincent Weijers en Boukje Taphoorn verlaten de organisatie per 1 juli aanstaande.

Op LinkedIn wordt Taphoorn door collega’s gevierd om haar marketingwerk, waarvoor ze zeven jaar geleden diepe kennis meenam van toenmalig werkgever Google. Maar zij bekleedt een dubbelfunctie. Ze is tevens Chief Sustainability Officer. Daarover zegt ze:

“Ik ben met name trots op onze ESG-strategie en toewijding om positieve impact te maken, met als hoogtepunt het verkrijgen van de B Corp-certificatie vorig jaar.”

Onder haar leiding trad bol ook toe tot lobbyorganisatie European Tech Alliance (EUTA)in Brussel.

De duurzaamheidsportfolio gaat naar CEO Margaret Versteden.

iPad krijgt eindelijk een eigen calculator

6 uren 55 min geleden

Er moest 14 jaar op gewacht worden, maar het lijkt er eindelijk op dat de iPad een eigen calculator krijgt. Die zou al in de eerste versie komen, maar topman Steve Jobs vond het ontwerp lelijk.

Aanvankelijk gingen er geruchten over een nieuwe rekenapp voor MacOS 18. Daarin was het al mogelijk om eenheden om te rekenen, maar die functie was niet goed zichtbaar. Dat gaat naar verluidt veranderen.

De rekenmachine krijgt onder andere een aanpasbaar venster, een zijbalk met een overzicht van recente berekeningen en meer. Naast het omrekenen van eenheden kun je vanaf macOS 15 ook valuta omrekenen. Dat was nog niet mogelijk, ook niet in de Rekenmachine-app op de iPhone.

Apple zou verder ook wiskundige functies toe willen voegen aan Apple Notes. Apple zou zich hebben laten inspireren door Zac Cohan en diens Soulver 3 calculator. Daarbij kun je in gewone bewoordingen toch getallen optellen.

Het is slecht nieuws voor al die ontwikkelaars die zelf maar iPad calculators uitbrachten, veelal met storende reclame of zelfs met maandelijkse abonnement.

Bits of Freedom: Europese AI-verordening zit vol gemiste kansen

7 uren 42 min geleden

Bits of Freedom is niet blij met de AI-verordening die door het Europees Parlement nu definitief is aangenomen. Afgelopen maandag werd hier voor de laatste keer over gestemd. Het beschermen van mensenrechten was een van de hoofddoelen van de wet. De mens moest centraal worden gesteld bij de inzet van AI en er moest een ‘ecosysteem van vertrouwen’ worden gecreëerd. De Europese Commissie sprak dit in 2021 al uit. Volgens Bits of Freedom zijn die doelen anno 2024 niet behaald.

Aangezien de bescherming van mensenrechten bij de ontwikkeling en het gebruik van AI alles behalve vanzelfsprekend is, heeft Bits of Freedom zich met vele andere organisaties ingezet om de rechten van mensen te prioriteren.

Een van de regels uit de wet is bijvoorbeeld dat AI-toepassingen die een te groot risico vormen voor de rechten van mensen worden verboden. Denk daarbij aan het voorspellen wie de criminaliteit ingaat (zogenoemde *predictive policing*), real-time biometrische identificatie in de publieke ruimte en social scoring (waarmee mensen met hun gedrag plus of minpunten krijgen). In eerste instantie klinkt dit misschien goed, maar BOF ziet hier dat de verboden behoorlijk nauw zijn geformuleerd. Dit terwijl de uitzonderingen weer heel breed zijn.

Verder zijn transparantieverplichtingen in de wet opgenomen. De verplichtingen houden in dat er een Europese database komt waarin aanbieders moeten aangeven wat het doel van het gebruik van een AI-toepassing is, zodat mensen op een toegankelijke manier op de hoogte kunnen worden gesteld. Ook moeten aanbieders hier de uitkomsten van zowel een Fundamentele Rechten Impact Assessment (FRIA) als een Privacy Impact Assessment (PIA) delen. In eerste instantie klinkt dit weer positief, maar private bedrijven worden níet verplicht AI-systemen die ze gebruiken te registreren.

Bovendien zijn in de wet beperkte rechtsmiddelen opgenomen wat betreft de rechten van burgers én is er een hele brede uitzondering opgenomen voor ‘nationale veiligheid. Als een AI-toepassing in dit kader wordt ingezet, dan geldt de AI-verordening niet. Maar wat precies onder nationale veiligheid valt, wordt uit de wet niet duidelijk. Daarmee wordt er dus een enorme maas in de wet gecreëerd waarmee een soort ‘digitale vrije zone’ ontstaat.

De wet zal in verschillende fases geïmplementeerd worden, met termijnen variërend tussen zes maanden en een twee jaar. Benaissa: “Wij zullen ons ook tijdens de implementatiefase blijven inzetten voor maximale bescherming van mensenrechten bij de ontwikkeling en het gebruik van AI.”

 

Eerste winkel van Coolblue in Wallonië

7 uren 48 min geleden

Coolblue opent dit najaar een winkel in Shopping Hognoul, een winkelcentrum in Awans, vlak bij Luik. Het wordt daarmee de eerste winkel van Coolblue in Wallonië.

Klanten zullen er meer dan 1.000 producten kunnen uitproberen, de producten meteen meenemen, langskomen voor advies en voor het ophalen van online bestellingen.

Er komen zeven ‘productwerelden’ in de winkel, namelijk Televisies, Smartphones, Audio, Wassen en Drogen, Gaming, Keuken en Laptops.

Het wordt de tiende Belgische winkel van Coolblue en de eerste in Wallonië. De online retailer is voor de winkel op zoek naar zo’n 25 nieuwe collega’s.

Onlangs werd bekend dat Coolblue ook in Duitsland gaat uitbreiden. Sinds kort krijgen Duitse klanten ook in Frankfurt, net als in de rest van deelstaat Hessen, op bestelling thuis een wasmachine geleverd. Later dit jaar volgen Zuid-Duitse steden als Mainz en Wiesbaden. Naast de filialen in Düsseldorf en Essen opent Coolblue nog een winkel in Noordrijn-Westfalen en één in de regio Frankfurt.

Mark Zuckerberg: AI-bots volgend jaar echte húlpjes

8 uren 41 min geleden

De modellen onder kunstmatige intelligentie worden zo snel geavanceerder, dat ze zich spoedig zullen ontwikkelen van chatbots naar hulpjes van de digitale mens.

Dat zegt Facebook-baas Mark Zuckerberg tegen een financieel analist bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers (PDF). Dat gebeurde gisterenavond.

Vorige week publiceerde Meta namelijk zijn AI-model Llama 3. Dat is zo groot, dat de analist aan Zuckerberg vroeg wat het nut daarvan was. Meta’s open source LLM kan zich kwalitatief meten met gesloten systemen als GPT 4 en Claude 3.

De ondernemer: “In de volgende fase kunnen deze dingen meer complexe taken en ontwikkelen ze zich van chatbot tot agent. Een chatbot is iets waar je een bericht naar stuurt en dan een bericht terugkrijgt. Een-op-een correspondentie. Een agent heeft intentie, heeft een doel, en vertrekt om vervolgens op de achtergrond veel opdrachtjes en taken uit te voeren om het jouw doel te bereiken. Denk aan: iets onderzoeken of iets vinden dat je wilt kopen.”

“Chatbots zijn heel naïef vergeleken met wat we over een jaar zien.”

Llama is open source. Observanten verwachten dat Meta intern geraffineerde of gespecialiseerde modellen zal ontwikkelen die gebruikers geld gaan kosten en een nieuwe bron van inkomsten worden. Op ietwat vergelijkbare wijze ontstond ooit clouddienst AWS.

Een van de grootste flessenhalzen voor techgiganten bij het opschalen van hun AI-architectuur is de stroomvoorziening. Eén datacentrum kan volgens Zuckerberg op termijn zo veel stroom nuttigen als een kleine kerncentrale zou kunnen produceren.

Foto: Hyacinthe C. (cc)

Xsarus lanceert digitaal marketingbureau

9 uren 47 min geleden

E-commercebureau Xsarus lanceert in de vorm van Facticx een nieuw label dat zich specialiseert in digitale marketing.

Het bureau uit Middelharnis voegt zijn vijftien marketingexperts samen in een aparte entiteit. Zij zijn bekend met zowel de particuliere als zakelijke markt in e-commerce.

Xsarus stelt: “Er is meer samenhang nodig tussen data en creativiteit in een marketinglandschap dat steeds technischer en complexer wordt. Daarom is het tijd voor onze experts om op eigen benen te staan en uit te groeien tot een zelfstandig label met eigen visie en propositie.”

Daniël Kieviet neemt de commerciële leiding van Facticx voor zijn rekening en Arjo de Wit de operationele.

DHL opent duurzame CityHub in Almelo

10 uren 32 min geleden

DHL eCommerce opende donderdag officieel de nieuwe CityHub in Almelo. De ceremonie gebeurde in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Arjen Maathuis. Vanuit het duurzame gebouw aan Darwin 11 op XL Business Park worden door 150 medewerkers ruim 10.000 pakketten per dag gesorteerd en bezorgd in een grote cirkel rond Almelo waaronder ook in Wierden, Vriezenveen, Nijverdal en Tubbergen.

De CityHub vervangt een bestaande vestiging in Almelo. Alle medewerkers zijn meeverhuisd naar de nieuwbouw.

De CityHub is gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Outstanding. De vestiging is gasloos en wordt voorzien van zonnepanelen. De korte afstanden tot huishoudens in de regio, de slimme routes, hoge beladingsgraad en de elektrische bussen optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook DHL ServicePoints en pakketautomaten beleverd. Pakketten zelf afhalen of brengen naar deze servicepunten, worden gezien als nog duurzamer, zeker als dat lopend of met de fiets gebeurt.

CityHub Almelo is de veertiende CityHub die in korte tijd gebouwd is in het Nederlandse netwerk van 130 lokale vestigingen. De komende tijd opent DHL nog twee CityHubs namelijk in Arnhem en in Hendrik-Ido-Ambacht; op andere plekken wordt gebouwd en grond gezocht.

Recent werd ook de eerste paal geslagen van het vijfde nationale sorteercentrum van DHL. Deze centra beleveren de 130 CityHubs verspreid over Nederland, waaronder die in Almelo.

Proximus voegt flink wat glasvezellijnen toe

11 uren 1 min geleden

Telecombedrijf Proximus kreeg er in het eerste kwartaal 21.000 nieuwe postpaid klanten bij, 12.000 nieuwe internetklanten en 17.000 convergente klanten. Ook werden 44.000 geactiveerde glasvezellijnen, goed voor een totaal van 441.000 eind maart 2024.

De omzet op de thuismarkten steeg in het eerste kwartaal van 2024 met 4,5 procent tot 1.201 miljoen euro, met een stijging van de omzet uit diensten van 6,5 procent voor Residential en 2,7 procent voor Business.

De ebitda op de thuismarkten bedroeg 424 miljoen euroR in het eerste kwartaal van 2024, een stijging met 4,7 procent op jaarbasis. De internationale EBITDA steeg met 8,6 procent tot 30 miljoen euro.

Nu het effect van de inflatie op de energie- en personeelskosten afneemt, wordt verwacht dat de EBITDA op de thuismarkten tot 1 procent zal stijgen.

Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2024

12 uren 40 min geleden

Vandaag is de negentiende editie van Emerce 100 verschenen, een speciale jaarlijkse uitgave van Emerce. Hierin lees je hoe beslissers uit de online industrie de prestaties beoordelen van dienstenleveranciers, verdeeld over tientallen categorieën.

Het onderzoek bestrijkt een vijftal gebieden: Bureaus, E-business services, Media & Advertising, Software en Venture. In het verleden ging het over honderd bedrijven, maar inmiddels is de lijst aanmerkelijk gegroeid.

Emerce 100 is een imago-onderzoek, weergegeven op een 7-puntsschaal; het aantal sterren is daarmee maximaal zeven. Dat onderzoek is uitgevoerd door Motivaction en is verrijkt met andere relevante marktdata.

Ook deze editie van de Emerce 100 kent een overkoepelende groep: die van Bureaugroepen (mediaconglomeraten).

BUREAUS 2024 - Analytics bureaus Bedrijf Score Cloud Nine Digital (part of LevelUp Group) GeoMarktprofiel (part of The Data Agency) MeMo2 Markteffect LexisNexis Risk Solutions Netprofiler (part of LevelUp Group) Digital Power OrangeValley (part of OrangeValley Group) Little Rocket Maxlead (part of Abovo Maxlead)

Geen zes maar tien Analytics bureaus deze keer. Vorig jaar niet vermeld, maar terug in de lijst is Little Rocket. GeoMarktprofiel (part of The Data Agency), Markteffect en Maxlead (part of Abovo Maxlead) zijn nieuwe namen in dit overzicht.

2024 - Optimalisatie bureaus Bedrijf Score Online Dialogue ClickValue (part of LevelUp Group) WUA! Braingineers OrangeValley (part of OrangeValley Group)

Vijf vermeldingen in dit overzicht, geen nieuwe aanbieders. WUA! houdt vast aan de 5 sterren dat het eerder ook al had, Online Dialogue behaalt een halve ster meer ten opzichte van vorig jaar: 5,5 sterren.

2024 - Digital agency fullservice groot Bedrijf Score Adwise - Your Digital Brain The Valley (part of Assist Digital) Conclusion Experience (formerly 4NG) INFO Tomorrow (formerly Edenspiekermann) NOBEARS (part of NOBEARS Group) Happy Horizon Triple TRIMM Endeavour Springbok Macaw Accenture Song RIFF Ordina De Nieuwe Zaak Emakina Incentro Deloitte Digital Youwe

In de categorie grote bureaus twintig vermeldingen. De Nieuwe Zaak stond eerder bij de middelgrote bureaus, RIFF is terug in het overzicht na 2020. Adwise – Your Digital Brain heeft al drie jaar achter elkaar 5,5 sterren. Ook INFO is al drie jaar stabiel met het aantal van 5 sterren. Tomorrow (formerly Edenspiekermann) doet het al vier jaar op 5 sterren.

2024 - Digital agency fullservice middelgroot Bedrijf Score GoodNews (formerly E-sites) (part of Handpicked) IN10 (part of Handpicked) VI Company Think Yellow WeConnect WeAreBrain Nextly (formerly Loyals) (part of Loyals Group) TRES Bitfactory Elevate Digital 4net Interactive (part of Conclusion) Clever Strategy GRRR (part of Handpicked) Arlanet (part of Conclusion) Digital Natives NOSUCH (part of NOSUCH Group) ENRISE 050media Greenberry Bravoure WAUW Creative & Digital Agency Finalist Blis Digital Kaliber Harborn Digital Zuid Agency Group (formerly Zuid Creatives) LiveWall (part of United Playgrounds) Snakeware freshheads Afdeling Online Nerds & Company Netvlies (part of Conclusion) Doop Lab Digital Gracious (part of Happy Horizon) AlienTrick Gravity (part of Loyals Group) Wirelab Maxserv WebNL Jungle Minds theFactor.e (part of Conclusion) Redkiwi DotControl Tribal Agency Lukkien Moddit Digital Agency Hoppinger (part of Hoppinger Group) BURO210 iWink Fightclub

Met het aantal van 51 vermeldingen in de lijst middelgrote bureaus groeit deze categorie opnieuw. Nieuwe namen in dit overzicht zijn Fightclub, Harborn Digital, Maxserv, Think Yellow, VI Company, WAUW Creative & Digital Agency, WeConnect en Zuid Agency Group (formerly ZUID Creatives). Afdeling Online, Bravoure en Moddit Digital Agency stonden eerder bij de kleine bureaus. GoodNews (formerly E-sites) (part of Handpicked) en IN10 (part of Handpicked) gaan allebei van 5 naar 6,5 sterren.

2024 - Digital agency fullservice klein Bedrijf Score On Your Marks (formerly TDE) (part of Handpicked) Wemessage Morrow Scherp Online PUURPXL Nedbase Digital Impact 3110 BlueElevation (part of OrangeValley Group) Stimmt (part of Loyals Group) Maatwerk Online Axendo Goeiezaak.com Flink Afix 0to9 Values-Driven Creativity Verve (part of United Playgrounds) Elephant (part of the HERD group) OrangeTalent Limesquare Digital Growth Agency Partout digital Cube Dutchwebdesign eResults B&S Media Internetmarketing

In aantal is deze categorie bijna net zo groot als de vorige editie, maar wel met de nodige nieuwe namen: 0to9 Values-Driven Creativity, 3110, Afix, Digital Growth Agency.
On Your Marks (formerly TDE) (part of Handpicked) heeft opnieuw niet minder dan 7 sterren, net als de twee jaren hiervoor.

2024 - Digital agency online campaign Bedrijf Score Weekend Creative Agency (part of Handpicked) Energize Wayne Parker Kent code d'azur Born05 (part of Ace) Pünktlich DDB Unlimited Woedend! Dentsu Creative Amsterdam (part of dentsu) Merkle Nederland (part of dentsu) Dept Havas Lemz | B Corp ZIGT

Wayne Parker Kent is de enige nieuwe naam in dit overzicht. Weekend Creative Agency (part of Handpicked) was vorig jaar nieuw met 6,5 sterren, en behoudt dit aantal ook.

2024 - Digital agency specialized Bedrijf Score Boldly-XR (part of Handpicked) Conversed.ai Sprints & Sneakers Level Level Stuurlui Bright Digital Draad RecruitNow Weborama

 Bright Digital en Draad stonden niet eerder in dit overzicht. Conversed.ai en Weborama zijn weer terug, zij hadden eerder nog een vermelding in 2022. Boldly-XR (part of Handpicked) wordt opnieuw beter gewaardeerd en stijgt naar 7 sterren, een aantal dat ze ook al in 2022 in de wacht sleepten.

2024 - UX design agency Bedrijf Score Bikkelhart (part of Conclusion) Informaat CLEVER°FRANKE Hike One Online Department Concept7 Valsplat

In deze, sinds 2023 nieuwe categorie, zien we dezelfde aanbieders als vorige editie. Nog steeds alleen maar goede en uitstekende waarderingen van 5 en 5,5 sterren, met een verbeterde waardering voor Bikkelhart (part of Conclusion) dat van 5,5 naar 6 sterren gaat.

2024 - Digital marketingbureaus groot Bedrijf Score Netprofiler (part of LevelUp Group) Happy Horizon Reprise (part of Mediabrands) Artefact SDIM OrangeValley (part of OrangeValley Group) Maxlead (part of Abovo Maxlead) iClicks Yonego Greenhouse Traffic Builders (an Unbound Agency) Dept

Het overzicht van de grote bureaus is iets ingekrompen. De namen die nu vermeld staan, stonden er vorig jaar ook al in. Reprise (part of Mediabrands) pakt er een halve ster bij en gaat van 4 weer naar 4,5 sterren.

2024 - Digital marketingbureaus middelgroot Bedrijf Score Gradient (part of Label34) Bambuu Fingerspitz (part of Handpicked) effectgroep* SalesWizard Blauwe Monsters (part of Conclusion) Tomorrowmen Brandfirm Increase MvH Media Fosby Make Marketing Magic Traffic Today Pink Marketing (a P3 Agency) Team Nijhuis AdResults Gladior Seeders

effectgroep* is een nieuwe naam in dit overzicht. Bambuu stond eerder vermeld bij de kleine bureaus, evenals Increase. SalesWizard is terug in de lijst, met hetzelfde aantal sterren als in 2022. Gladior stond eerder in 2019 vermeld, toen als Gladior online marketing. Blauwe Monsters (part of Conclusion) krijgt er voor het tweede jaar op rij een halve ster bij en gaat naar 5 sterren.

2024 - Digital marketingbureaus klein Bedrijf Score Leadscope (part of LevelUp Group) DoubleSmart New Sales Company (NSC) Multiply Olifant Media Conversive (part of Linehub) NeoSEM YourFellow Ranking Masters DGTLbase TO BE FOUND LEQUAL Semwerkt! RED Online Marketing LeadLogic Anglers Grow Up Digital Wind Mee online marketing (part of Zuiver Group) Brandmerck eRocket DEA.Amsterdam Online Marketing Bureau Stramark Online Klik Heers The Next Ad Bureau Strak Rocket Digital (part of Tomorrowmen) Copper IM (part of OrangeValley Group) BlooSEM Leadrs

Het aantal kleine bureaus blijft enorm met 30 vermeldingen. Anglers, Bureau Strak, New Sales Company (NSC), The Next Ad, Wind Mee online marketing (part of Zuiver Group) en YourFellow zijn deze keer de nieuwe binnenkomers. Conversive (part of Linehub) was in 2021 nog vermeld met 5 sterren, DoubleSmart in 2022 met 6 sterren. Ranking Masters gaat van 4 naar 5,5 sterren, Online Klik en eRocket van 4,5 naar 5 sterren.

2024 - Creative production agency Bedrijf Score NO TOMATO Random Studio Tosti Creative DPDK Media.Monks

In deze door opsplitsing nieuwe categorie zes namen, waarvan er vier eerder al vermeldingen hadden. MediaMonks kent elk jaar sinds 2018 een vermelding. Random Studio is terug in het overzicht na 2019, DPDK na 2020. Nieuw zijn NO TOMATO en Tosti Creative.

2024 - Digital development agency Bedrijf Score Robot Kittens Ambrero: Software Innovatie Lyfter PAQT.com Van Ons rb2 Q42 (part of ARC Arise Consulting) Innovadis Poort80 (part of MyBit Group) Oberon EnoRm. DIJ

In deze categorie zien we na de opsplitsing uit digital production drie bekende namen terug, aangevuld met acht nieuwe aanbieders. Robot Kittens gaat van 5,5 sterren vorig jaar naar 7 sterren in 2024. De andere twee die eerder vermeld werden, zijn Q42 (part of ARC Arise Consulting) en rb2.

2024 - E-commerce bureaus Bedrijf Score Inventus Online Bluebird Day (part of Handpicked) Happy Horizon HYPR Code Yellowgrape XSARUS Strix NL Divide FRMWRK Creative CT Itonomy VML (formerly Wunderman Thompson Commerce) Cream Qlicks Yellowlab iO Kega Sition Emico

Hoewel het aantal vermeldingen vrijwel gelijk is aan vorig jaar, toch een flink aantal nieuwe namen. Creative CT, Emico, HYPR, Itonomy, Qlicks, Sition, Strix NL stonden nog niet eerder in dit overzicht. Yellowlab is na een jaar zonder vermelding weer terug met 4,5 sterren, Cream stond eerder in 2019 vermeld. Divide, Happy Horizon en Yellowgrape hebben er een halve ster bij ten opzichte van vorig jaar.

2024 - Influencer marketing bureaus Bedrijf Score Hulc &.agency Femmefab Talpa Social Friends of the Brands LinkPizza

Deze categorie vermeldt nu zes aanbieders, waarvan er twee niet eerder voorkwamen in de overzichten: &.agency en Talpa Social. Femmefab is sinds 2021 weer terug in de lijst, met 4,5 sterren.

2024 - Marketing automation bureaus Bedrijf Score Penfield Digital (part of Assist Digital) PI Marketing (part of LevelUp Group) Bookerz | Marketing Automation Ematters Deployteq 100procent (formerly 100%email) (part of United Playgrounds) Merkle Nederland (part of dentsu) RapidSugar Springbok

De lijst Marketing automation bureaus bevat dezelfde bureaus als vorig jaar, plus één: Bookerz | Marketing Automation, dat met een waardering van 5,5 sterren binnenkomt. Deployteq en Merkle Nederland (part of dentsu) gaan van 4 naar 4,5 sterren, Penfield Digital (part of Assist Digital) gaat van 5,5 naar 6 sterren.

2024 - Mediabureaus Bedrijf Score Abovo Media (part of Abovo Maxlead) Universal Media (part of Mediabrands) Mediaplus (part of House of Communication) Havas Media Zuiver Media (part of Zuiver Group) M2|OC (formerly M2Media/Online Company) (part of Candid Platform) OMD Nederland EssenceMediaCom STROOM (part of Candid Platform) Initiative (part of Mediabrands) ZIGT Mediabureau Zenith (part of Publicis Groupe) Mindshare Starcom (part of Publicis Groupe)

Opnieuw vijftien vermeldingen in deze categorie. EssenceMediaCom stond nog niet eerder in dit overzicht, Zenith (part of Publicis Groupe) is terug na twee jaar zonder vermelding. Abovo Media (part of Abovo Maxlead) gaat van 4,5 naar 5,5 sterren. Havas Media en Initiative (part of Mediabrands) hebben allebei voor het derde jaar achtereen 4,5 sterren.

2024 - Mobile bureaus Bedrijf Score Unlock (formerly E-sites) (part of Handpicked) Move Agency YipYip The Mobile Company (part of Apadmi) IceMobile Elements

Van de zes vermeldingen in deze categorie zijn er twee nieuw: Elements en Unlock (formerly E-sites) (part of Handpicked). Move Agency, eerder onder de naam Move4Mobile, gaat van 4,5 sterren vorig jaar naar 6 sterren nu. The Mobile Company (part of Apadmi) heeft voor het derde jaar achtereen 5,5 sterren.

2024 - Social en content bureaus Bedrijf Score Henry Handsome (part of Label34) Vertigo 6 (part of Happy Horizon) AM Beyond* (part of Abovo Maxlead) C2B Somention WeDigital Home (formerly Hammerfest) Presenter GoSpooky Yune (part of Mediabrands) iO The Best Social Dorst&Lesser Blauw Gras (part of Ace) Wavemaker Boomerang Agency (part of Publicis Groupe) SOCIAL.INC

Ging het aantal social en content bureaus vorig jaar al van tien naar veertien vermeldingen, nu zijn het er achttien. AM Beyond* (part of Abovo Maxlead), Home (formerly Hammerfest), Henry Handsome (part of Label34) zijn nieuwe namen in dit overzicht. Presenter stond er eerder in 2017 in, SOCIAL.INC in 2021.

2024 - Tradingdesk bureaus Bedrijf Score Abovo Media (part of Abovo Maxlead) Matterkind (part of Mediabrands) Incubeta Xaxis

Het aantal Tradingdesk bureaus blijft gelijk op vier. Xaxis stond vorig jaar niet vermeld. Matterkind (part of Mediabrands) gaat van 5 sterren naar 5,5 sterren.

2024 - Video bureaus Bedrijf Score Viduate (part of Happy Horizon) Kaaps Film GIG creative film production 1Camera Visser Media & Design VideoAgency

In deze vorig jaar nieuwe categorie drie nieuwe namen: 1Camera, GIG creative film production en Kaaps Film. Viduate (part of Happy Horizon) behaalt opnieuw het hoge aantal van 6,5 sterren.

2024 - Animaties & infographics agencies Bedrijf Score Cooler Media Clarify Blik Big Fish Playforward

In deze nieuwe categorie vijf bureaus. Cooler Media was eerder in de overzichten te vinden als digital agency specialized en behaalt een halve ster meer ten opzichte van vorig jaar.

2024 - Bureaugroepen Bedrijf Score Label34 Handpicked (formerly Handpicked agencies) Happy Horizon Assist Digital LineHub LevelUp Group Conclusion Experience MyBit Group Loyals Group Spotler Group NOSUCH Group Abovo Media MediaBrands United Playgrounds Candid Platform Zuiver Group OrangeValley Group Ace dentsu Publicis Groupe Hoppinger Group

Vorige editie twintig vermeldingen, nu 21, waarbij Abovo Media, MyBit Group en Label34 nieuw zijn. Assist Digital haalt een halve ster meer binnen dan vorig jaar en gaat naar 5,5, evenals LineHub. Handpicked wordt voor het derde jaar achtereen met 6 sterren gewaardeerd.

E_BUSINESS SERVICES 2024 - Consultants Bedrijf Score DigitalWorks SparkOptimus EY VODW Deloitte Accenture Bain & Company KPMG EY Boer & Croon McKinsey & Company PwC Xebia Boston Consulting Group Cognizant

Bij de Consultants geen wijzigingen in aantallen en aanbieders. De waarderingen gaan zeer gelijk op met alle 4,5 sterren, en twee 5 keer sterren. Deloitte heeft al voor het vijfde jaar achter elkaar 4,5 sterren, Bain & Company voor het derde jaar.

2024 - Fulfilment verzending Bedrijf Score Budbee DHL UPS PostNL FedEx Homerr Trunkrs GLS DPD bpost TNT Dynalogic

Opnieuw twaalf vermeldingen, net als 2022. Homerr is nieuw in de lijst, Budbee kende vorig jaar geen vermelding. GLS en DPD zetten hun zeer constante scores sinds 2016 door: opnieuw 4,5 sterren.

2024 - Fulfilment warehousing Bedrijf Score Hexspoor e-fulfilment Monta Ingram Micro Commerce & Lifecycle Services PostNL Katoen Natie Bleckmann Active Ants Salesupply

Bij deze categorie geen echt nieuwe namen, wel aanbieders die weer terug in het overzicht komen. Hexspoor e-fulfilment stond in 2021 voor het laatst vermeld (met 5,5 sterren), Salesupply in 2022. Ingram Micro Commerce & Lifecycle Services, Katoen Natie en PostNL behouden alle drie hun 5 sterren van vorig jaar.

2024 - VPS hosting Bedrijf Score Argeweb STRATO Yourhosting TransIP

De categorie Hosting shared & managed is opgesplitst in Managed hosting en VPS hosting. Dat resulteert bij VPS hosting in een lijstje bekende namen op. Argeweb was eerder in 2022 vermeld. De andere drie aanbieders stonden vorig jaar ook in de lijst. STRATO gaat van 4,5 naar 5 sterren.

2024 - Managed hosting Bedrijf Score Hypernode iXL Hosting Exonet True Hostnet Vimexx Antagonist Savvii

Na splitsing van Hosting shared & managed staan er acht aanbieders in de lijst van aanbieders Managed hosting. Exonet, iXL Hosting en Savvii zijn nieuwe namen in het overzicht. Hostnet en Hypernode hebben hetzelfde aantal sterren als vorig jaar.

2024 - IT: cloud service provider Bedrijf Score Alumio SoftwareONE Microsoft Azure IBM Cloud Google Cloud Platform Amazon Web Services routIT Leaseweb Uniserver Sentia

Alumio is nieuw in deze categorie, Sentia staat na een jaar zonder vermelding weer in het overzicht. IBM Cloud en SoftwareONE hebben een halve ster gewonnen ten opzichte van vorig jaar.

2024 - IT: managed service provider Bedrijf Score Dell Cognizant Intermax IT Synergy HP Enterprise Atos Mijndomein Solvinity Accenture Ilionx

IT Synergy stond niet eerder vermeld. Accenture, Cognizant, Dell en Mijndomein worden alle een halve ster beter gewaardeerd dan vorig jaar.

2024 - IT: outsourcing company Bedrijf Score CC.Talent (formerly Coding Chiefs) Moqod EPAM Capgemini Arvato Systems Siemens

Arvato Systems en CC.Talent (formerly CodingChiefs) zijn bekende namen in dit overzicht, terug sinds 2020, respectievelijk 2022. CC.Talent (formerly CodingChiefs) had eerder ook al 6 sterren.

2024 - IT: telecommunications service provider Bedrijf Score Voys Orange Business Services KPN Ericsson VodafoneZiggo Fujitsu Huawei BT Odido (formerly T-Mobile)

De daling van negen naar zes aanbieders van vorig jaar wordt weer tenietgedaan. Fujitsu en Orange Business Services zijn terug in het overzicht, aangevuld met Voys. Wat aantallen sterren betreft is er ook niets veranderd ten opzichte van vorig jaar.

2024 - Opleidingen & trainingen Bedrijf Score Adwise Academy TIAS School for Business and Society SRM Beeckestijn Business School ISBW Frankwatching NTI Nyenrode NIMA LOI NCOI Competence Factory

Dezelfde aanbieders als vorig jaar. En slechts kleine verschillen in sterren aantallen. Waardoor LOI en NTI al vijf jaar achter elkaar 4,5 sterren hebben en NCOI drie jaar.

2024 - Payment methods Bedrijf Score iDEAL PayPal Visa MasterCard Klarna Riverty American Express Payconiq Billink

In de Payment methods zien we slechts minimale verschuivingen bij dezelfde aanbieders als vorig jaar, met hier en daar een halve ster minder.

2024 - Payment service providers Bedrijf Score Mollie Adyen Pay.nl Buckaroo Stripe CM.com Worldline Worldpay

Buckaroo houdt voor het derde jaar vast aan 5 sterren.

MEDIA & ADVERTISING 2024 - Demand side platforms (DSP) Bedrijf Score Sage+Archer Teads Adform Opt Out Advertising Google Marketing Platform Criteo RTB House Xandr Invest

Vorig jaar stonden er nog vijf Demand side platforms vermeld, dit jaar zijn dat er acht. Nieuw in de lijst zijn Teads en Xandr Invest. Opt Out Advertising was vorig jaar niet vermeld, net als Sage+Archer.

2024 - Marketplaces Bedrijf Score bol.com Marktplaats Funda Zalando Absoluta fonQ Wehkamp Troostwijk Auctions (formerly BVA Auctions) Solvari eBay AliExpress

Bij de Marketplaces dezelfde aanbieders als voorgaande jaren, aangevuld met Absoluta en Solvari. Troostwijk Auctions (formerly BVA Auctions) heeft voor het derde jaar achter elkaar 4,5 sterren. Marktplaats behoudt de 5 sterren dat het vorig jaar ook had.

2024 - Jobboards Bedrijf Score Jellow Jobsonline Vacatures.nl Indeed Monsterboard Nationale Vacaturebank Glassdoor deBanenSite.nl Werkzoeken.nl

In deze categorie dezelfde aanbieders als in 2023, plus één: Jobsonline. Monsterboard en Vacatures.nl zijn al vijf respectievelijk zes jaar stabiel met hun 4,5 sterren.

2024 - Media – affiliate networks Bedrijf Score Affiliprint (part of LineHub) Daisycon (part of Linehub) Awin Tradedoubler TradeTracker

Dezelfde aanbieders als de vorige editie, waar Affiliprint (part of LineHub) opnieuw – sinds 2018 – aan is toegevoegd. Awin heeft er opnieuw een halve ster bij.

2024 - Media – broadcasters Bedrijf Score NEP The Netherlands RTL Nederland Talpa Network (video) Talpa Network (audio) Ster Vice Media FOX Networks

Bij de Broadcasters staan FOX Networks en NEP The Netherlands na enkele jaren zonder vermelding opnieuw in de lijst. FOX Networks had in 2021 ook al 4,5 sterren.

2024 - Media – publishers Bedrijf Score Hearst Netherlands Reshift ANWB FD Mediagroep DPG Media NRC Media Rodi Media Audax MT MediaGroep Business Insider Sijthoff Media Mediahuis Bindinc. WPG Media Sdu

Het aantal Publishers stijgt opnieuw en gaat van twaalf naar vijftien. Terug in de lijst zijn Bindinc. en Sdu. Nog niet eerder vermeld was Rodi Media. DPG Media heeft voor het derde jaar 5 sterren, NRC Media al vier jaar FD Mediagroep vijf. Reshift gaat van 4,5 naar 5 sterren.

2024 - Media – sales houses Bedrijf Score Azerion Refinery89 Next Day Media Value Zipper Massarius AdSeven Media WebAds

Van de zeven aanbieders stond Next Day Media in 2019 voor het laatst in dit overzicht. Azerion is een nieuwe naam.

2024 - Social platform Bedrijf Score Speakap LinkedIn YouTube Instagram Pinterest Facebook Snapchat TikTok Twitter Tumblr

Bij Social platform zien we dezelfde namen terug als vorig jaar, met toevoeging van Speakap. Facebook is heel constant met al zes jaar 4,5 sterren.

2024 - Vergelijkers Bedrijf Score Slimster Tweakers Bigshopper BesteProduct.nl beslist.nl Kieskeurig.nl Prijsvergelijk.nl Twenga Vergelijk.nl Kelkoo

Vorig jaar zes Vergelijkers in het overzicht, dit keer 10. BesteProduct.nl, Kelkoo en Twenga kenden vorig jaar geen notering. Slimster is de nieuwe naam in dit lijstje. beslist.nl zit al sinds 2017 op 4,5 sterren, Bigshopper heeft voor het derde jaar 5 sterren.

SOFTWARE 2024 - Analytics & optimalisatie software Bedrijf Score AdCalls Sooqr Search (part of Spotler Group) Squeezely (part of Spotler Group) Tableau Software Contentsquare Google Optimize Mouseflow AB Tasty Hotjar Leadfeeder Leadinfo Optimizely Blueconic Oracle CX SalesFeed Datatrics Visual Website Optimizer Insider Adobe Target

In deze categorie twee aanbieders meer dan de vorige editie. Contentsquare, Insider en Mouseflow kwamen nog niet eerder in dit overzicht voor. AdCalls heeft voor het vierde jaar achtereen 6 sterren. Tableau Software behaalt voor de derde keer 5 sterren.

2024 - CMS software commercial Bedrijf Score Contentful Magnolia Kentico Storyblok Sitecore GX Software BloomReach Kontent.ai OpenText

Vorig jaar zeven namen, nu weer negen. Kontent.ai voegt zich met 4,5 sterren in deze categorie. OpenText stond er in 2020 voor het laatst in, ook met 4,5 sterren.

2024 - CMS software open source Bedrijf Score WordPress Neos CMS Drupal Umbraco CMS Made Simple TYPO3 Joomla!

Kleine verschuivingen in de lijst van aanbieders van CMS open source. CMS Made Simple was de afgelopen twee jaar niet vermeld en heeft hetzelfde aantal sterren als 2021. Neos CMS is de nieuwe naam in het rijtje.

2024 - E-commerce software commercial Bedrijf Score commercetools Scayle Shopify Shopware DynamicWeb CloudSuite Oracle Commerce Cloud Magento BigCommerce Instant Commerce Intershop Communications SAP Commerce Cloud Salesforce Commerce Cloud CCV Shop NextChapter eCommerce Sana Commerce Lightspeed Mijnwebwinkel Spryker

Deze categorie groeit elk jaar weer wat aan. Deze keer met DynamicWeb, Instant Commerce en Scayle. NextChapter eCommerce stond in 2018 als NextChapter vermeld. CloudSuite heeft voor het derde jaar 5 sterren.

2024 - E-commerce software open source Bedrijf Score Shopware Magento nopCommerce WooCommerce osCommerce Drupal Commerce OpenCart PrestaShop

Nieuw in dit overzicht is nopCommerce. OpenCart en osCommerce werden vorig jaar niet vermeld. Shopware gaat van 5 naar 5,5 sterren. WooCommerce heeft voor het zesde jaar 5 sterren.

2024 - E-mailmarketing software Bedrijf Score MailBlue Copernica Deployteq Spotler NL (part of Spotler Group) Oracle Responsys Klaviyo MailChimp MailCampaigns Maileon Hellodialog

Deployteq en Klaviyo werden niet eerder vermeld in deze categorie. Oracle Responsys is terug in het overzicht na twee jaar zonder vermelding. Copernica en MailBlue hebben beide hetzelfde aantal sterren als vorig jaar.

2024 - IT-security Bedrijf Score F-Secure IBM ESET RSA Security Bitdefender Intel G Data Sophos McAfee Akamai Trend Micro

Terug in het overzicht na twee jaar zonder vermelding zijn G Data en RSA Security. IBM heeft sinds 2017, al acht jaar op rij, 5 sterren. Bitdefender doet dat voor het vierde jaar.

2024 - Marketing automation software Bedrijf Score HubSpot ActiveCampaign Ternair ACTITO dotdigital Adobe Campaign SAP Marketing Cloud Adobe Marketo Engage Oracle Eloqua Salesforce Pardot Marigold (formerly Selligent Marketing Cloud)

ACTITO staat sinds 2020 weer in dit overzicht. Marigold (formerly Selligent Marketing Cloud) was vorig jaar niet vermeld. Adobe Marketo Engage is hier een nieuwe naam. HubSpot is al voor het zevende jaar goed voor 5 sterren.

2024 - Marketplace integrators Bedrijf Score ChannelEngine Channable datafeedwatch EffectConnect Productsup ChannelAdvisor

Het lijstje Marketplace integrators is voor de helft anders dan vorig jaar: datafeedwatch en Productsup zijn nieuwe namen, ChannelAdvisor was vorig jaar niet vermeld. ChannelEngine en EffectConnect krijgen er allebei een halve ster bij.

2024 - PIM software Bedrijf Score Pimcore Contentserv Akeneo Logic4 Oracle Nederland ConnectingTheDots inRiver Informatica SAP Product Content Hub

In deze categorie is het aantal van zeven aanbieders uitgebreid naar negen, met iets afgezwakte waarderingen. ConnectingTheDots en Informatica stonden nog niet eerder in dit overzicht. Logic4 houdt vast aan de 5 sterren van vorig jaar.

2024 - Social software Bedrijf Score Brandwatch OBI4wan (part of Spotler Group) Meltwater Hootsuite Coosto Sprinklr Salesforce Social Studio

Opnieuw zeven aanbieders in het overzicht. Brandwatch is een nieuwe naam in het lijstje. Salesforce Social Studio gaat van 4 naar 4,5 sterren; Meltwater en OBI4wan (part of Spotler Group) gaan van 4,5 naar 5 sterren.

2024 - Verzendsoftware Bedrijf Score DeliveryMatch SendCloud Parcel Pro PakketMail

In deze categorie opnieuw vier aanbieders. PakketMail stond nog niet eerder vermeld. DeliveryMatch gaat van 6 naar 6,5 sterren.

VENTURES 2024 - Accelerators Bedrijf Score Marketplace Distri PortXL RocketX HighTechXL Rockstart Startup Bootcamp MediaMatters Brightlands

Na drie jaar gaat de lijst Accelerators naar acht aanbieders. Marketplace Distri en RocketX zijn nieuwe namen, PortXL stond in 2022 in dit overzicht met 4,5 sterren. HighTechXL heeft net als vorig jaar 5,5 sterren.

2024 - Crowdfunders Bedrijf Score CrowdAboutNow Kapitaal op Maat Funding Circle Oneplanetcrowd Collin Crowdfund Geldvoorelkaar.nl

De lijst met Crowdfunders is gelijk aan die van vorig jaar, waarbij alle aanbieders prima scores van 5 of 5,5 sterren behalen. Kapitaal op Maat gaat van 5 naar 5,5 sterren.

2024 - Venture capitalists Bedrijf Score Inkef Capital Axivate Capital Slingshot Ventures No Such Ventures Holland Capital Endeit Capital henQ Main Capital Partners Newion Peak Prime Ventures

Het aantal vermeldingen gaat van negen naar elf. De enige echt nieuwe naam is No Such Ventures, henQ stond eerder al in 2022 vermeld en Slingshot Ventures in 2018. Opvallend is dat alle aanbieders prima gewaardeerd worden met 5 of 5,5 sterren. Holland Capital heeft er dan ook een hele ster bij ten opzichte van vorig jaar, Endeit Capital en Prime Ventures een halve.

Lees meer informatie over Emerce 100 en de onderzoeksverantwoording. Emerce 100 is in print en in downloadversie verkrijgbaar. De printversie krijg je bij een abonnement .

Beleggers verrast door cijfers Snap

13 uren 33 min geleden

Het aandeel Snap maakte donderdag een flinke koerssprong doordat in het eerste kwartaal van 2024 het verlies afnam, terwijl de omzet steeg.

In het afgelopen kwartaal boekte Snap een nettoverlies van 305 miljoen dollar, tegenover een verlies van 329 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet steeg 21 procent naar 1,19 miljard dollar.

Voor het lopende tweede kwartaal rekent Snap op een omzet van 1,23 tot 1,26 miljard dollar, waar de markt uitgaat van 1,22 miljard dollar.

Verder verwacht Snap 431 miljoen dagelijkse actieve gebruikers in het tweede kwartaal. In het eerste kwartaal had Snap 422 miljoen dagelijkse actieve gebruikers, een stijging van 10 procent op jaarbasis.

Snap benadrukte gisteren het succes van zijn TikTok rivaal Spotlight, waar 125 procent meer naar werd gekeken. Snapchat lanceerde Spotlight eind 2020.

Het aandeel Snap steeg donderdag in de nabeurshandel liefst 27 procent.

Cloud sterkste groeitak Microsoft

do, 04/25/2024 - 21:31

Cloud en -gerelateerde diensten zorgen voor dubbelcijferige groeipercentage bij Microsoft, dat zijn nettowinst net twintig procent ziet stijgen tot 22 miljard dollar.

Zojuist publiceerde Microsoft de cijfers over het eerste kwartaal en daaruit blijkt dat clouddiensten nog iets harder groeien dan de reguliere software- en reclamediensten.

Bij Azure ligt de groei zelfs op 31 procent.

Microsoft rapporteert de cloudomzet onder het kopje ‘Intelligent Cloud’ en toont daar een jaargroei tot 26,7 miljard dollar. Dat is 41 procent van het totaal. De andere twee zijn ‘Productivity and Business Processes’ en ‘More Personal Computing’ en die groeiend met respectievelijk twaalf en zeventien procent.

Aan dividend en het terugkopen van aandelen gaf Microsoft 8,4 miljard dollar uit in het afgelopen kwartaal.

LinkedIn is de kleinste groeier: plus tien procent.

De koers van het aandeel Microsoft steeg in de handel nabeurs met 4,3 procent.

Ronkende cijfers Google, betaalt dividend en koopt aandelen in

do, 04/25/2024 - 21:16

Het aandeel Google schiet in de handel nabeurs met 13 procent omhoog op goede financiële ontwikkelingen. Beleggers profiteren daar goed van mee.

Zojuist maakte het concern de financiële cijfers over het eerste kwartaal bekend (PDF). De nettowinst groeide met ruim de helft tot 23,7 miljard dollar. Op 17 juni gaat het 20 cent dividend per aandeel betalen. Dat deed het nooit eerder. Daarnaast zal voor zeventig miljard dollar aan eigen aandelen worden ingekocht.

Deze drie factoren zijn verantwoordelijk voor de koerssprong van het aandeel.

Een vierde factor is het beeld dat laat zien dat nieuwe business zich goed ontwikkelt. Dat zijn Youtube en Cloud. De laatste tikt binnenkort vermoedelijk de een miljard dollar bruto winst aan, nadat er eerder jarenlang honderden miljoenen dollars per kwartaal bij moesten.

Googels omzet steeg afgelopen kwartaal met veertien procent tot 80,5 miljard dollar. Het netto resultaat kleurde diep zwart: 23,7 miljard dollar (+58%).

Threads passeert 150 miljoen gebruikers

do, 04/25/2024 - 14:08

Instagrams spin-off Threads groeit in een gestaag tempo. Meta CEO Mark Zuckerberg onthulde gisteren dat Threads het aantal van 150 miljoen maandelijkse actieve gebruikers heeft overschreden.

Meta lanceerde Threads als app voor Android en iOS in juli vorig jaar. Het werd de snelstgroeiende die 150 miljoen downloads in een week bereikte en Niantics Pokémon GO versloeg. Het duurde overigens nog even voordat de dienst ook in Europa beschikbaar was.

In de afgelopen maanden heeft Threads verschillende functies toegevoegd, waaronder een webinterface, hashtags, tabblad Volgen, taalvertaling en meer. Nieuw is de mogelijkheid om oudere berichten automatisch te archiveren.

Grote tegenvaller Google: uitfaseren cookies uit Chrome vertraagd

do, 04/25/2024 - 12:41

Google Chrome is een stuurloos schip nu het techbedrijf definitief de regie over zijn toekomst is verloren. De browsermaker wil 3rd party cookies-tracking eruit halen, maar de wijze waarop krijgt geen groen licht.

Op Googles blog is het een minieme aankondiging, maar achter de schermen is het chefsache. Een zaak waar CEO Sundar Pichai over moet beslissen. De vraag is hoe Chrome eruit gaat zien als 3rd party cookie-tracking uit de browser wordt verwijderd. Het gaat hier om een business waarmee Google meer dan 300 miljard dollar omzet doet.

Dinsdag publiceerde het techbedrijf namelijk een kort statement over iets dat morgen wordt gepubliceerd. Dan zal namelijk via de Engelse markttoezichthouder CMA bekend worden, dat cookietracking niet meer in 2024 uit de browser gaat. De toezichthouder is het namelijk niet eens met hoe Google de toekomstige versie van Chrome voor zich ziet.

Google wil namelijk, kort gezegd, een nieuw en volwaardig reclamesysteem ín de browser nestelen. Dat volgt dan de interesses van de consument, stopt deze persoon in een geanonimiseerd doosje publiek en stelt dat aan adverteerders ter beschikking. Tegen betaling natuurlijk. De CMA vindt echter dat dit nieuwe systeem marktverstorend werkt. Google geniet er meer voordeel van dan andere partijen.

Het Engelse commentaar komt niet als een verrassing. CMA en Google zijn al sinds begin 2021 met elkaar in gesprek over de toekomst van Chrome. De toezichthouder vond in 2020 al dat de techgigant oneerlijk voordeel genoot uit reclamedata via de browser. De wensen van Londen zijn altijd klip en klaar geweest: een gelijk speelveld voor iedereen.

Google staat daadwerkelijk onder toezicht van de CMA en moet diens goedkeuring krijgen om de trackerloze, nieuwe versie van Chrome uit te brengen. Eind 2023 werd die dwingende positie nog eens herhaald door Londen: “We geven alleen groen licht als Google onze zorgen adresseert die een eerlijk concurrentieveld mogelijk maken.”

Ooit was het de bedoeling om de nieuwe versie van Chrome in 2022 uit te brengen. Dat werd 2023 en toen hopelijk 2024. Nu is het officieel niet eerder dan 2025. Google is de controle kwijt en heeft kennelijk geen haast om te voldoen aan de Engelse eisen. Het ligt op ramkoers en CEO Pichai wendt het schip niet. Het gaat hier niet om technische details, maar om fundamentele keuzes met grote impact op het verdienvermogen.

Voor de Nederlandse consument vecht de techreus eigenlijk een achterhoedegevecht. Reclamecookies vallen bij adverteerders hier hard uit de gratie. De gebruik van dit model is in de afgelopen vier jaar namelijk gedaald van 91 procent naar nog maar 44 procent gebruik.

Het is overigens niet enkel de CMA die zich verzet tegen het nieuwe reclamesysteem in Chrome. Ook reclameclub IAB is tegen, het W3C, EFF, Mozilla en Oracle.

Chrome heeft een wereldwijd marktaandeel van 65 procent. Het is de laatste die nog 3rd party cookie-tracking ondersteunt. Bij geen van de andere browserbakkers hangt de software zo nauw samen met het primaire verdienmodel.

Vanavond om 22:00 uur publiceert Google de financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2024.

De voortgang van de CMA-zaak in Engeland is hier te volgen op de site van de toezichthouder.

Google is niet de enige die vandaag de dag botst met de overheid. Facebook kreeg vanochtend van de hoogste Europese rechter te horen dat het niet ongeremd data van zijn gebruikers mag afgrazen om gepersonaliseerde reclameberichten mee te versturen.

Foto: Nik Shuliahin , Unsplash

ChromeOS kan Microsoft 365-bestanden rechtstreeks op Chromebooks openen

do, 04/25/2024 - 12:14

In januari 2023 kondigde Google aan dat het voor ChromeOS mogelijk zou worden om Microsoft Office bestanden rechtstreeks op Chromebooks te openen en re bewerken. De functie wordt nu eindelijk uitgerold.

Het gaat om bestanden van Word, Excel en PowerPoint. Wel moet een Microsoft 365-app worden geïnstalleerd die Microsoft OneDrive verbindt met de Chromebook Files-app.

Aanklagers willen topman Binance drie jaar in de gevangenis

do, 04/25/2024 - 12:00

Amerikaanse aanklagers willen dat Changpeng Zhao, de oprichter en voormalig CEO van Binance, ’s werelds grootste cryptobeurs, minstens drie jaar gevangenisstraf krijgt wegens overtreding van witwaswetten. De aanklagers hebben het verzoek dinsdagavond ingediend bij de federale rechtbank van Seattle.

Zhao zit nog altijd vast in de VS, hoewel zijn advocaten om een proeftijd hebben gevraagd. De Amerikaanse districtsrechter Richard Jones zal Zhao naar verwachting op 30 april veroordelen.

Zhao, 47, trad afgelopen november af als topman van Binance nadat hij schuld had bekend.
Binance zelf stemde in met een strafrechtelijke boete van 4,32 miljard dollar.

Binance nam het niet zo nauw met de beveiliging en liet geldstromen toe van onder meer Hamas, Al Qaeda en de Islamitische Staat van Irak en Syrië. Ook bleek een deel van de klanten crypto te hebben verdiend met afpersing (ransomware) of kinderporno.

Foto Web Summit (cc)

IAB Europe publiceert 1.0-meetstandaard retailmedia

do, 04/25/2024 - 10:55

Een internationaal samenwerkingsverband van media- en retailspecialisten publiceert de basis voor meetstandaarden voor reclamecampagnes in retailmedia.

De standaard (PDF specificaties) wordt gezien als een stap vooruit richting volwassenheid voor retailmedia, een betrekkelijk nieuwe vorm van digitale reclame. Hierbij tonen webwinkels en shopping-apps reclameboodschappen naast en rondom hun reguliere assortiment. Dat biedt een extra vorm van inkomsten.

Belangenorganisatie IAB stelde de Measurement-standaard op op basis van werk dat de Amerikaanse IAB eerder al deed. Vervolgens werd dat gelokaliseerd naar Europa en kon de reclame-, retail- en mediamarkt daar zijn feedback op geven.

Adverteerders krijgen hiermee inzicht in de vraag wat de investering van een reclame-euro hen oplevert. Hun mediabureau krijgt data over bereik, attributie en andere campagne-inzichten.

Voor de zomervakantie is IAB Europe van plan een standaard op te leveren over formats en creatieve eisen. De planning voor de rest van 2024 ziet er zo uit:

Inhoudelijk gezien zijn de paarse onderwerpen nu gerealiseerd in de standaard en staan de grijze thema’s op de agenda:

Retailmedia is een vorm van performance of merkbouwende reclame in en rondom de fysieke en digitale schappen van webwinkels en e-commerce-apps. Praktisch gaat het om bijvoorbeeld de reclame-tv’s bij onder meer HEMA of Plus Supermarkt en de pagina’s met zoekresultaten over categorie-overzichten bij Mediamarkt of bol.com. Daarop worden dan reclames getoond die moeten aansluiten op de wensen en beleving van het winkelend publiek.

De gemene deler bij deze reclamevormen is dat er vanuit een digitaal centraal systeem worden ingekocht en uitgeserveerd. In datzelfde systeem kan de adverteerder, of diens bureau, aangeven welke producten hij aan welke publieksgroepen wil tonen. Soms zelfs tegen welke prijs.

Het is niet bekend hoeveel geld er in de reclamevorm omgaat. In Nederland is dat vermoedelijk ergens tussen de 100 en 200 miljoen, maar dat is niet meer dan een gecalculeerde inschatting. Bol is hier vermoedelijk de dominante speler, waar Amazon dat internationaal is. Volgende week dinsdagavond publiceert Amazon de kwartaalcijfers waaruit blijkt hoe groot die inkomstenbron was in de eerste maanden van dit jaar. Eind 2023 groeide die tak van sport met 27 procent naar 15 miljard dollar.

Ander voorbeeld: de omzet uit reclame-activiteiten bij Just Eat Takeaway ging in 2023 met 28 procent omhoog naar 208 miljoen euro.

Nationale-Nederlanden start online portaal voor slachtoffers letselschade

do, 04/25/2024 - 09:55

Het Letselschadeportaal van Nationale-Nederlanden voor slachtoffers is vanaf deze week online. In het portaal kunnen zij eenvoudig de afwikkeling van hun schade volgen, documenten uploaden en communiceren met hun letselschadebehandelaar.

Slachtoffers zijn vaak geen klant bij de verzekeraar en kunnen nu via het portaal beter bijgestaan worden in de afwikkeling van hun letselschade.

Deze eerste versie van het Letselschadeportaal zal voornamelijk gebruikt worden door slachtoffers met licht letsel. De letselschadebehandelaar van Nationale-Nederlanden bekijkt op basis van enkele criteria of een slachtoffer in aanmerking komt voor het afhandelen van de schade via het Letselschadeportaal.

Nationale-Nederlanden breidt het Letselschadeportaal geleidelijk uit zodat steeds meer slachtoffers gebruik kunnen maken van het portaal. Hierbij wordt zorgvuldig gekeken naar de feedback van zowel slachtoffers als de eigen medewerkers. Zodat verbeterwensen zo goed mogelijk meegenomen worden in de verdere ontwikkeling van het portaal.

Kleine Europese groei WPP

do, 04/25/2024 - 08:55

Marketing- en reclameconcern WPP Group ziet een kleine omzetgroei in west-Europa, maar Amerika en Azië drukken het concernresultaat.

Exacte cijfers over de lokale markt geven de Engelsen niet, maar het concern duidt het VK en west-Europa als groeiregio’s. Adverteerder trekken de portemonnee weer wat vaker om hun boodschappen over te brengen.

De groepsomzet daalde met 1,4 procent tot vier miljard euro. Winst- of verliescijfers geeft WPP niet, enkel wat kerncijfers.

Het bedrijf is bezig met het samenvoegen van labels om efficiënter te kunnen werken. Zo gingen Wunderman Thompson en VMLY&R op in VML en verdwijnen de namen Hill & Knowlton en BCW. Die gaan op in het label Burson.

CEO Mark Read neemt uitgebreid de gelegenheid om te vertellen over dat zijn concern AI inzet. Over het soort besparingen of versnellingen zegt hij nog steeds niets concreets.

De media- en marketinggroep uit Londen gaat jaarlijks 250 miljoen euro investeren in nieuwe technologie, waaronder kunstmatige intelligentie. Het gaat om investeringen in eigen technologie die de AI- en datastrategie ondersteunen.

Foto: Tomasz Maranowski (cc)

Amazon stopt met droneleveringen in Californië

do, 04/25/2024 - 08:01

Amazon gaat stoppen met zijn droneleveringen in Lockeford, Californië. De stad in Centraal-Californië met 3500 inwoners was de tweede Amerikaanse drone-bezorglocatie van het bedrijf, na College Station, Texas. De activiteiten werden aangekondigd in juni 2022.

De retailgigant geeft geen reden voor het stoppen, maar benadrukt dat het klanten in Lockeford zal blijven bedienen met andere leveringsmethoden.

De leveringen van College Station zullen doorgaan, samen met een aanstaande locatie in Tolleson, Arizona die later dit jaar de leveringen zal starten. Tolleson, een stad van iets meer dan 7000, ligt in Maricopa County, in het westelijke deel van het grootstedelijk gebied Phoenix.

De uitbreiding van Prime Air is tot dusverre traag verlopen vanwege regelgevingskwesties, maar het lijkt er ook op dat de belangstelling niet erg groot is.